Dojezd elektrických aut se má již brzy výrazně prodloužit. Toyota počítá do tří let s nasazením nového typu baterií, které umožní ujet na jedno nabití až 1200 km proti nyní běžným 500 km a také rychlejší dobití, uvedla produktová specialistka Toyoty ČR Karolína Holečková v pořadu Na rovinu s Toyotou.

Toyota bZ4X
Lidé se nemusí obávat nedostatku dobíjecích stanic. V poměrném srovnání s benzinkami je jich v Česku dostatek. V současnosti je v Česku 2500 dobíječek se skoro 5000 dobíjecími body. Jejich využití je nyní pouze tři tří procenta. Pro srovnání, na jednu čerpací stanici připadá 1600 aut se spalovacím motorem a na jednu dobíječku pět elektromobilů, popisuje Holečková.
Již nyní je ale elektromobil s dojezdem 300 až 500 km podle ní vhodnou variantou prakticky pro každého řidiče.
„Když si vezmeme, že lidé průměrně cestou do práce a zpět ujedou 60 km, tak dobijí elektromobil jednou přes víkend a pak pět dní jen jezdí. Elektromobil pohodlně zvládne i cestu do Chorvatska se dvěma až třemi zastávkami na kávu a dobití,“ podotkla.

Toyota bZ4X
Cena se bude snižovat
V současnosti je na pořízení elektromobilu možné čerpat dotaci až 200 000 Kč, což částečně vyrovnává jeho vyšší cenu. I ta se ale podle Holečkové bude cena postupně snižovat na úroveň vozů se spalovacími motory, podobně jako to bylo třeba u hybridů. Výhodou elektromobilů je aktuálně i možnost bezplatného parkování v Praze na modrých a fialových zónách nebo to, že není potřeba kupovat dálniční známku.
Dojezd elektromobilu ovlivňuje mnoho faktorů, mezi ty hlavní patří rychlost a okolní teplota nebo provoz klimatizace. Například Toyota bZ4X má kvůli tomu přidané speciální topné panely na nohy řidiče, které spolu s vyhřívanou sedačkou a volantem zajistí tepelný komfort bez nutnosti vytápět celé auto. Důležité je také využívat režim Eco nebo mít správně nahuštěná kola, dodala Holečková.
Obecně elektromobil dokáže výrazně lépe hospodařit s energií než spalovací motor a jeho provozní náklady a zátěž pro životní prostředí během životního cyklu rychle klesají. Často diskutovaná životnost baterie je přitom u Toyoty garantovaná na milion kilometrů nebo deset let, a i poté si zachová 70 procent své kapacity.
Toyota navíc svým klientům dodává dobíjecí kartu v rámci služby Toyota Charging Network, kterou lze použít na všech veřejných dobíjecích stanicích nejen v Česku, bez ohledu na provozovatele. Karta je navíc propojená s aplikací MyToyota a umožňuje tak inteligentní plánování cesty a možnosti dobití.
Elektrifikace přišla už v 90. letech
Toyota začala s elektrifikací svých vozidel již v 90. letech, kdy v roce 1997 představila Prius, což bylo první hybridní auto. Poté pokračovala s plug-iny nebo vodíkovou technologií. V posledních letech došlo k rozšíření nabídky čistě elektrických vozů.
„To u ostatních automobilek znamenalo revoluci, protože přecházely od spalovacích do čistě elektrických aut. U nás to znamená vlastně pouze rozšíření o další variantu, kterou můžeme našim klientům poskytnout,“ uzavřela Holečková.
Již v příštím roce Toyota nabídku rozšíří o dva nové čistě elektrické modely. Do budoucna plánuje mít elektrickou variantu v každém modelovém segmentu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.