Nebankovní financování: Vývoj investic zatím nevzbuzuje optimismus

V roce 2012 celkově český trh nebankovního financování stagnoval, za období prvních devíti měsíců dokonce zaznamenal pokles.

U společností, které jsou v první desítce největších,

– šlo celkově až o desetinu. V případě největšího segmentu, tedy prodejů a financování osobních vozidel, došlo rovněž ke stagnaci (a to včetně započítání reexportovaných vozů, reportování falešných prodejů nebo přeskladňování dealerů). Stoupají prodeje korejských a německých značek včetně Škody, dolů jdou výsledky zejména francouzských výrobců. Leasingové společnosti se tak trochu „vezou“ s tím, kterému výrobci zrovna poskytují značkové financování.

O něco lepší byla situace v první desítce společností financujících stroje a zařízení.

Nadějné vyhlídky do budoucna dává momentální prostředí velmi nízkých mezibankovních sazeb. Nájemci nových strojů si zvykli o celkových nákladech financování smlouvat a jejich vyjednávací síla vede k obecnému růstu tlaku na marže napříč trhem. Stagnaci zaznamenal i trh zemědělské techniky, jelikož státu došly prostředky na dotace nových financování právě v době, kdy se do výroby objednává nejvíce zemědělských strojů. Protože doba je nejistá, a nové spuštění dotačních titulů může přijít třeba až za čtvrt roku, zemědělci se s nákupy nové techniky rozhodli počkat.

Pokles výroby i poptávky po investicích

– je v komoditě nákladních aut zjevně patrný. Ostatně, za první tři čtvrtletí loňského roku, s výjimkou UniCredit Leasing a Mercedes-Benz Financial Services, zaznamenali všichni provideři financování pro komodity nákladních aut citelný pokles financované hodnoty.

Trh nákladních aut bývá obecně považován za jeden z indikátorů blížícího se poklesu ekonomického růstu. Teprve vývoj následujících měsíců ukáže, zda se recese při financování transportní techniky promítne i do následné výrobní sféry a do jaké míry s ní bude spojena. I nadále předpokládáme silnou vyjednávací pozici velkých klientů v oblasti strojů a nákladních aut, zvláště pak s klesajícími výnosy z nákladní přepravy, která může tlačit úroky na financování nových vozidel dále dolů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...