Nové GT 86 s nízkou a vysoce aerodynamickou karoserií úspěšně aplikuje několik konstrukčních řešení a staví na zcela nové platformě.
Konstruktéři se záměrně vyhnuli zástavbě velkého a těžkého motoru s vysokým zdvihovým objemem. GT 86 se tak vrací ke sportovním kořenům automobilky Toyota a přichází se světově ojedinělou kombinací kompaktního vysokootáčkového zážehového motoru konstrukce boxer umístěného vpředu a pohonem zadních kol.
Toto jedinečné uspořádání systému pohonu jde ruku v ruce s designem nejkompaktnějšího čtyřmístného sportovního vozu na světě, nízkou hmotností, malou setrvačností a nízkým těžištěm ve snaze dosáhnout co nejlepšího poměru výkonu a hmotnosti. Uvedené vlastnosti propůjčují modelu GT 86 živou a dostupnou výkonovou charakteristiku, která je zárukou atraktivních a snadno dosažitelných dynamických schopností s minimálním zapojením elektroniky a maximálním potěšením z jízdy.
Nová Toyota GT 86 je dlouhá 4 240 mm, vysoká pouhých 1 285 mm a rozvoru 2 570 mm. S ohledem na optimální vyvážení je motor umístěn co nejníže a současně co nejvíce vzadu. Totéž platí pro polohu řidiče za volantem. GT 86 se tak chlubí téměř dokonalým rozložením hmotnosti (v poměru 53:47). Plochá konstrukce vpředu umístěného motoru s protiběžnými písty jde ruku v ruce s nejnižší polohou řidiče v rámci všech sériově vyráběných vozů této značky. GT 86 díky tomu vykazuje nezvykle nízké těžiště pouhých 475 mm.
Toyota GT 86 dokáže maximálně využít výhod malých rozměrů, nízké setrvačnosti na úrovni supersportů a nesmírně nízkého těžiště. Zavěšení se vzpěrami McPherson vpředu a dvojitými lichoběžníky vzadu doplňují velké a výkonné kotoučové brzdy s odvětráváním na předních i zadních kolech o rozměru 17″. Řidič si tak může v nové sportovní Toyotě plně vychutnat příkladné jízdní chování, dynamickou agilitu a přesné průjezdy zatáčkami.
Celosvětově první plochý motor s protiběžnými písty a technologií D-4S
Atmosférický zážehový motor 2,0 l v GT 86 vzešel ze společného vývoje automobilek Subaru a Toyota. Spojuje přitom jejich odborné technické zkušenosti a společné nadšení pro sportovní vozy. Nově vyvinutý čtyřválec Subaru boxer s protiběžnými písty a zdvihovým objemem 1998 cm3 používá technologii D-4S od Toyoty. Technologie D-4S se současným vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu využívá vysoký kompresní poměr 12,5:1. Výsledkem je vyšší výkon i točivý moment v širokém spektru otáček motoru, nicméně bez zvýšení spotřeby paliva nebo škodlivých emisí.
Nový motor se čtvercovou charakteristikou vrtání a zdvihu (zde symbolických 86 x 86 mm) vyvine maximální výkon 200 k DIN při 7000 ot/min a nejvyšší točivý moment 205 Nm při 6600 ot/min.
Plochý zážehový čtyřválec s protiběžnými písty může spolupracovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Manuální převodovka nabídne rychlou a přesnou odezvu s krátkými drahami řazení a příjemně sportovním ovládáním, zatímco automatická převodovka bude vybavena sportovním režimem řazení s ovládáním pomocí páček pod volantem.
Výkon bude účinně přenášen na kola zadní nápravy pomocí samosvorného diferenciálu kvůli optimálním záběrovým schopnostem za všech jízdních situací. Systém ABS i vypínatelný stabilizační systém VSC byl speciálně vyladěn tak, aby nabídl dynamickou stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálními zásahy do řízení pro maximální radost z jízdy.
Design s odkazy na minulost spojující ikonický styl s funkční krásou
Model GT 86, navržený v duchu „neofunkcionalismu“, spojuje technická omezení co nejkompaktnějších rozměrů s nízkým těžištěm a špičkovými aerodynamickými parametry, které se inspirovaly ve světě F1. Současně přichází se splývajícími liniemi, jež vyvolávají vzpomínky na sportovní modely Toyota známé z minulých let.
