Mitsubishi i-EV – elektrické vozidlo s nulovými emisemi nové generace

Elektrické „i“ neboli „i-EV“ (v Japonsku „MiEV“) by mělo přijít na japonský trh v roce 2010. Možnosti případného vývozu na mezinárodní trhy se momentálně vyhodnocují.

Kromě společných výzkumných programů s japonskými energetickými firmami se MMC zaměří na další zdokonalování některých součástí vozu i-EV, jako jsou na příklad akumulátorový systém nebo elektronické řízení motoru a celého elektromobilu, v rámci přípravy na budoucí komerční využití.

Mitsubishi i-EV - elektrické vozidlo s nulovými emisemi nové generace
Mitsubishi i-EV - elektrické vozidlo s nulovými emisemi nové generace
Mitsubishi i-EV - elektrické vozidlo s nulovými emisemi nové generace

Model i-EV, postavený na platformě malého vozu „i“, nahrazuje klasický zážehový motor umístěný v zadní části prostoru uprostřed vozu mezi nápravami a palivovou nádrž umístěnou pod podlahou systémem lithium-ionových akumulátorů, elektromotorem, invertorem a dalšími elektrickými součástmi.

Změna benzínového „i“ na elektrické i-EV si vyžádala pouze několik málo modifikací konstrukce karoserie. Model „i“ se stal ideálním kandidátem na účast v tomto projektu díky uspořádání s motorem mezi přední a zadní nápravou:

  • toto uspořádání dovoluje umístit hnací ústrojí před zadní nápravu, což zajišťuje dostatečný vnitřní prostor pro cestující (kapacita: 4 místa);
  • další výhodou je dostatek prostoru pro uložení akumulátorů zajišťujících požadovaný denní dojezd vozu pro většinu zákazníků;
  • umístění akumulátorů pod podlahu snižuje těžiště vozidla.

Vestavěná nabíječka umožňuje dobíjení akumulátoru z běžné elektrické zásuvky.Vedle praktičnosti a nízkých emisí podává i-EV ve srovnání s výchozím modelem lepší výkony v mnoha dalších významných oblastech: lepší výkon motoru (o 31 % lepší akcelerace při rychlosti 40-60 km/hod než klasický malý vůz), lepší točivý moment (180 Nm oproti 94 Nm „i“ s přeplňovaným benzínovým motorem o objemu válců 660 ccm), nižší hlučnost (o 5 dB méně) a nižší úroveň vibrací – to vše jsou přirozené přednosti elektromobilů.

Velká kapacita

Akumulátory pro elektromobily musí disponovat vysokou koncentrací energie. Proto i-EV využívá vysokokapacitní lithium-ionový akumulátor složený z 22 modulů se 4 články na každý modul. Všechny akumulátorové moduly se vejdou pod podlahu, buď na výšku nebo napříč. Cílem bylo v roce 2007 dosáhnout u testovacích vozidel dojezdu 160 km na jedno nabití.

i-EV funguje se dvěma typy systému dobíjení akumulátoru:

  • systém domácího dobíjení (100V, 200V) pro nabíjení doma nebo na parkovišti. i-EV lze dobíjet z běžné domácí elektrické zásuvky pomocí standardní zástrčky umístěné na pravé straně vozidla. Při využití levnější noční energie je možné i-EV úsporně dobít za 7 hodin při napětí 200 V (14 hod při 100 V).
  • systém rychlodobíjení, který umožňuje rychlé nabití akumulátoru pomocí rychlonabíjecí zástrčky umístěné na levé straně vozu. Třífázový 200V 50kW Quick Charge System dobije akumulátor i-EV na 80 % maxima za 30 minut.

Provozní náklady i-EV v Japonsku představují 1/3 nákladů na provoz malého vozu s benzínovým motorem (při nabíjení přes den) nebo dokonce jen 1/9 nákladů při nabíjení přes noc.

Platforma Model „i“ – třída malých vozů
Rozměry (D x Š x V) 3 395 x 1 475 x 1 600 mm
Hmotnost vozidla 1 080 kg
Počet míst k sezení 4
Maximální rychlost 130 km/h
Dojezd na jedno nabití 130 km / 160 km*
Čas dobíjení (na 80 % kapacity)
15 A/200 V (vestavěná nabíječka) 5 hod / 7 hod *
15 A/100 V (vestavěná nabíječka) 11 hod / 13 hod *
3fáze50kW/200V (rychlonabíječka) 20 min / 25 min*
Motor
Typ Synchronní motor s permanentním magnetem
Max. výkon 47 kW
Max. točivý moment 180 Nm
Max. otáčky 8 500 ot./min
Akumulátor
Typ Lithium-ion
Napětí 330 V
Kapacita 16 kWh / 20 kWh*
Automatický regulátor Invertor
Pohon náprav Zadní

* společný vývoj v hospodářském roce 2006 / referenční model v hospodářském roce 2007

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík z hnoje a odpadu

Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík...

Japonské společnosti Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho a Mitsubishi Kakoki letos na podzim v Thajsku představí zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Začíná zajímavá éra Mitsubishi. Značka uvádí na trh ASX nové generace, rozšiřuje tak evropskou modelovou nabídku stájových kolegů Space Star a SUV s označením Eclipse Cross PHEV. ASX se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Mitsubishi už příští rok uveden na evropský trh svou novou vlajkovou loď Outlander PHEV. Základem auta bude druhá generace pokročilého EV plug-in hybridního systému se dvěma elektromotory pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

První ročník akce Experience Day pro fleetové zákazníky Testování vozů včetně aktuálních novinek z portfolia skupiny Auto Palace Hosty akce svezl také účastník Rallye Dakar a soutěžní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Třetí ročník výstavy Auta na náplavce, který pořádá časopis Svět motorů z mediálního domu Czech News Center, doslova klepe na dveře. Vše vypukne u Vltavy v Praze už ve čtvrtek 29. srpna...