Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů

Michelin a Monroe pro větší bezpečnost na silnicích

Michelin zachraňuje životy

Další tažení proti špatně nahuštěním pneumatikám


Dva experti v oboru – Michelin a Monroe – spojili své síly a připravili pro evropské řidiče bezpečnostní akci, která prověří stav tlaku v pneumatikách a tlumiče. Ve speciálních stanech jim budou zdarma radit a kontrolovat jejich auta. Některé tím možná uchrání od tragické nehody. Zastávku měl tento bezpečnostní tandem i v Praze.


Letošní akce u nás proběhla od úterý 3. do soboty 7. května od 10 do 17 hodin v servisním stanu firmy Michelin a Monroe na parkovišti před obchodním Centrem Černý Most a v Praze Letňanech se setkala s velkým zájmem řidičů. O výsledcích vás budeme po zpracování průběhu akce podrobně informovat.


Fotografie z prováděné kontroly v Praze Letňanech:

Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů
Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů
Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů


Každá desátá nehoda na dálnici začíná roztržením pneumatiky, a proto. zanedbat péči o správný tlak v pneumatice může mít velmi vážné důsledky. Důkazem zbytečného přehlížení důležité součásti automobilu jsou četné pomníčky u silnic. Michelin chce černá čísla ve statistikách zmírnit a ve svých celoevropských bezpečnostních kampaních nepolevuje. Po loňské říjnové akci „Nahustěte své pneumatiky“ se pustil do organizace dalšího podniku, který má řidiče preventivně informovat, učit je správně se starat o automobil a některým z nich možná zachránit i život.

Kontrola tlaku i tlumičů


Podstatou celoevropských aktivit Michelinu v oblasti bezpečnosti silničního provozu je původem francouzská kampaň „Nahustěte své pneumatiky“, která již dva roky probíhá také v České republice. Michelin proto i letos na úspěšné tažení proti špatnému tlaku navázal a doplnil ho s partnerem Monroe o kontrolu stavu tlumičů. Experti z Michelinu na různých místech Evropy zkontrolují stav tlaku v pneumatikách a odborníci z Monroe vzápětí provedou důležitou prohlídku stavu tlumičů a kontrolu kritických součástí systému zavěšení kol. Technici Michelinu pneumatiky nahustí na optimální tlak dle typu, rozměru a umístění pneumatiky na voze a zodpoví veškeré dotazy motoristů týkající se problematiky pneumatik. Navíc obdrží brožuru Michelin, která jasnou a zábavnou formou napoví, jak správně při huštění postupovat.

Neokrádejte se o centimetry života


Podle statistik jezdí neuvěřitelných 70 % automobilů se špatně nahuštěnými pneumatikami a každé třetí auto má nevyhovující tlumiče. To je velmi alarmující stav. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená čtyři metry rozdílu brzdné dráhy. A špatné tlumiče? Pokud jsou funkční jen z poloviny, tak automobil zabrzdí v osmdesátikilometrové rychlosti až o 2,6 metrů dál. Při vyšší rychlosti může jít o vzdálenost delší než deset metrů. Každý řidič, který byl donucen znenadání prudce brzdit, ví, že k neštěstí chybí často jen centimetry. Zanedbávat tlumiče znamená riskovat vlastní život kdykoli po nastartování.


Z loňské obdoby této preventivní akce vyplynulo, že se Češi oproti roku 2003 ve správném huštění pneumatik o trochu zlepšili. Akci, která má ve Francii už šestnáctiletou tradici, u nás využily tři stovky řidičů. Ne všichni se však předvedli jako „vzorňáci“. Nesprávně nahuštěno mělo 40 % řidičů. Pětina z nich dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Nejkritičtější hodnoty naměřili technici Michelinu v Anglii, kde mělo špatně nahuštěné pneumatiky 80 % řidičů.

Riskovat život i peníze? Proč?


Špatným tlakem v pneumatice riskuje řidič svůj život a navíc i zbytečně prodělává peníze, protože vinou špatného tlaku se pláště kol více opotřebovávají a jejich životnost se zkracuje. Nehledě na to, že se zvyšuje i spotřeba a riziko proražení. Podhuštěná pneumatika má totiž jiný tvar kontaktní plochy, špatně rozložený tlak způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu a zvyšuje valivý odpor. Kontrola pneumatik by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Hustit je třeba správně podle rozměru a zatížení auta a měli bychom mít na paměti, že za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu. U nových aut jsou hodnoty v tabulce správného huštění uvedeny na víku od nádrže.

Správným tlakem k bezpečí


Společnost Michelin se v dubnu 2004 připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu. Spolu s dalšími firmami a institucemi se zavázala, že bude pomáhat Evropské komisi k dosažení cíle snížit počet smrtelných dopravních nehod do roku 2010 na polovinu. V dlouhodobé perspektivě je cílem Michelinu vytvořit z kampaně „Nahustěte své pneumatiky“ skutečnou referenci v oblasti bezpečnosti provozu a prevence. Michelin má v úmyslu podporovat lokální autokluby a sdružení, zabývající se bezpečností dopravy, v organizování vlastních podobných kampaní. Kampaň „Nahustěte své pneumatiky“ probíhá ve Francii už od roku 1985. Ve většině evropských zemí je tato akce jediným zdrojem informací o riziku podhuštěných pneumatik.

Technologický pokrok ruku v ruce s bezpečností


Společnost Michelin uvedla na trh hned několik převratných řešení, které významným způsobem přispívají k bezpečnosti silničního provozu:

Pax System:


Charakteristickým rysem Pax Systemu je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola. To má na starosti speciální konstrukce patky se zalitými ocelovými lanky, která kotví patku k lemu ráfku. Principiálně jednoduché řešení přináší celou řadu výhod. Mimo jiné i to, že podpůrný obvodový prstenec Pax Systemu, ukrytý uvnitř pneumatiky, dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km.

EnTire Solution: Sledování tlaku v pneumatikách


Firmy Michelin a TRW Automotive založily společný podnik EnTire Solutions, který má na starosti vývoj, propagaci, prodej a servisní služby systémů pro sledování tlaku vzduchu v pneumatikách pro osobní a lehké užitkové vozy. EnTire Solution umožňuje včas odhalit a upozornit řidiče při poklesu tlaku vzduchu způsobeném i drobným defektem.

Deflektor proti rozstřikování vody pro nákladní pneumatiky


Deflektor sklápí proud vody, který stříká od předních pneumatik kamionu při jízdě na mokré vozovce a tím ohrožuje protijedoucí nebo předjíždějící osobní vozy.


Deflektor byl vyvinut ve výzkumném středisku Michelin a je chráněn patentem. Tvoří jej lišta táhnoucí se po vnější straně pneumatiky na hranici běhounu a bočnice. Funguje jako bariéra proti vodě, která by jinak stříkala příliš vysoko a kterou sklápí dolu, směrem k vozovce. Tím dociluje dvou pozitivních faktorů: řidiči osobních vozidel nejsou ohrožování vodní clonou a řidič kamionu má lepší výhled ve zpětných zrcátkách.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....