Než trochu o historii, pokochejte se modelem Pajero Evolution, který bude v příštích týdnech nasazen do seriálu Světového poháru dálkových rallye. Vyfotografoval jsem ho na letošním pařížském autosalonu, který skončil v neděli.
V těchto dnech uplynulo 20 let od zahájení sériové výroby modelu Mitsubishi Pajero, jednoho z nejúspěšnějších a nejvýznamnějších vozů v historii automobilismu. Ve své době zpřístupnil široké obci motoristů zcela unikátní a nový koncept – nabídl vlastnosti dokonalého terénního automobilu ve spojení s pohodlím dobře vybavené limuzíny a to vše za dostupnou cenu. Nový vůz nesoucí jméno latinskoamerické kočkovité šelmy se dokonale trefil do očekávání zákazníků na celém světě a Pajero se stalo okamžitě nejprodávanějším vozem své kategorie.
Přestože Pajero letos slaví dvacet let od zahájení sériové výroby, k jeho úplným kořenům bychom v historii museli jít ještě téměř o
půlstoletí dále – do časů před vypuknutím druhé světové války. Už v roce 1934 totiž začala společnost Mitsubishi experimentovat s osobními automobily s pohonem všech čtyř kol. Prvním byl prototyp označený PX 33, od něhož byly v krátkém sledu odvozeny ještě další čtyři varianty. Jedna z nich byla dokonce poháněna dieselovým agregátem Mitsubishi 445AD, což bylo v té době něco neslýchaného. První japonský vůz koncepce 4WD byl na světě, ale nikdy nepřekročil stádium experimentu. Teprve v roce 1953 se v Mitsubishi k „čtyřkolkám“ opět vrátili. Tentokrát ovšem už jako k sériovému projektu. Mitsubishi tehdy podepsalo smlouvu o licenční výrobě s Willys Overland Corp., výrobcem slavného armádního jeepu. V Japonsku vyráběný Jeep CJ3 se tak stal základním kamenem dnešní široké palety sportovně užitkových vozů Mitsubishi.
Už koncem šedesátých let zákazníci ve stále větší míře projevovali zájem o luxusní vozy vhodné pro cestování v náročném terénu. V té době na trhu dostupné terénní automobily byly určené především pro vojenské účely (landrover nebo jeep), ale k splnění tužeb těchto nových „příležitostných dobrodruhů“ byly málo komfortní. Otevřela se tak ona příslovečná marketinková příležitost, kterou Mitsubishi dokonale využilo. Už v roce 1969 se objevil první koncept nového off-roadu – MINICA JEEP, v roce 1973 jej následovala studie PAJERO I, následovaná studií JEEP CONCEPT (1977) a završená další studií s definitivním názvem PAJERO (1979). V té době už bylo jasné, že se nový vůz bude vyrábět.
Automobilka Mitsubishi dokonale využila svého technologického náskoku v konstrukci vozů s pohonem čtyř kol a také své tradice ve výrobě velice kvalitních a komfortně vybavených osobních automobilů. Úspěchu nového automobilu bezděčně nahrála rostoucí popularita tehdy nového a médii velice sledovaného etapového závodu Paříž – Dakar. Značka Mitsubishi se závodu Paříž – Dakar zúčastňuje od samého začátku a vozy Pajero dodnes získaly rekordní počet sedmi absolutních vítězství a jsou tak nejúspěšnějším vozem v této rallye. Také pravidelná účast týmu Mitsubishi Ralliart ve Světovém poháru dálkových rallye organizovaném FIA – pět celkových vítězství pro Mitsubishi Pajero – přispívá k tomu, že Pajero je dnes už sportovní legendou. Ovšem legendou, která rozhodně nespěchá do důchodu. To potvrzuje již v úvodu zmíněný nový model Pajero Evolution.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií