Mladí do 25 let by se měli vrátit zpátky do autoškoly

Třetina čerstvých držitelů řidičského oprávnění se stále cítí nejistě v mnoha běžných situacích za volantem.

Mladí do 25 let by se měli vrátit zpátky do autoškoly
Mladí do 25 let by se měli vrátit zpátky do autoškoly
Mladí do 25 let by se měli vrátit zpátky do autoškoly

Studenti mají za sebou již dva měsíce nového školního roku a nedávný průzkum provedený společností Goodyear

– prokázal, že rozhodně nejsou jedinou skupinou, která by si ve škole měla rozšiřovat své znalosti a zkušenosti. Průzkum ukázal, že více než čtvrtina mládeže je přesvědčena, že by v řidičských zkouškách neuspěla, pokud by je musela skládat znovu. 49 % dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci.

Průzkum,

– který zkoumal chování 6400 řidičů mladších 25 let v 16 zemích, byl navržen tak, aby pronikl do myšlení mladých řidičů a poskytl tím zajímavý pohled na chování internetové generace na silnicích. Uvědomování si dovedností naučených se při řidičském výcviku řídí hipokampus nacházející se ve spánkovém laloku mozku, který je spojován s učením a pamětí. Mladí řidiči, kteří si nikdy základní řidičské dovednosti neosvojili nebo je zapomněli, bezpochyby potřebují opakovací kurz, aby si osvěžili paměť a stali se z nich sebejistější řidiči. Ve skutečnosti se jich však jen pár vrátí zpět do autoškoly poté, co získají řidičský průkaz.

Jens Völmicke, Communications Director, EMEA, Goodyear uvedl:

„Jelikož bezpečnost na silnicích patří k našim tradičním prioritám, je společnost Goodyear připravena podporovat mladé a začínající řidiče během jejich výcviku. Mladí lidé jsou v Evropě stále přespříliš často účastníky dopravních nehod a úmrtí na silnici, a proto je velmi důležité, abychom zajistili, že jejich výcvik v autoškole bude dostatečný, To je jeden z důvodů, proč Evropská komise věnovala letošní Evropský den bezpečnosti silničního provozu mladým lidem.“

Ženy s větší pravděpodobností napoprvé v testu neuspějí a jsou si méně jisté než muži:

84 % mladých řidičů projde teoretickou částí testu napoprvé, ženy však neuspějí s větší pravděpodobností než muži (18 % oproti 14 %). Co se týká praktických zkoušek, 35 % žen je muselo skládat více než jednou ve srovnání s 28 % mužů. Jsou zde také velké rozdíly mezi zeměmi – což může odrážet stupeň přípravy, kterou testům začínající řidiči věnují: více než 54 % mladých lidí v Turecku napoprvé v teoretickém testu neuspěje ve srovnání s pouhými 5 % Čechů a 8 % Italů a Němců. Poláci mají největší pravděpodobnost neúspěchu v praktických řidičských zkouškách (59 %), následují je Belgičani a Nizozemci (45 % a 43 %).

Mladí řidiči postrádají jistotu v základních oblastech

Přestože 90 % mládeže absolvovalo výcvik, cítí se stále nejistě, když přijde na paralelní parkování. To asi není překvapením, jelikož zvládnutí tohoto manévru může trvat roky. Dánští, čeští, polští a rakouští mladí řidiči si jsou nejméně jistí s 25 %, 23 %, 22 % a 22 % v uvedeném pořadí, zatímco jejich britské, italské, ruské a španělské protějšky se považují za nejméně nervózní s 12 %, 12 %, 10 % a 8 %.

Noví řidiči si také nebyli jistí při řízení v zahraničí. Největší obavy z řízení v cizině mají ruští a britští nováčci (54 % a 46 %), naopak nejmenší mladí řidiči ze Švýcarska (13 %), a dále Rakušani, Belgičani a Nizozemci (všichni 14 %). To lze vysvětlit skutečností, že se jedná o menší země a není zapotřebí jezdit daleko, aby se člověk ocitl za státní hranicí.

Mezery v řidičském výcviku

49 % mladých řidičů neprocvičovalo během výcviku řízení v noci – což není překvapující, jelikož většina lekcí se koná během dne. Ruští, čeští a turečtí mladí řidiči byli nejméně připraveni se 76 %, 75 % a 72 % těch, kteří neprošli žádným výcvikem, zatímco Dánové a Němci byli připraveni nejlépe s pouhými 6 % a 2 % těch, jež uvedli, že se tuto techniku nenaučili. Z výzkumu rovněž vyplývá, že 47 % mladých řidičů se během výcviku nedozvědělo nic o nouzovém manévrování. Nejméně připraveni se cítili Češi, Němci, Turkové a Francouzi se 70 %, 60 %, 59 % a 58 % v uvedeném pořadí, respektive uvedli, že to nebylo součástí jejich výcviku. Naopak Británie a Dánsko se jeví nejsvědomitější s pouhými 14 % a 20 % těch, kdo uvedli, že neabsolvovali žádný výcvik řízení v nouzových situacích.

Vedle nízkého povědomí o některých záludnějších prvcích řízení se zdá, že mladí řidiči nejsou dobře vyškoleni ani v některých dalších motoristických dovednostech. Pouze 54 % bylo poučeno o technikách řízení s hospodárnou spotřebou pohonných hmot – ač to lze považovat za nutnost v dnešní ekologicky smýšlející společnosti; pouhých 45 % vědělo, jak zkontrolovat tlak v pneumatice, a jen 20 % se naučilo, jak se vyměňuje pneumatika s defektem – což jsou všechno dovednosti pro řidiče nezbytné a jsou součástí běžné údržby vozidla.

Získat řidičský průkaz je relativně snadné – ale nákladné

64 % mládeže se domnívá, že získat řidičský průkaz je v jejich zemi relativně snadné. Značných 37 % Rakušanů a Jihoafričanů a 33 % Poláků a Nizozemců se domnívá, že by neprospěli v řidičských zkouškách, pokud by je dnes znovu skládali.

Získat dnes řidičský průkaz je drahé, s čímž souhlasí 81 % respondentů v Německu a ve Francii se počet vystoupal na 93 % a 92 % v uvedeném pořadí, naopak nejméně se s tímto tvrzením ztotožňují Češi a Rusové, avšak stále na 64 % a 61 %.

„Pokud se tolik mladých řidičů cítí na vozovce víc než nejistě, je určitě zapotřebí opakovacích kurzů a podpory čerstvě kvalifikovaných řidičů během jejich prvního roku na vozovce,“ řekl Gerhard von Bressensdorf, předseda Asociace evropských autoškol (EFA). „Získat řidičský průkaz je nákladný podnik a musíme zajistit, aby se řidiči poté, co úspěšně složí zkoušky, cítili na vozovce úplně jistí.“

V souvislosti s průzkumem bude společnost Goodyear spolupracovat s Asociací evropských autoškol, jež neustále usiluje o shodu ve výcviku řidičů po celé Evropě, aby poskytla mladým lidem více výcvikového materiálu v běžných řidičských technikách a zajistila optimální údržbu jejich vozidel a pneumatik.

O metodice průzkumu

Průzkum provedla společnost IPSOS pro společnost Goodyear EMEA, aby lépe pochopila povědomí mladých a řidičů a nováčků o bezpečnosti silničního provozu, jejich názory a praktiky.

Celkem bylo dotázáno 6400 respondentů během 400 rozhovorů v každé z těchto zemí: Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemí, Polsko, Rusko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Jižní Afrika, Turecko a Británie. Průzkum obsahoval celkem 20 otázek pokrývajících pět témat: řidičský výcvik, chování na vozovce, zaměření životního stylu, společenské zaměření, sezónní příprava a příprava na zimu.

Práce v terénu probíhala od 23. července do 17. srpna 2012. Rozhovory probíhaly po internetu, v místním jazyce dané země. Respondenti museli vlastnit platný řidičský průkaz, být starší než 18 let a být aktivními řidiči.

O Evropské asociaci autoškol (EFA)

EFA reprezentuje zájmy 25 asociací autoškol z 24 evropských zemí u všech evropských úřadů, institucí a organizací, které se týkají výuky v autoškole: platy instruktorů v autoškolách, rozvoj řidičů, další výcvik řidičů – nováčků, ekologicky šetrná jízda, všechny otázky týkající se bezpečnosti silničního provozu.

Hlavním cílem je: harmonizace výcviku a zkoušek instruktorů, popř. učitelů v autoškolách, příprava a harmonizace osnov a vzdělávacích konceptů výcviku všech kategorií řidičů, příprava a harmonizace osnov pokročilého výcviku všech kategorií řidičů, harmonizace vzdělávání a zkoušek řidičů, harmonizace standardů testovacích organizací a zkoušejících. EFA je profesní asociace neutrální v politických či náboženských záležitostech.

Goodyear

– je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 71 000 pracovníků a své výrobky vyrábí v 53 závodech ve 22 zemích světa. V inovačních centrech v Akronu, Ohio a v Colmar-Berg, Lucembursko jsou vyvíjeny nejmodernější výrobky a služby, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.

Společnost Goodyear má za sebou 111 let cenných zkušeností ve vývoji nepostradatelné součásti každého automobilu – pneumatiky. Věříme proto, že je naší povinností účastnit se debat o bezpečnosti pneumatik, a chceme se podílet na bezpečnějším cestování. V Evropě patří společnost Goodyear Dunlop mezi signatáře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu. Společnost Goodyear Dunlop podporovala myšlenku evropského značení pneumatik, které usnadní zákazníkům posoudit vlastnosti pneumatiky z hlediska životního prostředí a bezpečnosti. Společnost Goodyear Dunlop podporuje povinné zavedení systému kontroly tlaku v pneumatice – elektronického systému, který dohlíží na tlak vzduchu uvnitř pneumatiky – do všech nových osobních automobilů od roku 2012 a všech prodávaných automobilů od roku 2014. Společnost Goodyear Dunlop rovněž podporuje myšlenku na zavedení právní úpravy používání zimních pneumatik ve všech členských státech Evropské unie zvyšující bezpečnost silničního provozu v zimních podmínkách. Společnost Goodyear Dunlop se spolu se svými zainteresovanými osobami věnuje názorným ukázkám toho, jak důležitá je bezpečnost na silnicích.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...