Na ulici zaujme nový model řady Pajera – Pajero Wagon, představený na ženevském autosalonu v minulém roce, nejen svou mohutností, ale i svým elegantním designem s mohutnými vystupujícími blatníky. Nové Pajero je oproti předchozímu modelu širší, delší a nižší – v důsledku toho má prostornější interiér a nižší těžiště. To spolu s luxusní výbavou a s technickými a jízdními vlastnostmi vozu mnou poznanými při testovaní, mně přesvědčily o oprávněnosti, že Pajero Wagon je nazýván vlajkovou lodí off-roadových modelů Mitsubishi.
Testování vozu na silnici i v terénu mě potvrdilo, že konstruktéři Mitsubishi použitím samonosné karosérie s nezávislým zavěšením všech kol a celkovou konstrukcí terénního podvozku včetně širokého rozsahu dimenzovaného odpružení vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, se zhostili s úspěchem svého úkolu. Uvedené skutečnosti spolu s širším rozchodem kol a celkově nižším těžištěm vozu mně umožnily zvláště se zařazeným pohonem všech čtyř kol rychlý průjezd zatáček a bezproblémovou bezpečnou jízdu terénem.
Podstatně lepší a pohodlnější zdolávání terénu mě umožňoval zdokonalený systém přiřaditelného pohonu všech kol, který oproti předchozímu typu je ovládán elektronicky a umožňuje bezproblémové přepínání pohonu ze dvou na čtyři kola za jízdy až do rychlosti 100 km/h. Když jsem za mokra na horší silnici zařadil pohon 4H, okamžitě jsem registroval lepší a bezpečnější vedení vozu. Oproti dřívějšímu systému, odstraňuje nový systém nutnost častého přepínání mezi režimem pohonu zadních kol anebo pohonem všech kol, protože v novém systému není uzavřen mezinápravový diferenciál a systém rozdělení přenášené síly na zadní a přední osu se prostřednictvím viskózní spojky mění podle povahy vozovky od 33:67 až do 50:50. Když jsem pak v terénu zařadil režim 4Hlc s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem pohyboval jsem se i těžkým terénem s jistotou. Zařazení režimu 4Llc, tj. ještě navíc s redukcí, jsem ani nepotřeboval využít. Tento režim se jistě využije při jízdě v terénu při tažení přívěsu o vyšší hmotnosti atd. Bržděný přívěs můžete za Pajero zapojit až do hmotnosti 2 800 kg.
Nová automatická pětistupňová převodovka mě umožňovala i přímé řazení rychlostních stupňů: po přesunu řadicí páky doprava jsem mohl lehkým pohybem dopředu nebo dozadu volit vyšší (+) nebo nižší (-) stupeň rychlosti. Pocit bezpečí při jízdě dodává brzdový systém ABS, doplněný systémem elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) a standardně montované dva přední airbagy a samozřejmě i vyšší posaz řidiče, který mi umožňoval výborný přehled přes dopravní situaci.
Mohutný šestiválcový 24 ventilový motor do V s rozvodem DOHC obsahu 3,5 litru se systémem přímého vstřikování benzinu do válců (systém GDI) má výkon 149 kW (202 k) při 5000 ot/min a dosahuje maximální kroutící moment 318 Nm při 4000 ot/min. Je třeba zdůraznit, že 270Nm, to je 80 % maximálního kroutícího momentu, dosahuje tento motor již při 1500 ot/min, což umožňuje lepší akceleraci i při nižších otáčkách a zároveň snižuje spotřebu. Je třeba zdůraznit, že nový motor především díky systému GDI má nižší obsah škodlivin ve výfukových plynech a dokonce s rezervou splňuje normu Euro 3.
Nejsilnější motor z řady, který mělo testované Pajero Wagon, mně umožňoval svižnou jízdu na silnici a lehké zdolávání terénu tímto vozem s pohotovostní hmotností přes 2 tuny. Průměrnou spotřebu během testu jsem docílil nepatrně nad 14 litrů na 100 km, vyšší než udává výrobce o 0,8 l, jezdil jsem však terénem a více ve městě. Tvrzení dvou majitelů Wagonů, že mají průměrnou spotřebu kolem 10 litrů na 100 km, lze uvěřit pouze za předpokladu velmi citlivé jízdy, lehké nohy na plynu a samozřejmě s vyloučením jízdy v terénu. Výrobce udává maximální rychlost 185 km/h, přední nájezdový úhel 42 stupňů, zadní 24 stupňů a brodivost do 60 cm.
Prostorný interiér umožňuje pohodlné cestování nejen pěti, ale sedmi cestujícím, při čemž dvě sedadla v poslední řadě se dají skutečně během pár vteřin z podlahy bez námahy vyklopit neb sklopit. Taktéž druhou řadu sedadel lze jednoduše sklopit a zvětšit tak dále prostor pro přepravu nákladu. Pajero Wagon se tak stal i
víceúčelovým automobilem a řada podnikatelů již využilo možnosti odečíst 22 % DPH při jeho koupi ve verzi s odděleným prostorem pro náklad a chráněnými bočními okénky.Interiér vozu je luxusně vybaven – plně odpovídá luxusně vybavenému osobnímu vozu nejvyšší třídy. Pajero Wagon s motorem 3,5 GDI obsahuje v základní výbavě vedle výbavy již v tomto článku uvedené mimo jiné
elektricky stavitelné sedadlo řidiče a vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládaná okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, automatickou odděleně nastavitelnou klimatizaci, tempomat, volant kůže a dřevo, kožené čalounění sedadel, CD rádio se 6 reproduktory, elektrickou anténu, multifunkční display a další prvky odpovídající vybavení luxusního vozu. Cena testovaného Mitsubishi Pajero Wagon s motorem 3,5 GDI a automatickou převodovkou včetně luxusní výbavy je včetně DPH necelých 1 750 000 Kč.
Pro informaci uvádím, že Pajero Wagon je možné zakoupit s klasickým turbodieslovým motorem 2,5 s výkonem 73 kW (100 k) a též novým dieslovým motorem 3,2 DI-D DOHC s turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu s přímým vstřikováním nafty o výkonu 121 kW (165 k). Ceny těchto modelů se podle vybraného motoru, rychlostní skříně a vybavení pohybují cca od 1,2 do 1,7 milionu Kč.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií