Na prvním místě je dvojice S. Peterhanzel / J.-P. Cottret (startovní číslo 206), na druhém místě H. Masucha / A. Schulz (200), také na pátém a devátém místě jsou vozy Mitsubishi. BMW X5 obsadilo 3.. místo, Nissan Pick up 4., 6. a 8. místo a Volkswagen Tarek 7. a 10. místo. O dalším průběhu Dakaru vás budeme až do jeho skončení 19. ledna denně informovat.
Po 1. etapě ve Franci následovala 2. etapa s přejezdem do Španělska a po 3. etapě ve Španělsku následovala přeprava lodí do Tunisu. V Tunisu proběhla 4. a 5. etapa. a při úterní – včerejší 6. etapě přejeli soutěžící do Libye. Z celkového počtu 17 etap v délce 8 602 km mají tedy soutěžící za sebou 2 169 km, tj. zhruba čtvrtinu.
V kamionech se po šesté etapě Karel Loprais s J. Kalinou na Tatře T815 ocitl z druhého místa až na 6. místě, Tatra T815 s posádkou A. de Azevedeo a T. Tomeček naproti tomu postoupila z 5. na 4. místo, na prvním a druhém místě jsou kamiony DAF a na třetím místě Kamaz.
Připomeňme si, že koncept nové soutěžní verze modelu Pajero se objevil již počátkem září 2001 na autosalónu ve Frankfurtu. O půl roku později v Ženevě se veřejnosti představila ještě propracovanější verze 2+2 a na pařížském autosalónu 2002 se stala premiéra definitivní podoby závodního speciálu Mitsubishi Pajero Evolution jedním z hlavních magnetů expozice Mitsubishi Motors, následující fotografie jsou právě z jeho pařížské premiéry:
„Pouštní GT“, jak se novému vozu mezi odborníky přezdívá, bylo na první pohled inspirováno neustále rostoucími nároky a stále silnější konkurencí při nejobtížnějším motoristickém podniku současnosti – etapové dálkové soutěži Paříž-Dakar, do jejíchž výsledků se značka Mitsubishi zapsala nesmazatelným písmem. Vůz byl postaven v úzké spolupráci s designerským oddělením Mitsubishi Motors vedeným francouzským stylistou Olivierem Boulayem. Už od samého začátku na něm vývojáři Mitsubishi Motors pracovali s techniky a jezdci závodního týmu.
Pajero Evolution znamená pro sportovní aktivity značky tří diamantů obrovský skok kupředu. Jde o vůbec první koncept, z něhož byl cíleně vyvíjen závodní automobil. Díky tomu vznikl stoprocentně nový plnokrevný soutěžní vůz s vynikajícími parametry v mnoha oblastech:
Aerodynamika: Stovky hodin testů v aerodynamickém tunelu přinesly znatelné zmenšení čelní odporové plochy, snížila se výška vozu a zároveň se dosáhlo lepšího chlazení motoru. Rozdělení hmoty: Ve srovnání s klasickým soutěžním vozem Pajero má nový vůz mnohem lepší rozložení hmot a nižší těžiště. Bylo k tomu ovšem nutné umístit motor o 10 centimetrů níže a posunout jej o 30 centimetrů směrem do kabiny.
Motor: Šestiválcový 24 ventilový DOHC o objemu 3,5 litru. Převodovka: Poprvé v historii je soutěžní Mitsubishi Pajero vybaveno šestistupňovou přímo řazenou sekvenční převodovkou. Brzdy: Vůz je vybaven novými účinnějšími brzdami.
Rozměry: Délka 422 cm, šířka 199 cm a rozvor 272 cm. Pneumatiky:. Pajero Evolution je vybaveno pneumatikami BF Goodrich 18/80/16 a systémem automatického dohušťování a vypouštění vzduchu z pneumatik, ovládaným z místa řidiče. Systém pracuje i za jízdy a není omezen kvalitou terénu.
První zkouškou ohněm pro nový vůz byl start Pajero Evolution na UAE Desert Challenge v Dubaji ve dnech 29.10-2.11. 2002, kde se Pajero Evolution zapsalo do historie mezinárodních cross-country rallye vskutku impozantním způsobem. V posledním závodě MS v dálkových automobilových soutěžích FIA ročníku 2002 značka tří diamantů dokonale ovládla stupně vítězů.
Zatímco se ze zlatých vavřínu těšil Stéphane Peterhansel startující na novém voze Pajero Evolution, také druhou a třetí příčku konečného pořadí obsadily posádky týmu Mitsubishi jedoucí na osvědčených modelech Pajero Super Production Car. Vítězný Peterhansel dojel do cíle s náskokem více než 42 minut na svého stájového kolegu. Posádka Hiroši MacuokaA/Andreas Schulz startující na druhém voze Pajero Evolution‘ byla v některých etapách ještě rychlejší, ale v celkovém pořadí doplatila na ztrátu způsobenou poruchou olejového čerpadla zadního diferenciálu ve druhé etapě.
Dominique Serieys, šéf týmu Ralliart tehdy po skončeném závodu řekl: „Pro Mitsubishi byl vývoj Pajera Evolution velkou výzvou. Znamenalo to vydat se na neprošlapanou cestu od výstavního konceptu k soutěžnímu automobilu. Vynikající úspěch na UAE Desert Challenge je důkazem toho, že společné úsilí managementu, konstruktérů i inženýrů značky Mistubishi bylo korunováno úspěchem. Už se nemůžeme dočkat 1. ledna 2003, kdy startuje závod do Dakaru.“
A dnes tedy již Dakar probíhá a jeho výsledky budeme již v neděli 19. ledna 2002 znát!
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií