Pro modelový rok 1999 doznala řada 7 další změny, které jsou zaměřené především na komfort a hospodárnost, o nichž jsme se už zmínili v minulém čísle našeho časopisu. V průběhu letošního roku byla navíc obohacena o nový model BMW 740d, nejsilnější diesel na světě, a po mnoha letech jediný velký osobní automobil se vznětovým osmiválcovým motorem (v sedmdesátých letech nabízel diesely V8 americký koncern General Motors). Přestože tradiční rivalové firmy Mercedes-Benz a Audi už představily prototypy vznětových osmiválců, BMW jako první na světě zahájila sériovou výrobu přeplňovaného vznětového motoru V8 s přímým vstřikem paliva pro luxusní osobní automobily.
Konstrukce pohonné jednotky pro BMW 740d má skutečně impozantní parametry a opět zaznamenává několik technických novinek. Koncepčně vychází z řadových třílitrových šestiválců DI, uvedených loni pro BMW 530d a 730d, s nimiž má shodné vrtání válců 84 mm, zdvih pístů 88 mm, čtyřventilový rozvod 2x OHC a přímé vstřikování paliva systému Common Rail, tedy se společným tlakovým zásobníkem. Paramet-ry jsou ohromující, největší výkon dosahuje 180 kW (245 k) při 4000 ot/min a točivý moment vrcholí ještě větší hodnotou 560 N.m v rozsahu otáček 1750 až 2500 ot/min, než bylo původně uváděných 500 N.m! Nový blok válců je odlitek z vysokopevnostní šedé litiny, dvě řady válců svírají navzájem úhel 90 stupňů, oproti konvenční šedé litině se díky lepším vlastnostem materiálu podařilo uspořit asi 20 % hmotnosti. Podobně jako ojnice vyráběné speciální metodou, kdy je jejich oko rozděleno na trhacím stroji, má poprvé vznětový osmiválec BMW DI stejným způsobem vyráběná hlavní ložiska klikového hřídele, čímž se vylepšují tolerance a vzájemný kontakt obou rozdělených částí při jejich opětovném spojení speciálními šikmo skloněnými svorníky. Tato zajímavá technologie, uplatněná nejprve na ojnicích, v posledních letech přesvědčivě prokázala své přednosti. Ostatně automobilka BMW byla prvním výrobcem, který použil trhaných ojnic u zážehových motorů.
Podobně jako šestiválce DI, využívá také motor pro BMW 740d přímé vysokotlakové vstřikování paliva. Dva zásobníky Common Rail, jeden pro každou řadu válců, jsou spojeny se spalovacími prostory jen krátkým potrubím, což zajišťuje vysokou účinnost vzhledem k optimálnímu tlaku za všech režimů práce motoru, kdy tlak dosahuje až 1350 barů. Celý systém vstřiku paliva a pilotního předvstřiku řídí elektronická jednotka motormanagementu DDE 4.1 (Digital Diesel Electronics), která komunikuje s dalšími elektronickými systémy ve vozidle, jako jsou samočinná převodovka a nastavení podvozku ICM (Integrated Chassis Management). Poprvé v konstrukci vznětového motoru se také uplatnilo přeplňování dvojicí malých turbodmychadel s elektricky proměnným nastavením turbínových lopatek (desetkrát rychlejší než podtlakové nastavení), samozřejmě s chladiči stlačovaného vzduchu. Elektronický systém recirkulace emisí ERS a zdvojené katalyzátory pro každou řadu válců vyhovují emisním předpisům Euro 2 a velmi se blíží připravovaným Euro 3; další snížení však je podmíněno mj. snížením obsahu síry v motorové naftě. Stejně jako zážehové motory V8 a V12 dostal také nový diesel kapalinou chlazený alter-nátor. Interval údržby pro výměnu oleje se zvětšil na 22 tisíc ujetých kilometrů.
BMW 740d se dodává výhradně se samočinnou pětistupňovou převodov-kou s adaptivním řazením a možností přímého manuálního řazení Steptronic. Řešení podvozku, karoserie a výbava odpovídá ostatním modelům řady 7, BMW 740d je však prvním »dieselem« na světě s dynamickým systémem stability jízdy DSC. Kombinace DSC s brzdovým asistentem DBC (Dynamic Brake Control) dává řidiči nového modelu nebývalou aktivní bezpečnost jak v držení stopy, tak v účinnosti brzdové soustavy. Pokud hovoříme o bezpečnosti, BMW 740d, může mít celkem deset airbagů, dva klasické čelní, čtyři boční a čtyři hlavové (nyní také vzadu v C-sloupcích). A jízdní výkony? Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s, kilometr s pevným startem za 29,1 s a největší rychlost 242 km/h. To vše při průměrné spotřebě ES pouhých 9,8 l nafty na 100 km a pohotovostní hmotnosti luxusního vozu 1960 kg. Mezi automobily poháněnými vznětovými motory nemá BMW 740d konkurenci.
Základní technické údaje BMW 740d
Osmiválcový vznětový motor V/90o přeplňovaný dvěma turbodmychadly s chladiči, uložený podélně vpředu, přímý vstřik paliva Common Rail, zdvihový objem 3901 cm3, vrtání x zdvih 84 x 88 mm, kompresní poměr 18:1, výkon 180 kW/4000 ot/min, točivý moment 550 N.m/1750 až 2500 ot/min, digitální elektronická řídicí jednotka DDE 4.1, pětistupňová samočinná převodovka, pohon zadních kol, všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu víceprvkový závěs, ASC+T, DSC/DBC, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, ABS, řízení s oběhem kuliček a variabilním účikem posilovače, rozvor 2930 mm, rozchod 1552/1568 mm, vnější rozměry 4984 x 1862 x 1435 mm, hmotnost 1960 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s, největší rychlost 242 km/h, spotřeba ES 14,7/7,0/9,8 l/100 km.
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”