U společností, které jsou v první desítce největších,
– šlo celkově až o desetinu. V případě největšího segmentu, tedy prodejů a financování osobních vozidel, došlo rovněž ke stagnaci (a to včetně započítání reexportovaných vozů, reportování falešných prodejů nebo přeskladňování dealerů). Stoupají prodeje korejských a německých značek včetně Škody, dolů jdou výsledky zejména francouzských výrobců. Leasingové společnosti se tak trochu „vezou“ s tím, kterému výrobci zrovna poskytují značkové financování.
O něco lepší byla situace v první desítce společností financujících stroje a zařízení.
Nadějné vyhlídky do budoucna dává momentální prostředí velmi nízkých mezibankovních sazeb. Nájemci nových strojů si zvykli o celkových nákladech financování smlouvat a jejich vyjednávací síla vede k obecnému růstu tlaku na marže napříč trhem. Stagnaci zaznamenal i trh zemědělské techniky, jelikož státu došly prostředky na dotace nových financování právě v době, kdy se do výroby objednává nejvíce zemědělských strojů. Protože doba je nejistá, a nové spuštění dotačních titulů může přijít třeba až za čtvrt roku, zemědělci se s nákupy nové techniky rozhodli počkat.
Pokles výroby i poptávky po investicích
– je v komoditě nákladních aut zjevně patrný. Ostatně, za první tři čtvrtletí loňského roku, s výjimkou UniCredit Leasing a Mercedes-Benz Financial Services, zaznamenali všichni provideři financování pro komodity nákladních aut citelný pokles financované hodnoty.
Trh nákladních aut bývá obecně považován za jeden z indikátorů blížícího se poklesu ekonomického růstu. Teprve vývoj následujících měsíců ukáže, zda se recese při financování transportní techniky promítne i do následné výrobní sféry a do jaké míry s ní bude spojena. I nadále předpokládáme silnou vyjednávací pozici velkých klientů v oblasti strojů a nákladních aut, zvláště pak s klesajícími výnosy z nákladní přepravy, která může tlačit úroky na financování nových vozidel dále dolů.