V neděli 20. srpna byl za přítomnosti osmdesáti tisíc diváků slavnostně otevřen nový závodní okruh EuroSpeedway Lausitz, nejmodernější, nejvšestrannější a největší závodní okruh v Evropě. Nechyběly přitom ani demonstrační jízdy závodních automobilů včetně trucků či formule nebo motocyklů nejrůznějších kategorií, ani vystoupení skupin jako Puhdys, No Mercy, Snap, ATC nebo Scooter. A hned v následujícím víkendu se zde uskutečnil první závod – Mezinárodní mistrovství Německa silničních motocyklů a mezi prvními, kteří okruh mohli vyzkoušet byli mj. i Jakub Smrž, Michal Drobný a Bohumil Staša.
Ve dnech 1. až 3. září přivítá v premiéře automobily, na programu je totiž šestý závod německého šampionátu cestovních automobilů DTM a také mistrovství světa automobilů kategorie GT, které sem bylo narychlo přeloženo z Hockenheimu. „Gé-téčka“ zastoupená vozy Chrysler Viper, Ferrari 550 Maranello a 360 Modena, Lamborghini Diablo, Marcos, Lister-Storm a celou plejádou vozů Porsche 911 GT2 a 996 GT3 odstartují svůj tříhodinový závod po okruhu Grand Prix už v sobotu v 18.00 hodin. Dalšími podniky budou pak 16. a 17. září závody old-timerů a 20. až 22. října Porsche GTP-Cup.
Nový okruh EuroSpeedway umožňuje závodit celkem na čtyřech variantách okruhů, včetně dvoumílového „oválu“ superspeedway, na kterém lze pořádat nejrůznější americké série. Nejde sice o klasický ovál, ale trať s třemi klopenými zatáčkami ve tvaru rovnostranného trojúhelníku. Právě na této trati se 15. září 2001 uskuteční vůbec první závod americké série ChampCar v Evropě. Na jediném evropském dvoumílovém okruhu budou tyto formule dosahovat průměru přes 380 km/h, tedy vyššího než vozy F1. Díky uzavřené smlouvě s CART budou evropští příznivci sledovat ChampCar minimálně do roku 2005. Oč vlastně půjde, naznačil Američan Bryan Herta s monopostem Reynard – Mercedes o výkonu 900 k už během slavnostního zahájení.
„Okruhu EuroSpeedway patří budoucnost. Chceme se stát jedničkou nejen v Německu, ale v celé Evropě. S dráhou pro Grand Prix, tratí pro vytrvalostní závody, oválem, testovacími prostory, zařízením pro výcvik řidičů a celou infrastrukturou otevíráme nové standardy“, říká Hans – Jörg Fischer, obchodní ředitel EuroSpeedway.
Většinu úkolů, odpovědnosti i závazků související se sportovní stránkou převzal na sebe autoklub ADAC Berlin-Brandenburg, z jehož aktivity Lausitzring také vznikl, který pořádal až do roku 1995 závody na berlínské trati AVUS, kterou nyní EuroSpeedway nahrazuje.
Lužický okruh EuroSpeedway leží zhruba 60 km severně od Drážďan na dálnici A13 směrem na Berlín. Od odbočky Klettwitz jsou to k němu už jen tři stovky metrů.