V roce 1997 představená studie nového Mini, která nadchla svým šarmem a kompaktností, přichází nyní na některých západních trzích do prodeje. Nejenže svými tvary připomíná britskou legendu, ale ve všech důležitých oblastech jako je bezpečnost, dynamika, flexibilita a individualita, odpovídá dnešnímu standardu.
Když před více než 40 lety ukázal světu Alec Issigonis malý Mini, způsobil tím opravdovou revoluci v konstrukci automobilů. Byl prvním automobilem s napříč uloženým motorem vpředu a pod ním uloženou převodovkou. Slavný konstruktér řeckého původu tak dosáhl svého cíle, postavit malé rodinné auto pro čtyři dospělé. Současně se mu podařilo vytvořit první malý vůz, s nímž lze jezdit také sportovně.
Tomuto konceptu zůstává věrné i nové vydání originálu, přeneseného do současnosti. Mini je malý vůz s předním pohonem a výbornými jízdními vlastnostmi, na nichž se podílí nízko položené těžiště s rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 63 : 37.
Všechny verze Mini, tzn. slabší One i silnější Cooper, jsou vybaveny zážehovým čtyřválcem 1.6, k jehož bloku jsou přímo upevněny převodovka, vodní čerpadlo, kompresor klimatizace, čímž je motorový prostor využit optimálně. Motor je výsledkem spolupráce BMW a Chrysleru.
MINI | ONE | COOPER |
objem (ccm) | 1598 | 1598 |
výkon (kW/k/min-1) | 66/90/5500 | 85/115/6000 |
toč. moment (N.m/min-1) | 140/3000 | 149/4500 |
zrychlení 0 – 100 km/h (s) | 10,9 | 9,2 |
rychlost (km/h) | 185 | 200 |
spotřeba (l/100 km) | ||
– město | 8,7 | 9,0 |
– mimo | 5,2 | 5,4 |
– kombinovaná | 6,5 | 6,7 |
rozměry | 3626x1688x1408 mm, rozvor 2467 mm |
Řízení motoru přebírá řídící jednotka Siemens, která také řídí na přání dodávanou bezestupňovou převodovku CVT s řazením Steptronic. Řidič si tak může sám rozhodnout, zda zvolí normální „automat“ či dá přednost sportovnímu způsobu jízdy se šestistupňovou samočinnou převodovkou.
Tvář dřívějších Mini připomíná velká kapota, oblé světlomety i maska chladiče. Opravdu mistrovským designerským skvostem je právě jednodílná přední kapota s integrovanými světlomety a maskou chladiče (Cooper má čtyři horizontální chromované lišty, One černé lamely) sahající až k podběhům.
Mini One i Cooper se vyrábí výhradně jako dvoudveřový, přičemž dveře lze otevřít pod úhlem 80 o, což zlehčuje nastupování cestujícím vzadu. Při otevřených dveřích je Mini širší než delší. Velice elegantní a pro tento segment nekonvenční jsou bezrámová okna dveří.
Také při pohledu zezadu objevíme stylistické prvky legendárního předchůdce včetně extrémně krátké a příkré zádě, kterou lze otevírat pod úhlem větším než 90 o, což ocení především osoby vysoké až 1,85 metru. Na přání lze Mini vybavit vyhřívaným předním sklem nebo panoramatickou sluneční střechou, jenž je po otevření jedenapůlkrát větší než obvyklé střešní okno. Verzi Cooper, vyjíždějící na 15“ hliníkových ráfcích, charakterizuje řada chromových doplňků, včetně dveřních klik, masky chladiče, rámečků čelních i zadních svítilen či výfukové koncovky. Verze One má 15“ ocelové ráfky, za příplatek lze mít i 16“ nebo 17“ ráfky.
Hlavním designerským prvkem přístrojové desky je uprostřed umístěný rychloměr zobrazující mj. také stav paliva, teplotu chladicí kapaliny či další funkce. Přístrojová deska je k mání v různých provedeních, vedle sériového antracitu může být stříbrná nebo v imitaci dřeva. Otáčkoměr je umístěn na sloupku řízení, přímo v zorném poli řidiče.
Výškově nastavitelný dvoupaprskový volant s koženým věncem (na přání se dodává dřevěný, kožený nebo multifunkční) skrývá v sobě pochopitelně airbag. Boční jsou v ergonomicky tvarovaných sedadlech nabízející vysoký standard současně s dobrým bočním držením těla, jak ostatně sportovní řidiči od „miníků“ očekávají. Kdo chce pro svoji bezpečnost udělat maximum, ten si může vůz vybavit ještě hlavovými airbagy. Základní objem zavazadlového prostoru 150 l lze po sklopení opěradel dělených 50 : 50 zvětšit na 670 l.
Brzdový systém zahrnuje kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřních chlazením, nechybí ABS s elektronickou regulací brzdné síly EBD a brzdovým asistentem CBC, na přání se dodává ještě kontrola trakce ASC+T nebo regulace dynamiky DSC.
Mini Cooper i One jsou jako první automobily tohoto segmentu vybaveny systémem kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách, takže řidič může na pokles tlaku reagovat dřív, než se poškodí pneumatika nebo dojde k nebezpečné situaci. Místo rezervního kola vozí Mini v kufru tzv. „Mobily Systém“, což není nic jiného, než těsnicí prostředek a malý kompresor napájený z 12V zásuvky. Při úniku vzduchu stačí pneumatiku utěsnit, nahustit a bez výměny pokračovat dál.
Ve všech verzích (Salt, Pepper, Chili) nasazuje Mini ve svém segmentu nová měřítka pasivní i aktivní bezpečnosti. Zásluhou tuhé struktury karosérie a systému airbagů, který je v této třídě rovněž novinkou, dosahuje špičkové úrovně ochrany cestujících.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií