Materiálem budoucnosti je hliník. Tento kov není jen neobyčejně lehký a odolávající korozi, může se také svářet, mlít, lisovat, kovat a odlévat do forem, aby vytvořil extrémně pevné konstrukce. Když se začalo pracovat na modelu Z8, konstruktéři využili právě hliníkového prostorového rámu. Ten je konstruován jako srub: strukturované hliníkové plechy vyplňují prostory v prostorovém rámu. To přináší extrémní tuhost konstrukce v porovnání se všemi otevřenými automobily.
„Hliníkový prostorový rám zaručuje vysokou torzní tuhost a optimální ovladatelnost – dva faktory, které jsou rozhodující u otevřených automobilů,“ vysvětluje ředitel projektu Z8 Christian Dietrich. Konstruktéři nenechali nic náhodě ani v otázkách bezpečnosti, prováděli simulace nejen na počítačích metodou CAD, ale i na reálných automobilech. Několik prototypů Z8 bylo při těchto testech zcela zničeno, přičemž každý takovýto automobil stál přibližně 1 milion marek. Ale nebylo to nadarmo, jak říká Dietrich: „Z8 je s náskokem nejbezpečnější otevřený automobil na světě.“
A také jeden z nejsilnějších. Při pohotovostní hmotnosti 1585 kg zajišťuje osmiválec o výkonu 294 kW (400 k) vynikající jízdní výkony. Tento supersportovní automobil zrychluje z klidu na 100 km/h za méně než 5 sekund a dokáže jet až 250 km/h, kdy ho jemně zpomalí elektronický omezovač. Ale Christian Dietrich dodává: „Rychlosti chtiví řidiči se nemusejí strachovat…“
Osmiválcová pohonná jednotka má zdvihový objem 4941 cm3 a dosahuje největšího točivého momentu 500 Nm při 3800 1/min. V kategorii vysokovýkonných motorů se může pochlubit skvělou pružností a vynikajícím průběhem křivky výkonu. Motor má speciální systém dvou olejových čerpadel zajišťující stálé a rovnoměrné mazání i ve velmi rychle projížděných zatáčkách. Automobil je postaven na 18ti palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 245/45 R18W vpředu a 275/40R18W vzadu . Speciální konstrukce pneumatik zabezpečuje dojezd přibližně 300 km i po ztrátě tlaku. Díky této vlastnosti nepotřebuje Z8 náhradní kolo.
Přední nápravu tvoří vzpěry McPherson s jedním příčným a jedním podélným spodním ramenem. Řízení v modelu Z8 je novinkou mezi osmiválcovými automobily značky BMW – jedná se o hřebenové řízení slibující více přesnosti.
Mechanická šestistupňová přímo řazená převodovka s krátkým a přesným řazením zaručuje vozu vynikající dynamiku. Stejně působivá je účinnost čtveřice koučových brzd s vnitřním chlazením. Přední brzdové kotouče mají průměr 334 mm, zatímco zadní 328 mm.
Během vývojové fáze byly tři modely Z8 podrobeny testům spolehlivosti. Testovací jezdci s každým prototypem absolvovali nonstop jízdu na 10 000 km na severní smyčce Nürburgringu. Každý řidič automobil chválil pro jeho přesné reakce a bezproblémové jízdní vlastnosti. Technici byly oproti tomu nadšeni z výsledku: všechny tři automobily zvládly tuto zatěžkávací zkoušku naprosto bez problémů.
Počet válců/objem (cm3) | 8/4 941 |
Nejvyšší výkon (kW/k) | 294/400 |
Nejvyšší točivý moment (Nm) | 500/3800 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1 585 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | pod 5 |
Zrychlení z 0 na 180 km/h (s) | pod 14 |
Pružnost 80 – 120 km/h (s) | pod 5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Délka (mm) | 4 400 |
Šířka (mm) | 1 830 |
Výška (mm) | 1 317 |
Rozvor (mm) | 2 505 |
Manfred Jerzembek
BMW magazín 3/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií