Nejezděte na letních pneumatikách na zimní vozovce – vyberte si správné pneumatiky!

Počasí, s nímž se řidiči setkávají, když vyrazí na cestu v zimě, je region od regionu velmi rozdílné. Správná volba pneumatik se proto nemusí vždycky jevit jako prostá či jednoduchá.

Zimní podmínky se na území celé Evropy velmi liší.

Od dlouhých mrazivých zim severských, vysokohorských a hornatých regionů, přes mírné, vlhké a nepředvídatelné povětrnostní podmínky ve střední Evropě až po mírnější klima Evropy jižní.

Pro správnou volbu pneumatik je zapotřebí vzít v úvahu mnoho kritérií: nejen klimatické a zeměpisné faktory, ale také individuální chování při jízdě, použitý automobil, počet najetých kilometrů a finanční situaci.

„Je zásadní, aby si řidiči zapamatovali, že žádné rozhodnutí je rozhodnutím nejhorším,“ říká Pierre Santoul, marketingový ředitel společnosti Goodyear Dunlop v regionu Evropa, Střední východ a Afrika. „Jízda na špatně zvolených pneumatikách může mít obrovský dopad na výkon automobilu: v zimě můžete uvíznout ve sněhu, způsobit dopravní zácpu, nebo dokonce riskovat nehodu.“

Společnost Goodyear nabízí různé druhy pneumatik pro různé potřeby svých zákazníků. S ohledem na nadcházející zimní sezonu si spotřebitelé mohou vybrat mezi zimními pneumatikami a celoročními pneumatikami.

Patrick Deblaize, jenž stojí v čele vývojového týmu v Colmar-Bergu v Lucembursku, zná náročnou proměnlivost počasí i vozovky, kterým řidiči v zimě čelí. Jeho tým odborníků má za úkol posouvat hranice technologií zimních pneumatik tak, aby vyvinuli zimní pneumatiky nejvyšší kvality, jež nabídnou řidičům vynikající jízdní vlastnosti, přilnavost a brzdné vlastnosti za všech zimních podmínek. „Zimní a letní pneumatiky jsou opravdu dvě odlišné skupiny produktů, neboť musí podávat výkon za zcela jiných podmínek. Zimní pneumatiky musí fungovat na suchých, mokrých, zledovatělých, blátivých a zasněžených vozovkách při teplotě pod bodem mrazu, zatímco letní pneumatiky musí podávat vynikající výkon při teplotách až 40 °C na suchých i mokrých vozovkách. Rozeznáváme několik klíčových technologických rozdílů, které umožňují zimním pneumatikám podávat lepší výkon za chladných povětrnostních podmínek: typ a složení běhounových směsí, speciální technologie lamel, tvar kontaktní plochy a charakteristické dezény běhounu,“ říká Deblaize. „Díky měkčí, a proto pružnější polymerové směsi dosahují zimní pneumatiky mnohem lepšího výkonu za nižší teploty a na chladném povrchu vozovky. Tato nejnovější generace silikové běhounové směsi zůstává pružná i za velmi nízkých teplot.“

Zimní pneumatiky však potřebují podávat optimální výkon za mnoha proměnlivých okolností

– poskytovat vynikající přilnavost a krátkou brzdnou vzdálenost na blátě, sněhu i ledu, na suché i mokré vozovce, při jízdě do kopce i z kopce, při brzdění, zrychlování i zatáčení.

„Dezén běhounu zimní pneumatiky je proto optimalizovaný, aby rozptyloval bláto a vodu co nejrychleji a nejefektivněji. Pokud se na dezén běhounu podíváte, uvidíte různé prvky, jako speciálně navržené drážky a komplexní trojrozměrné lamely. Tyto lamely jsou u zimních pneumatik Goodyear extrémně důležité: naši pneumatiku UltraGrip Performance 2 charakterizuje inovativní adaptivní technologie SipeGrip, která přináší běhoun se dvěma rozdílnými typy lamel – 2D klikaté lamely a 3D vaflové lamely. Má to dva účely: 2D klikaté lamely ve středu pneumatiky nabízejí zvýšený záběr, což znamená, že mají ostřejší záběrové hrany, a tak poskytují vyšší trakci na kluzkém povrchu. Patentovaná technologie 3D vaflových lamel na rameni a středových zónách pneumatiky zase usnadňuje vzájemné uzamykání bloku. Tím se zvýší hustota lamel a zkvalitní jízdní vlastnosti a řízení na suchých i mokrých zimních vozovkách. Současně se také zlepší výkon při brzdění na suchém povrchu,“ vysvětluje Deblaize.

