Na přezutí pneumatik je nejvyšší čas

Výměnu letních pneumatik za zimní by řidiči již neměli odkládat, současné počasí i předpověď pro další období plně odpovídají podmínkám vhodným pro zimní pneumatiky.

Ty zaručují vyšší bezpečnost nejen na sněhu a náledí, ale i za sucha při teplotách pod 7 °C. Pozornost je potřeba věnovat i hloubce dezénu zimních pneumatik.

Ačkoli letošní absence teplého babího léta mohla řidiče přimět k tomu, aby svůj automobil připravili na zimu v dostatečném předstihu, ukazuje se, že pro řadu z nich se jako již tradičně stane signálem pro přezutí pneumatik až první sníh. Přitom počasí, které v současné době v České republice panuje, již odpovídá podmínkám, za kterých jsou zimní pneumatiky doporučovány. „Pro použití zimních pneumatik není rozhodujícím faktorem sníh, ale teplota. Pod 7 °C totiž letní pneumatiky vykazují výrazně horší výkonnostní parametry než zimní pneumatiky. To je způsobeno tím, že měkčí běhounová směs použitá u zimních pneumatik si zachovává svou přilnavost při nižších teplotách,“ vysvětluje Boris Tománek, Marketing & PR Manager společnosti Goodyear Dunlop Tires.

Použití vhodných pneumatik během zimního období má výrazný vliv na bezpečnost. I za sucha při teplotě 0 °C je rozdíl v brzdné dráze zimní a letní pneumatiky 3 m, při -10 °C je to 7 m a při -20 °C dokonce 12 m. Na sněhu a náledí se tento rozdíl ještě zvětšuje.

I v dnešní době se vyskytuje řada řidičů, kteří používají celoročně letní pneumatiky. Jejich hlavním argumentem je, že jezdí ve městě, kde podle jejich názoru nejsou zimní pneumatiky potřeba.

„Přejdeme-li argument o výrazně horší výkonnosti letních pneumatik za nižší teploty, na který tito řidiči evidentně nereflektují, pak doufáme, že jejich rozhodování ovlivní zkušenost z loňské zimy, kdy skutečné zimní podmínky panovaly i v největších městech České republiky,“ dodává Boris Tománek. Od listopadu 2009 do března 2010 například v Praze ležela souvislá sněhová pokrývka 70 dní, v Brně 68 a v Ostravě dokonce 71 dní. Její maximální výše dosáhla v Praze úctyhodných 38 cm, v Brně 29 cm a v Ostravě 32 cm.

U zimních pneumatik by řidiči měli věnovat zvýšenou pozornost hloubce jejich dezénu, která by neměla klesnout pod 4 mm. Je to jednak proto, že v úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“ je tato hloubka stanovena jako minimální přípustná, ale hlavně kvůli bezpečnosti. „Zimní pneumatika s hloubkou dezénu 6 mm má v porovnání s novou zimní pneumatikou o 20 % delší brzdnou dráhu na sněhu. Při hloubce dezénu 4 mm je tato brzdná dráha delší dokonce o 50 %,“ objasňuje Boris Tománek.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...