Přestože čísla oproti předchozím rokům vypadají povzbudivěji, jsou stále alarmující.
Také z toho důvodu, že k velkému množství těchto nehod dochází důsledkem neznalosti nebo vědomého hazardu. Zejména u mladých mužů, kteří v 81 % případů patří mezi jejich oběti.
V zemích EU
– podle dat z konce dekády umírá 164 mladých mužů na milion obyvatel, zatímco u mladých žen je toto číslo čtyřikrát menší. Ve 37 % fatálních dopravních nehod figurují mladí řidiči automobilů či jezdci na motocyklu a k nejohroženější skupině patří muži ve věku od 16 do 24 let.
Šéf oddělení BESIP Roman Budský říká:
„Mladí lidé se dnes dlouho chovají jako bezstarostné děti a vedou intenzivní společenský život, častokrát ve spojení a alkoholem a ‘rekreačními’ drogami. V EU se podílejí zhruba na 20 % silničních nehod a patří ve 30 % mezi jejich oběti. Není překvapením, že v této věkové kategorii umírají z 81 % mladí muži,“.
Alarmující je také to, že při nehodách mladých řidičů podle statistik zahyne více účastníků silničního provozu. Mladí řidiči tak neohrožují pouze sebe, ale i své okolí. Sedm z deseti dívek ve věku od 17 do 24 let, které v Evropě zemřely jako cestující v automobilu, pak seděly v okamžiku fatální nehody ve vozidle řízeném vrstevníkem. A výzkum prokázal také to, že více než 50 % mladých žen vědomě usedne k řidiči, který je pod vlivem alkoholu.
Příčinami vysokého podílu mladých lidí na počtu usmrcených při dopravních nehodách je především nezkušenost, nezralost a životní styl. „Nezkušení řidiči jsou snadno přetíženi a nezvládají současně vykonávat několik řidičských úkonů. Výzkumy naznačují, že u teenagerů nejsou části mozku odpovědné za inhibici podnětů a zvažování možných následků konání plně vyvinuty,“ říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Nepřekvapí proto, že účast mladých řidičů na smrtelných nehodách je nižší ve státech, kde je přístup k řidičskému oprávnění ve vyšším věku.
Národní strategie BESIP
– se v oblasti nehodovosti mladých účastníků silničního provozu zaměřuje na děti, chodce, cyklisty, motocyklisty, mladé a nové řidiče, alkohol a jiné návykové látky při řízení vozidel, nepřiměřenou rychlost a agresivní způsob jízdy. Ve spolupráci s Českou televizí BESIP vytváří pásmo osmnácti naučných televizních spotů, první z nich na téma „Škola začíná“, a v kooperaci s televizí Prima připravuje dvanáctidílný pořad pro mateřské školy.
Středoškoláci ve čtyřech vybraných městech budou moci v závěru roku navštívit multimediální představení, které cílí především na mladé a začínající řidiče. Jeho účelem je pozitivně ovlivňovat chování cílových skupin, především mladých lidí ve věku 15 až 16 let, kteří vstupují do silničního provozu jako řidiči mopedů a malých motocyklů, a také mladých lidí od 18 do 24 let, kteří se stávají účastníky provozu jako řidiči osobních vozidel a silnějších motocyklů. Preventivně a na emoce jsou zaměřeny také další aktivity oddělení BESIP. Patří mezi ně i „Dozvuky“, což je pásmo preventivních aktivit založených na řízené diskusi s mladými lidmi. BESIP ve spolupráci s občanským sdružením Doly Bikers realizuje během září až listopadu 75 besed se studenty středních škol v Kraji Vysočina.
V Praze a v Libereckém kraji dále proběhnou akce konané pod záštitou BESIP, které budou upozorňovat na bezpečnost dětí a mládeže v silničním provozu (v autě jako spolucestující i za volantem, v pozici chodce, na kole či kolečkových bruslích). Upozornit na možnosti aktivní i pasivní ochrany a důležitost preventivního působení organizátoři chtějí ale i u dalších témat, kterými jsou celoroční volnočasové aktivity, bezpečnost dětí a mládeže ve vazbě na životní prostředí a zdravotní péči, první pomoc a bezpečný vývoj mládeže.
V neposlední řadě je potřeba připomenout také dopravní výchovu mládeže, což je jedna ze základních činností BESIP již od roku 1969. I v současné době je na tuto oblast kladen velký důraz. Výchozími opěrnými body dopravní výchovy jsou především dětská dopravní hřiště, dopravní soutěž mladých cyklistů a také příprava metodických a didaktických materiálů k výuce dopravní výchovy ve školách.