Těžké nákladní automobily Scania již tedy splňují emisní normy, které začnou platit od 1. října 2005. Vývoj technologií spalování umožňuje společnosti Scania nabízet motory s výrazně nižšími emisemi oxidů dusíku i pevných částic, ale s provozními náklady srovnatelnými s hospodárnými Euro 3.
Vývoj technologií spalování spočívá především v nalezení nejlepšího možného kompromisu mezi spotřebou paliva a tvorbou oxidů dusíku. To vyžaduje, aby spalování bylo přesně řízeno a probíhalo při relativně nízkých teplotách. Pokud se sníží emise oxidů dusíku, zvýší se měrná spotřeba paliva. Díky podstatným vylepšením spalovacího procesu však dosahují motory Scania nižších emisí bez negativního dopadu na hospodárnost.
V současnosti je k dispozici 12litrový motor o výkonu 420 hp s technologií EGR>
Scania postupně zavede motory Euro 4 s touto technologií do všech výkonnostních tříd a aplikací. Od podzimu 2005 budou všechny řadové šestiválce vybaveny EGR. Do nejvýkonnějších motorů V8 bude Scania používat technologii SCR. Jaký je rozdíl mezi oběma systémy?
Technologie EGR (Ehaust Gas Recirculation – recirkulace výfukových plynů)
- Tovární konstrukce- technologie EGR snižuje emise přímo v místě jejich vzniku, tedy ve spalovacím prostoru. Z tohoto důvodu není již třeba přidávat žádná aditiva. Vozidla Scania vybavená touto technologií je možné provozovat na běžnou motorovou naftu, která je k dispozici na každé čerpací stanici.
- Pro zajištění optimální hospodárnosti mají motory vlastní řídicí systém Scania a systém vysokotlakého vstřikování paliva (Scania HPI). V některých případech je použita turbocompoundní technologie s využitím dvoustupňového turbodmychadla.
- K přednostem systému EGR patří spojení nízkých emisí s mimořádnou hospodárností provozu. Jedná se o vyzkoušené a prověřené řešení, které se používá u osobních vozů a těžkých nákladních automobilů ve Spojených státech již řadu let. Část výfukových plynů je ochlazena a přivedena zpět do motoru. Tím se snižuje teplota spalování a to znamená nižší emise oxidů dusíku. Navíc vyšší vstřikovací tlaky zajistí nižší množství pevných částic.
- Technologie Scania EGR za všech okolností účinně omezuje emise. A to nejen v dálkové dopravě, ale také v městském provozu, kde je třeba často zastavovat a rozjíždět se. EGR proto nabízí dokonalé řešení i pro městské autobusy a rozvážkové automobily. Systém EGR navíc šetří hmotnost (váží necelých 25 kg, což je výrazně méně, než hmotnost nádrže s aditivy), je jednoduchý a nechává více místa pro palivové nádrže.
- Provozní náklady jsou navzdory významně nižším emisím oxidů dusíku i pevných částic srovnatelné s motory Scania Euro 3.
Technologie SCR (Selective Catalytic Reduction – selektivní katalytická redukce)
- Aby i ty nejsilnější motory V8 dokázaly splnit požadavky Euro 4, používá Scania systém SCR. Vozidla vybavená touto technologií bude možné provozovat pouze v oblastech se zavedenou infrastrukturou distribuce AdBlue, případně bude zapotřebí zásoby AdBlue vozit s sebou.
- SCR je metoda dodatečné úpravy výfukových plynů, která ke snižování emisí vyžaduje AdBlue, aditivum na bázi močoviny. Při tankování vozidla tak bude zapotřebí doplnit také AdBlue, které navíc vyžaduje i vlastní nádrž.
- AdBlue se vstřikuje do výfukového potrubí za účelem zachování redukční funkce katalyzátoru. Tato metoda umožňuje snižovat emise NOx.
- Scania plánuje zavést systém SCR na konci letošního roku. V té době již bude infrastruktura distribuce AdBlue v západní Evropě rozvinutější. Scania také vyvinula patentovaný monitorovací systém, který zabezpečí, aby systém SCR fungoval za všech okolností.
- Technologie SCR je efektivní při vysoké zátěži motoru a vysoké celkové hmotnosti soupravy. Celkové provozní náklady včetně aditiv AdBlue budou srovnatelné s motory Euro 3.
Budoucnost má jméno Euro 5
V příštích letech budou technologie EGR a SCR umožňovat další snižování emisí tak, aby bylo možné splnit normu Euro 5, která vstoupí v platnost v říjnu roku 2008 pro nové motory a o rok později pro ty stávající. Limit pro emise pevných částic se oproti Euro 4 nezmění (0,02g/kWh), ale emisní limity pro oxidy dusíku se výrazně sníží – z 3,5g/kWh na 2,0g/kWh. Podle současných plánů se počítá s tím, že první motory Euro 5, které Scania uvede na trh již na počátku roku 2006, budou dočasně využívat technologii SCR. Kompletní řada motorů Euro 5, která se rovněž objeví na trhu v dostatečném předstihu, bude využívat EGR, ovšem s novou technologií vstřikování.