Je to nevyhnutelné. Už za 13 měsíců bude Jaguar nabízet moderní, luxusní a výhradně plně elektrické vozy. Skončí úžasná éra jejich osmiválcových motorů. Proto automobilka chtěla zaznamenat pro budoucí generace „TEN“ burácivý zvuk osmi hrnků.
Automobilka se podělila s Britskou knihovnou a dalšími institucemi o zvukové nahrávky svého ikonického sportovního automobilu Jaguar F-TYPE s V8. Ty byly pořízené jak z interiéru, tak z vnější karoserie vozu a zachycují nezaměnitelný zvuk. Byl nahrán v tzv. poloanchoické komoře v Gaydon Engineering Centre. Jde o zvukotěsnou místnost, ve které se navíc zvuky produkované uvnitř neodráží. Místnost je běžně využívána pro ladění a testování kvality zvuku automobilů značky Jaguar. Právě zde byl původně laděn také výfuk modelu F-TYPE. Během nahrávání provedl F-TYPE R 75 Coupé několik akcelerací i přeřazení. Výsledkem jsou dvě nahrávky dlouhé 30 a 47 sekund.
„Kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválcový motor produkuje jedinečný zvuk díky pečlivému ladění celé pohonné jednotky, především pak sacího a výfukového systému. Před uvedením automobilu bylo provedeno vice než 85 testů, a i poté inženýři zvuk dále ladili. Vrchol této práce – zvuky, které uslyšíte při jízdě s Jaguarem F-TYPE R 75 – je něco, co chceme zachovat i pro další generace. Archivace nejenom v Britské knihovně nám to umožňuje a na to jsme velice hrdí,” řekl Charles Richardson, Senior Sound Engineer Jaguar.
575 koní v archivu
Pro nahrávání zvolili inženýři vůz Jaguar F-TYPE R 75 Coupé pro modelový rok 2024. Jde o speciální edici připomínající poslední modelový rok tohoto typu a zároveň 75. výročí sportovních automobilů značky Jaguar. K dispozici je výhradně s pohonem všech kol a kompresorem přeplňovaným osmiválcovým motorem s parametry 575 koní a 700 Nm. Vůz zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za pouhých 3,7 s a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h.
Nahrávky dlouhé 30 a 47 sekund začínají startováním motoru, které jsou charakteristické okamžitým a jasně rozpoznatelným zavrčením při zvýšených otáčkách, než se motor usadí na volnoběhu při 600 ot./min., kdy charakteristický osmiválcový zvuk jen decentně naznačuje výkonnostní potenciál automobilu. Následná „jízda“ ve zvukové komoře simuluje různé zvukové projevy vozu Jaguar F-TYPE.
Pokaždé, když automobil zrychluje, otevírají se klapky ve výfukovém systému. Tím se změní proudění výfukových plynů a uvolní se typický řev, který je nedílnou součástí zážitku z jízdy s tímto vozem.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií