Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů

Michelin a Monroe pro větší bezpečnost na silnicích

Michelin zachraňuje životy

Další tažení proti špatně nahuštěním pneumatikám


Dva experti v oboru – Michelin a Monroe – spojili své síly a připravili pro evropské řidiče bezpečnostní akci, která prověří stav tlaku v pneumatikách a tlumiče. Ve speciálních stanech jim budou zdarma radit a kontrolovat jejich auta. Některé tím možná uchrání od tragické nehody. Zastávku měl tento bezpečnostní tandem i v Praze.


Letošní akce u nás proběhla od úterý 3. do soboty 7. května od 10 do 17 hodin v servisním stanu firmy Michelin a Monroe na parkovišti před obchodním Centrem Černý Most a v Praze Letňanech se setkala s velkým zájmem řidičů. O výsledcích vás budeme po zpracování průběhu akce podrobně informovat.


Fotografie z prováděné kontroly v Praze Letňanech:

Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů
Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů
Nahustěte své pneumatiky a zkontrolujte stav tlumičů


Každá desátá nehoda na dálnici začíná roztržením pneumatiky, a proto. zanedbat péči o správný tlak v pneumatice může mít velmi vážné důsledky. Důkazem zbytečného přehlížení důležité součásti automobilu jsou četné pomníčky u silnic. Michelin chce černá čísla ve statistikách zmírnit a ve svých celoevropských bezpečnostních kampaních nepolevuje. Po loňské říjnové akci „Nahustěte své pneumatiky“ se pustil do organizace dalšího podniku, který má řidiče preventivně informovat, učit je správně se starat o automobil a některým z nich možná zachránit i život.

Kontrola tlaku i tlumičů


Podstatou celoevropských aktivit Michelinu v oblasti bezpečnosti silničního provozu je původem francouzská kampaň „Nahustěte své pneumatiky“, která již dva roky probíhá také v České republice. Michelin proto i letos na úspěšné tažení proti špatnému tlaku navázal a doplnil ho s partnerem Monroe o kontrolu stavu tlumičů. Experti z Michelinu na různých místech Evropy zkontrolují stav tlaku v pneumatikách a odborníci z Monroe vzápětí provedou důležitou prohlídku stavu tlumičů a kontrolu kritických součástí systému zavěšení kol. Technici Michelinu pneumatiky nahustí na optimální tlak dle typu, rozměru a umístění pneumatiky na voze a zodpoví veškeré dotazy motoristů týkající se problematiky pneumatik. Navíc obdrží brožuru Michelin, která jasnou a zábavnou formou napoví, jak správně při huštění postupovat.

Neokrádejte se o centimetry života


Podle statistik jezdí neuvěřitelných 70 % automobilů se špatně nahuštěnými pneumatikami a každé třetí auto má nevyhovující tlumiče. To je velmi alarmující stav. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená čtyři metry rozdílu brzdné dráhy. A špatné tlumiče? Pokud jsou funkční jen z poloviny, tak automobil zabrzdí v osmdesátikilometrové rychlosti až o 2,6 metrů dál. Při vyšší rychlosti může jít o vzdálenost delší než deset metrů. Každý řidič, který byl donucen znenadání prudce brzdit, ví, že k neštěstí chybí často jen centimetry. Zanedbávat tlumiče znamená riskovat vlastní život kdykoli po nastartování.


Z loňské obdoby této preventivní akce vyplynulo, že se Češi oproti roku 2003 ve správném huštění pneumatik o trochu zlepšili. Akci, která má ve Francii už šestnáctiletou tradici, u nás využily tři stovky řidičů. Ne všichni se však předvedli jako „vzorňáci“. Nesprávně nahuštěno mělo 40 % řidičů. Pětina z nich dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Nejkritičtější hodnoty naměřili technici Michelinu v Anglii, kde mělo špatně nahuštěné pneumatiky 80 % řidičů.

Riskovat život i peníze? Proč?


Špatným tlakem v pneumatice riskuje řidič svůj život a navíc i zbytečně prodělává peníze, protože vinou špatného tlaku se pláště kol více opotřebovávají a jejich životnost se zkracuje. Nehledě na to, že se zvyšuje i spotřeba a riziko proražení. Podhuštěná pneumatika má totiž jiný tvar kontaktní plochy, špatně rozložený tlak způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu a zvyšuje valivý odpor. Kontrola pneumatik by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Hustit je třeba správně podle rozměru a zatížení auta a měli bychom mít na paměti, že za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu. U nových aut jsou hodnoty v tabulce správného huštění uvedeny na víku od nádrže.

Správným tlakem k bezpečí


Společnost Michelin se v dubnu 2004 připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu. Spolu s dalšími firmami a institucemi se zavázala, že bude pomáhat Evropské komisi k dosažení cíle snížit počet smrtelných dopravních nehod do roku 2010 na polovinu. V dlouhodobé perspektivě je cílem Michelinu vytvořit z kampaně „Nahustěte své pneumatiky“ skutečnou referenci v oblasti bezpečnosti provozu a prevence. Michelin má v úmyslu podporovat lokální autokluby a sdružení, zabývající se bezpečností dopravy, v organizování vlastních podobných kampaní. Kampaň „Nahustěte své pneumatiky“ probíhá ve Francii už od roku 1985. Ve většině evropských zemí je tato akce jediným zdrojem informací o riziku podhuštěných pneumatik.

Technologický pokrok ruku v ruce s bezpečností


Společnost Michelin uvedla na trh hned několik převratných řešení, které významným způsobem přispívají k bezpečnosti silničního provozu:

Pax System:


Charakteristickým rysem Pax Systemu je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola. To má na starosti speciální konstrukce patky se zalitými ocelovými lanky, která kotví patku k lemu ráfku. Principiálně jednoduché řešení přináší celou řadu výhod. Mimo jiné i to, že podpůrný obvodový prstenec Pax Systemu, ukrytý uvnitř pneumatiky, dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km.

EnTire Solution: Sledování tlaku v pneumatikách


Firmy Michelin a TRW Automotive založily společný podnik EnTire Solutions, který má na starosti vývoj, propagaci, prodej a servisní služby systémů pro sledování tlaku vzduchu v pneumatikách pro osobní a lehké užitkové vozy. EnTire Solution umožňuje včas odhalit a upozornit řidiče při poklesu tlaku vzduchu způsobeném i drobným defektem.

Deflektor proti rozstřikování vody pro nákladní pneumatiky


Deflektor sklápí proud vody, který stříká od předních pneumatik kamionu při jízdě na mokré vozovce a tím ohrožuje protijedoucí nebo předjíždějící osobní vozy.


Deflektor byl vyvinut ve výzkumném středisku Michelin a je chráněn patentem. Tvoří jej lišta táhnoucí se po vnější straně pneumatiky na hranici běhounu a bočnice. Funguje jako bariéra proti vodě, která by jinak stříkala příliš vysoko a kterou sklápí dolu, směrem k vozovce. Tím dociluje dvou pozitivních faktorů: řidiči osobních vozidel nejsou ohrožování vodní clonou a řidič kamionu má lepší výhled ve zpětných zrcátkách.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...