„Lamely poskytují pneumatice hrany, které se do sněhu a ledu doslova zakusují. Řidič tak vnímá jejich silnou přilnavost a trakci. Aby však podaly vynikající výkon i na suché vozovce, musí být bloky tuhé a pevné. Proto jsme vyvinuli 3D efekt vzájemně se uzamykajících lamel. Lamely se při přímém kontaktu s povrchem vozovky svým speciálním vaflovým tvarem doslova pevně uzamknou, což zajistí požadovanou tuhost bloku pro vynikající jízdní vlastnosti a řízení na suché vozovce.“

Specialisté v oboru souhlasí: zimní pneumatiky jsou v regionech s krutými zimami zásadní. Také v rovinatých, méně hornatých oblastech s pravidelným sněžením a teplotami kolem nuly a níže by se měly nasazovat zimní pneumatiky. Vhodnou alternativou však mohou být pneumatiky celoroční.

Patrick Deblaize si je úskalí při výběru zimních pneumatik vědom: „Pro spotřebitele není snadné rozpoznat a posoudit všechny tyto pokročilé technologie zimní pneumatiky. Jako konstruktér pneumatik však vím, jak důležitá může správná volba pneumatik být, zejména v zimě. Moje rada by zněla: promluvte si s prodejcem pneumatik, kterému důvěřujete, popište mu, jak řídíte a co při jízdě požadujete. On by vám měl být schopen poradit, jaké jsou mezi zimními pneumatikami rozdíly, a dát doporučení, které bude odpovídat vašim specifickým potřebám.“

„Další důležité pravidlo zní: držte se pneumatik známých značek. Nesnažte se ušetřit pár korun výběrem bezejmenných výrobků. Úsilí, které věnujeme výzkumu, vývoji a testování našich pneumatik, je značné a tato činnost má přímý dopad na výkon vašeho vozidla v zimě. Zima je náročným obdobím pro všechny řidiče – potřebujete proto tu nejlepší výbavu,“ dodává Deblaize.

Aby se spotřebitelé při výběru vhodných pneumatik rozhodli správně, měli by si položit tyto klíčové otázky:

  • Potřebuji své vozidlo v kteroukoli denní dobu za všech povětrnostních podmínek, nebo jej mohu nechat doma, pokud je to nutné, a jet vlakem či autobusem?
  • Ujedu každoročně mnoho kilometrů?
  • Řídím silné a sportovní auto s velkým výkonem?
  • Jsem sportovní řidič, který očekává ten nejlepší možný výkon?
  • Řídím většinou v městském prostředí, nebo řídím často na venkově, kde se silnice uklízejí nepravidelně?
  • Jezdím do vysokohorských či hornatých oblastí za zimními sporty?
  • Potřebuji se na své vozidlo spolehnout při důležitých služebních cestách nebo jiných činnostech, kde rozhoduje čas?
  • Nevadí mi výměna pneumatik na začátku a na konci zimy, nebo preferuji jednoduché řešení pro „klid v duši”?

„Odpovědi na tyto otázky pomohou vašemu prodejci pneumatik určit nejlepší pneumatiky pro vaše specifické potřeby,“ říká Deblaize. „Ať už řidič učiní jakékoli rozhodnutí, jsou jak zimní pneumatiky Goodyear, tak celoroční pneumatiky Goodyear skvělou volbou pro nadcházející zimní sezonu. Nejdůležitější je, aby řidiči v oblastech se zimními podmínkami nejezdili na letních pneumatikách,“ uzavírá Deblaize.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...