Morgan Aero 8: Legenda žije dál

Přes půl století vyrábí malá britská automobilka sportovní roadstery v takřka stále stejné podobě. Ani její nejnovější model Aero 8 v sobě nezapře prvky svých předchůdců.

Angličan H.F.S. Morgan po vystudování strojní fakulty nejdříve sedm let navrhoval lokomotivy pro železniční společnost Great Western Railways. V roce 1906 založil vlastní autoopravnu, v níž o dva roky později zkonstruoval prototyp slavné motorové tříkolky Morgan Aero, které se vyráběly až do roku 1952. Vozítka s dvouválcovým motocyklovým vidlicovým vodou nebo vzduchem chlazeným motorem převážně z produkce JAP byly oblíbené pro svojí nenáročnost a k jejich řízení stačil pouze řidičský průkaz na motocykly.


Morgan Aero 8: Legenda žije dál

První sportovní automobily Morgan 4/4 se čtyřválcem Coventry Climax se objevily poprvé v roce 1935 a ve výrobním programu zůstal dodnes stejně jako další roadster Plus 8. Po technické stránce se tříkolky a později také automobily neustále vylepšovaly a motory se střídaly (Coventry Climax, Standard Vanguard, Triumph TR, Ford Anglia), ale vzhled ručně zhotovených karosérií se měnil jen nepatrně.

Dnešní výrobní program zahrnuje čtyři modely, vedle 1.8litrových čtyřválců „4/4“ pro dvě nebo čtyři osoby a verze Plus 8 s vidlicovými osmiválci 3.9 nebo 4.6 začala letos v létě produkce nového Morganu Aero 8.


Morgan Aero 8: Legenda žije dál

Čtyři roky pracovala společnost Morgan Motor Company na vývoji sportovního modelu Aero 8 se zcela novým designem i technikou. Pro co možná nejlepší výkonové parametry má značný význam nízká hmotnost vozidla (cca 1000 kg), které bylo dosaženo důsledným použitím termoplastických a ručně tvarovaných hliníkových dílů ve všech oblastech vozidla. To mu také zaručuje pravděpodobně nejlepší poměr mezi hmotností a točivým momentem. Morgan Aero 8 pohání 4.4litrový vidlicový osmiválec BMW se čtyřventilovou technikou a výkonem 210 kW (285 k) při 5500 otáčkách za minutu. Točivý moment má hodnotu 430 N.m/3700 otáček za minutu, což zaručuje vozu zrychlení z klidu na „stovku“ pod pět sekund. Šestistupňová převodovka je samozřejmostí jako elektronická regulace zatížení, palubní počítač, závodní brzdy AP a tempomat. Dobrý kontakt všech čtyř kol s vozovkou zajišťují 18palcové ráfky s odpovídajícími pneumatikami Dunlop SP Sport , pružiny Eibach v kombinaci s tlumiči Koni a nové nezávislé zavěšení kol ve spojení s inteligentní konstrukcí podvozku.

Interiér i sedadla jsou z kůže, kokpit obkládá vzácné dřevo, nechybějí vyhřívaná okna a klimatizace.


Ročně se mají vyrobit zhruba dvě stovky sportovních roadsterů Morgan Aero 8, o jejichž ceně uvádí výrobce jen to, že je individuální.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...