Firma MOTOR JIKOV, a. s., České Budějovice letos skončí s výrobou karburátorů SEDR a EDSR, které jsou součástí jedněch z nejrozšířenějších osobních vozidel v České republice – vozů Škoda 105 a 120. Pro českobudějovickou strojírenskou společnost, která vyráběla tyto komponenty zhruba dvacet let, tak skončí jedna etapa historie její produkce.
Přestože se automobily Škoda 105 a 120 přestaly v České republice vyrábět přibližně před deseti lety, MOTOR JIKOV pokračoval v produkci karburátorů určených na náhradní díly až doposud. „Největším odběratelem karburátorů byla společnost Škoda auto Mladá Boleslav, která v letech 1976 až 1989 vyrobila kolem dvou miliónů vozidel typů 105 a 120. Kromě vozů Škoda jsme v minulosti dodávali tyto komponenty i do vozů Wartburg, Tatra a Škoda 1203. Dále jsme je dodávali a dosud stále dodáváme do prodejní sítě jako náhradní díly,“ uvedl místopředseda představenstva českobudějovické strojírenské firmy Jaroslav Vohnout. MOTOR JIKOV tak vyrobil téměř tři milióny kusů zmíněných dvou typů karburátorů v řadě modifikací. S těmito karburátory přitom dnes v ČR jezdí ještě přibližně 630 tisíc automobilů Škoda 105 a 120, které registruje Ministerstvo vnitra ČR, v průměrném stáří dvaceti let.
Karburátory SEDR se budou až do konce listopadu vyrábět v závodě firmy MOTOR JIKOV v Nových Hradech pro náhradní potřebu. Společnost se tak předzásobí pro další období, kdy bude o tento produkt na našem trhu ještě zájem. „Před nedávnem jsme po dohodě se Škodou Mladá Boleslav ukončili výrobu karburátoru LEKR, určeného pro automobily Škoda Favorit. Předtím jsme ale také vytvořili zásoby těchto karburátorů jako náhradních dílů,“ sdělil Vohnout.
Novohradský závod strojírenského podniku v posledních letech vyrábí ročně tři tisíce karburátorů, které představují tržby ve výši tří až čtyř miliónů korun. Jelikož se jedná zhruba o 1,5 procenta celkové produkce podniku, nebude pro něj ukončení tohoto výrobního sortimentu nijak dramatické. „To, že letos ukončíme výrobu karburátorů, víme už několik let. Proto jsme už v minulosti pro firmu našli nový výrobní program. Dnes produkujeme například komponenty airbagů pro německou společnost TRW a kladky pro Škodu auto Mladá Boleslav. I nadále tak zůstáváme dodavateli automobilového průmyslu,“ doplnil Vohnout.