Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo do historie designu. Skupina časopisů „Auto Europe“ zvolila vůz v roce 1999 dokonce nejlepší automobilovou novinkou roku.
V prosinci 1995 si Audi nadělilo milý dárek. Padlo rozhodnutí, že se Audi TT Coupé bude sériově vyrábět. Torsten Wenzel, exteriérový designér automobilky, který se podílel na přeměně studie na sériově vyráběný model, vzpomíná: „Pro nás bylo největší pochvalou, když odborný tisk uznale konstatoval, že se mezi studií a sériovým modelem mnoho nezměnilo, přestože jsme kvůli technickým požadavkům na sériovou verzi samozřejmě museli mnoho detailů přizpůsobit, a to včetně proporcí.“ Nejnápadnější byla integrace zadního bočního okna, které protáhlo boční linie sportovního vozu a propůjčilo mu ještě větší dynamiku. Pro Wenzela je Audi TT ještě i dnes „jezdící skulptura, nejvyšší kvalita v plochách a liniích“. Karoserie modelu Audi TT podle něj působí, jako by byla vyrobená z jednoho kusu materiálu. Příď bez klasických přesahů nárazníku zdůrazňuje čisté tvary vozu.
Ze studie z roku 1995 se tedy začalo TT sériově vyrábět v roce 1998.
Dvě jubilea v jednom roce: S Audi TT slaví také Audi Hungaria
Nabídka motorů pro Audi TT byla široká a samozřejmě vždy sportovní. První generace modelu TT byla k dispozici se čtyřválcovými motory přeplňovanými turbodmychadlem o výkonu 150 až 225 k a s agregátem V6 vyladěným na 250 k. Vrcholnou jednotkou v paletě motorů byl čtyřválec s výkonem zvýšeným na 240 k pro model Audi TT quattro Sport, jehož bylo dodáno 1168 vozů. Zákazníci měli pro své TT první generace výběr z dlouhého seznamu prvků výbavy na přání. Kromě exkluzivních barev, například oranžové Papaya nebo modré Nogaro, si mohli zákazníci individualizovat své TT speciálním příslušenstvím. Do sériově vyráběného modelu Audi TT Roadster se z atraktivní studie dostala například sedadla čalouněná kůží v designu inspirovaném baseballovou rukavicí. Během osmi let výroby sjelo do poloviny roku 2006 z montážní linky celkem 178 765 vozů Audi TT Coupé první generace (typ 8N). Kromě toho bylo mezi roky 1999 a 2006 vyrobeno přesně 90 733 vozů Audi TT Roadster.
Ve druhé generaci rozšířily portfolio modelů TT verze RS
U následujících dvou generací zachovali designéři jako dominující stylistické pojetí redukci na to podstatné, což je patrné například na minimalistickém vnějším designu nebo v interiéru bez zbytečných ozdob a s důslednou orientací na řidiče. Zůstaly také typické oblé tvary s motivem kruhu jako prvek, který charakterizuje vnější i vnitřní design – například na hliníkovém víčku palivové nádrže, kruhových výdeších ventilační soustavy, rámečku kolem kulisy řazení a markantní hlavici řadicí páky.
Třetí generace modelu TT se postavila na start v roce 2014. Automobilka při generační obměně znovu snížila hmotnost modelu TT. TT Coupé s motorem 2.0 TFSI a mechanickou převodovkou mělo pohotovostní hmotnost pouhých 1230 kilogramů. Oproti předchůdci to bylo až o 50 kilogramů méně. Designéři vytvořili pro nové modely TT a TT RS moderní interpretaci nezaměnitelného tvarového řešení původního modelu TT z roku 1998, které doplnili mnoha dynamickými prvky. Napříč generacemi zůstalo kruhové víčko palivové nádrže s typickým nápisem TT. Vrcholnou verzí byl zpočátku model Audi TTS s dvoulitrovým přeplňovaným motorem a výkonem 310 k. Od roku 2016 následoval model TT RS s přeplňovaným pětiválcem 2,5 litru, který patří mezi nejemocionálnější agregáty v portfoliu značky se čtyřmi kruhy. Tento motor o výkonu 400 k nejenže zajišťuje sportovní zvuk, ale také získal devětkrát v řadě prestižní ocenění „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku).
V jubilejním roce 2023 spojuje značka Audi výjimečné designové a technické prvky ze čtvrt století modelu Audi TT ve speciální edici Audi TT RS Coupé iconic edition nabízené v odstínu šedá Nardo. Vyrobeno bude pouhých 100 vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.