Největší Airbus s pneumatikami Michelin

Pneumatika je schopná nést váhu 33 tun při rychlosti 378 km/h.

Michelin dokončil vývoj velmi lehké pneumatiky pro nedávno představené největší dopravní letadlo světa, Airbus A380. Pneumatika na bázi technologie NZG je schopná nést váhu 33 tun při rychlosti 378 km/h, a to při vlastní hmotnosti pouhých 360 kilogramů.

Největší Airbus s pneumatikami Michelin
Největší Airbus s pneumatikami Michelin


To také bylo klíčovým požadavkem společnosti Airbus. Tento úspěch pečetí úzkou spolupráci mezi společností Airbus a Michelin, která byla započata před devíti lety. Volba Airbusu pro Michelin je důkazem, že je možné jít až za hranu technologických možností.


Létání je vášeň, která žene Michelin neustále kupředu. Už v roce 1908 vytvořil Michelin cenu pro prvního letce, který přeletěl trasu z Paříže do Clermont Ferrand, kde společnost Michelin vznikla. O mnoho let později, v roce 1981, představil Michelin leteckému průmyslu svou radiální technologii prostřednictvím modelu Michelin Air X, který poprvé letěl na letadle Mirage 3. Vývoj „obutí letadel“ dosáhl stavu, kdy dnes Michelin vyrábí pneumatiky pro mnoho letadel včetně vesmírných raketoplánů.


Laik si může jen stěží představit, co všechno je k výrobě letecké pneumatiky zapotřebí. Taková „guma“ musí vydržet maximální zrychlení, celkovou rychlost i teplotní změny. Při vzletu je vystavena rychlosti až 360 km/h a „drží“ hmotnost až 30 tun. Při přistání se pneumatika zahřeje na teplotu až 100 °Celsia a to většinou krátce poté, co má při letu teplotu minus 45 stupňů. Navíc jsou zde požadavky konstruktérů moderních strojů na pneumatiky – tedy být menší a lehčí, aby bylo v letadle více místa a samotný stroj ubral na váze.

S pneumatikami Michelin se vznáší celý svět


Na základě požadavků společností a také typů letadel vyvíjí a vyrábí Michelin čtyři odlišné technologie pneumatik: bias-ply, Orion bias-ply, classic radial-ply a NZG radial-ply. Poslední typ technologie byl použit při výrobě pneumatiky pro Airbus A380. Největší výhoda těchto radiálních pneumatik je v tom, že mají hmotnost až o 30 % menší než ostatní typy, což letecké společnosti vítají. Když je používají, ušetří jejich letadla palivo a na palubu tak mohou usadit více pasažérů. Radiální pneumatiky od Michelinu našly uplatnění i ve vojenství – vydrží totiž nepřetržité „otáčení“ letadla mezi misemi.


Starší než letecké pneumatiky typu radial-ply jsou bias-ply. Ty byly použity na letadla jako první. A věrně slouží dodnes. Důkazem je, že většina letadel na světě stále „obouvá“ právě tento typ pneumatik. Nejinak tomu je u komerčních letadel Boeing 767, 757, 747, 737, MD80 a MD11, ale i ve vojenském letectví – bias-ply pneumatiky najdete na kolech letadel F16, F18 a C17.


Radiální pneumatiky Michelin Air X naopak používají letadla F22, Rafale a Eurofighter, ale i stíhačky F15, F16, Tornado, Jaguar, Alpha-jet a Mirage. V civilním letectví pomáhají vzlétat a usedat letadlům Boeing 777, B737NG, B767-300ERX, airbusům a dále letadlům TR-42, Falcon, Cessna Citation 10, Excel, Sovereign a Hawker Horizon. Na legendárních letadlech Concorde byly použity radiální pneumatiky Michelin na bázi technologie NZG.


Letečtí vývojáři Michelinu se mohou spolehnout na technologické centrum Michelinu, kde pracuje až 3000 vědců, kteří se specializují na pneumatiky a materiály všech druhů. V laboratořích a zkušebních komorách, které mohou simulovat jakoukoli teplotu, se denně pracuje na pneumatikách, které by dokázaly zvládnout až několika set kilometrovou rychlost, byly ještě lehčí a ještě bezpečnější.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaguar Land Rover buduje obří solární park

Jaguar Land Rover buduje obří solární...

Společnost JLR bude vyrábět více než čtvrtinu své elektrické energie ve Velké Británii z nových projektů obnovitelné energie provozovaných přímo na místě a v blízkém okolí. Zdroje budou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jedinečná kolekce modelů E-type ZP: Pocta prvním vítězstvím legendy

Jedinečná kolekce modelů E-type ZP:...

Oddělení Jaguar Classic oslavuje vítěznou historii ikonického modelu E-type výrobou sedmi exkluzivních párů vozů E-type ZP. Tyto nové sběratelské kousky vzdávají hold prvním vítězstvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaguar F-Pace Jaká je cena za dokonalost?

Jaguar F-Pace Jaká je cena za dokonalost?

Vypadá jako sporťák F-Type na steroidech. Má signifikantní DNA britské šelmy, za kterou se otočí i slepý. Vypadá jako rošťák se zenovým přístupem a nasupeným kukučem. To je velmi, vemli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...