Motorističtí příznivci měli v polovině března možnost shlédnout v Praze dvě výstavy najednou. Na Výstavišti probíhal 4.ročník mezinárodní výstavy „Motocykl 2000“ a v Letňanech „Pražské motoristické jaro“. Z obou expozic měla jasně navrch přehlídka jednostopých vozidel, a to nejen svým příznivým místem konání, ale především tím, co nabízela. Poslední novinky zde presentovalo na osm desítek vystavovatelů, které zastupovaly všechny přední světové značky jako jsou Yamaha, BMW, Honda, Suzuki, Kawasaki, Ducati, Moto Guzzi, Aprilia, Harley-Davidson. Ovšem nechyběly ani méně známí výrobci Heropuch, Malagutti, Hyosung. Naproti tomu přehlídka osobních i nákladních automobilů dost zklamala, neboť nic zajímavého a nového v Letňanech k vidění nebylo. Proto se raději poohlídněme za výstavou motocyklů, jejíž součástí bylo i vyhlášení ankety Motocykl roku 2000.
Odborní motorističtí novináři zvolili tentokrát cestovní silniční Kawasaki ZX 12R špičkové řady Ninja. S výkonem 120 kW dosahuje rychlosti 320 km/h.
Naproti tomu laická veřejnost ocenila nejlepší stroje v následujících kategoriích takto:
- skútr – Suzuki AN 400
- „padesátka“ – Cagiva Mito EV
- enduro – Honda XL 1000 Varadero
- chooper – Yamaha XV 1600 Wild Star
- cest.stroj – Honda CBR 900 RR
Nejoblíbenější cestovní motocykl roku 2000 Honda CBR 900 RR se čtyřdobým řadovým kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 929 ccm a se čtyřventilovou technikou je už pátou generací tohoto legendárního supersportu. Poměr mezi výkonem 112 kW při 11 000 ot./min je nejlepší, jaký kdy byl u sériového motocyklu dosažen. K novinkám Hondy patřil mj. čtyřdobý dvouválec VTR 1000 SP1, okruhový speciál s výbavou pro běžný provoz. Hned po vybalení z přepravní bedny může být nasazen v národních či klubových závodech superbiku. Mezi skútry poutaly pozornost sportovně laděné „padesátky“ X8R-S a X8R-X s velkým výkonem. Vedle endura XL 1000 patřil k novinkám i modernizovaný Transalp.
K nejvíce obleženým patřily zcela pochopitelně silné cestovní a sportovní silniční stroje, které byly k vidění nejen u Hondy, ale také u Kawasaki, Yamahy (inovovaný superbike YZF R1 a R6), BMW (R 1100), Aprilie (Falco SL 1000), Suzuki (čtyřválec GSX-R 750), Cagivy (dvouválec V-Raptor) a Ducati, kde kromě závodních speciálů sklízely obdiv inovované modely řady Monster 600/750/900. Modernizací prošla nejen ergonomie sedla a řidítek, ale projevila se i v rozměru a tvaru nádrže, předního blatníku, v konstrukci spojky, přední vidlice, karburátorů atd.
Na stánku BMW poutaly zájem jednak cestovní krasavec 1100 RT, kapotovaný skútr C1 a terénní enduro BMW F 650 GS RR, které v posledních dvou letech sklízí vavříny v dakarských maratonech. S vystaveným strojem skončil Francouz Jean Brucy letos čtvrtý.
A tři zajímavosti na závěr:
Harley Davidson Road King stojí 745 000 Kč
Čtyřkolka Yamaha 650 úspěšného „dakaristy“ Josefa Macháčka, vítěze kategorie Quad
Yamaha YFM 600 FW Grizzly s pohonem všech kol a čtyřdobým jednoválcem o výkonu 27 kW/37 k.
Spokojeni odcházeli i příznivci motokrosových speciálů, endura i veteránů. Nouze tentokrát nebyla ani o bohatou nabídku doplňků a příslušenství. Výstava se prostě vydařila po všech stránkách, o čemž ostatně svědčí i čtyřicet tisíc návštěvníků, kteří se již dnes těší na další ročník „Motocykl 2001“.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.