Smělé, jednoduché, ale současně ikonické stylistické pojetí začleňuje dva klíčové pilíře nového designového jazyka automobilky Toyota: designové ztvárnění čelních partií (označované jako Under Priority) s lichoběžníkovým otvorem v masce chladiče, které strhává pozornost na spodní část vozu ve snaze dosáhnout nápadnějšího a asertivnějšího vzhledu; a dále přístup Keen Look zaměřený na čisté, inteligentní a expresivní pojetí stylu.
Nový designový jazyk je ještě akcentován smělým provedením spodní části masky chladiče ve tvaru štíra, které GT 86 propůjčuje ještě agresivnější sportovní vzhled. Mezi další sportovní prvky patří speciálně navržená litá kola o průměru 17″, zadní spoiler, zdvojené výfukové potrubí a logo pístu ‘86’, které poukazuje na jedinečnou konfiguraci s motorem boxer vpředu a pohonem zadních kol.
Kokpit modelu GT 86
– úzce zaměřený na řidiče je zcela novou interpretací absolutní podstaty řízení sportovního vozu, kdy se vychází z dokonalé ergonomie a funkčnosti všech prvků, se kterými řidič spolupracuje, aby mohl s GT 86 pracovat stejně, jako by bylo prodloužením jeho těla.
Povrchy opěradel a čalounění jsou navrženy tak, aby nabídly optimální oporu při akceleraci i bočním zrychlení. Přední sedadlo bylo navíc vytvarováno tak, aby poskytlo potřebné pohodlí, ale současně nepřekáželo v oblasti lokte při manipulaci s řadicí pákou.
Volant o průměru pouhých 365 mm (nejméně ze všech modelů Toyoty v historii) se semišovým povrchem je výsledkem intenzivního testování zkušebními jezdci a nabídne špičkové vlastnosti s maximálním záběrem za všech podmínek panujících v kokpitu vozu.
Při návrhu sdruženého ukazatele na přístrojové desce, jemuž dominuje velký otáčkoměr, se věnovala zvláštní pozornost rozvržení ukazatelů, použitým značkám a řezu písma s ohledem na optimální okamžitou čitelnost a viditelnost během sportovní jízdy. O jednoznačně sportovním charakteru kokpitu vypovídají též obklady imitující karbonová vlákna, sportovní černé čalounění střechy, červené švy čalounění, „letecké“ kolébkové spínače a odlehčené hliníkové pedály.
50 let historie sportovních vozů s motorem vpředu a pohonem zadních kol
Přestože GT 86 bude uveden na trh jako celosvětově jediný vůz používající konstrukci s plochým motorem konstrukce boxer vpředu a pohonem zadních kol, nemůže o sobě prohlašovat, že je v tomto směru prvním. Prvenství totiž připadá Toyotě Sports 800 s dvouválcovým plochým boxerem, tedy modelu, který Toyota začala vyvíjet již v roce 1962. Toyota mezitím zaznamenala dlouhou historii výroby atraktivních sportovních vozů s motorem vpředu a pohonem zadních kol, úzce zaměřených na řidiče, které získaly nemalou oblibu u zákazníků a současně dosáhly úspěchu ve světovém motorsportu. Krásné kupé Toyota 2000 GT poháněné řadovým šestiválcem 2,0 l, poprvé představené na tokijském autosalonu v roce 1965, pomohlo Toyotě po celém světě při budování pověsti výrobce sportovních vozů.
První modely Toyota Celica s poháněnou zadní nápravou, uvedené na trh v roce 1971, byly zákazníky oceňovány především pro svoji agilitu. Všechny čtyři generace modelu Supra se chlubily řadovými šestiválci a pohonem zadních kol. Model MR2, představený v roce 1984, si získal zaslouženou pověst jednoho z nejlépe ovladatelných sportovních vozů všech dob. Model Corolla Levin AE86 si vydobyl pověst vozu, který rozdává vzrušení a radost za volantem. Proto také inspiroval vývoj Toyoty GT 86.
Toyotu Corolla Levin AE86 charakterizovalo umístění motoru vpředu, pohon zadních kol, kompaktní rozměry, nízká hmotnost a dokonalé rozložení hmotnosti. V době výroby (1983 až 1987) se proto jednalo o jasnou volbu pro automobilové soutěže (rallye) i pro závodění na okruhu.
GT 86 je z podstaty lehký sportovní vůz
– nabízející bezprostřední zapojení řidiče do ovládání vozu, který lze ovládat stejně snadno, jako by byl prodloužením těla řidiče. Model dokonale evokuje vzrušující atmosféru poslední Corolly Levin AE 86 a díky široké nabídce prvků pro zákaznické úpravy sdílí i prapůvodní cíl figurovat jako cenově dostupný vůz, který se vyvíjí společně se svým majitelem.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.