Společnost Michelin se 6. dubna 2004 připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu. Spolu s dalšími firmami a institucemi se zavázala, že bude pomáhat Evropské komisi k dosažení cíle, kterým je snížení počtu smrtelných dopravních nehod na polovinu do roku 2010.


Základem celoevropských aktivit Michelinu v oblasti bezpečnosti silničního provozu je původem francouzská kampaň „Nahustěte své pneumatiky“. Michelin se zavázal tuto kampaň rozšiřovat i do dalších zemí Evropské Unie tak, aby od roku 2006 probíhala každoročně ve všech státech EU. V dlouhodobé perspektivě je cílem Michelinu vytvořit z kampaně „Nahustěte své pneumatiky“ skutečnou referenci v oblasti bezpečnosti provozu a prevence. Michelin má v úmyslu podporovat lokální autokluby a sdružení, zabývající se bezpečností dopravy, v organizování vlastních podobných kampaní.
Bezpečnost silničního provozu byla u značky Michelin vždy v centru pozornosti. Na počátku 20. století se společnost zasloužila o rozvoj dopravního značení a od té doby se výčet aktivit Michelinu v otázce bezpečnosti dopravy neustále rozšiřuje. Nejnovějším důkazem je převratný Pax System. Zájem o bezpečnost se promítá i do lokálních aktivit, v České republice to je například program Pozor, děti!
Kampaň „Nahustěte své pneumatiky“ probíhá ve Francii už od roku 1985, kdy technici Michelinu poprvé vyrazili na dálniční odpočívadla bezplatně pomáhat řidičům. V rámci kampaně jsou u hlavních dopravních tahů umístěny servisní stany Michelin, kde odborníci kontrolují řidičům tlak i stav plášťů, provedou dohuštění a poradí motoristům, jak se o pneumatiky správně starat. Dvě až tři minuty, které motorista zastávce u odborníků věnuje, se bohatě vyplatí v podobě profesionální kontroly pneumatik.
Ve většině evropských zemí je kampaň „Nahustěte své pneumatiky“ jediným zdrojem informací o riziku podhuštěných pneumatik. Statistické údaje, které jsou při kampani naměřeny, mají velkou hodnotu pro motoristickou veřejnost i státní orgány a umožňují porovnat situaci v různých zemích.
V loňském roce proběhla akce „Nahustěte své pneumatiky“ poprvé i v České republice a přinesla šokující výsledky: 89 % českých řidičů jezdí s podhuštěnými pneumatikami, přičemž ve třech čtvrtinách případů byl rozdíl mezi stanovenou a naměřenou hodnotou více než 0,5 baru, což je považováno za kritickou, velmi nebezpečnou hodnotu. Podobné údaje byly zjištěny i na Slovensku a v Maďarsku.
Správný tlak pro větší bezpečnost
Vzduch z pneumatik přirozenou cestou neustále pomalu uniká. Pro bezpečnou jízdu je tedy nutné tlak pravidelně kontrolovat. Kontrola by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Tlak je třeba měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.
Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velmi vážné důsledky. Podhuštěná pneumatika má odlišný tvar kontaktní plochy a špatné rozložení tlaku na vozovku.
Nízký tlak způsobuje:
- zhoršení celkových jízdních vlastností (zejména nižší přilnavost v zatáčkách)
- prodloužení brzdné dráhy na mokrém povrchu
- riziko roztržení pláště
- kratší životnost pláště
- vyšší valivý odpor a tím i vyšší spotřebu paliva
- snížení kilometrového průběhu (podhuštění o 20 % = o 20 % nižší kilometrový průběh)
Technologický pokrok ruku v ruce s bezpečností
Společnost Michelin uvedla na trh hned několik převratných řešení, které významným způsobem přispívají k bezpečnosti silničního provozu:
Pax System:
Charakteristickým rysem Pax Systemu je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola. To má na starosti speciální konstrukce patky se zalitými ocelovými lanky, která kotví patku k lemu ráfku. Principiálně jednoduché řešení přináší celou řadu výhod. Mimo jiné i to, že odpůrný obvodový prstenec Pax Systemu, ukrytý uvnitř pneumatiky, dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km.
EnTire Solution: Sledování tlaku v pneumatikách
Michelin a TRW Automotive založili společný podnik EnTire Solutions, který má na starosti vývoj, propagaci, prodej a servisní služby systémů pro sledování tlaku vzduchu v pneumatikách pro osobní a lehké užitkové vozy. EnTire Solution umožňuje včas odhalit a upozornit řidiče při poklesu tlaku vzduchu způsobeném i drobným defektem.
Deflektor proti rozstřikování vody pro nákladní pneumatiky
Deflektor sklápí proud vody, který stříká od předních pneumatik kamionu při jízdě na mokré vozovce a tím ohrožuje protijedoucí nebo předjíždějící osobní vozy. Deflektor byl vyvinut ve výzkumném středisku Michelin a je chráněn patentem. Je tvořen lištou, která se táhne po vnější straně pneumatiky na hranici běhounu a bočnice. Funguje jako bariéra proti vodě, která by jinak stříkala příliš vysoko a kterou sklápí dolu, směrem k vozovce. Tím dociluje dvou pozitivních faktorů: řidiči osobních vozidel nejsou ohrožování vodní clonou a řidič kamionu má lepší výhled ve zpětných zrcátkách.