Pneumatikářský koncern Michelin se v příštím roce po šestnácti letech vrátí do formule jedna, když jeho partnery budou týmy BMW/Williams a Jaguar Racing. Ještě před zahájením ročníku 2003 se pneumatiky Michelin objeví i na monopostech Toyota a vážně se hovoří i o týmu Benetton-Renault.
„F1 udělala za posledních šestnáct let obrovský krok vpřed. Proto, i když jsme v minulosti dosáhli skvělých výsledků, nehovoříme o návratu ale o vstupu do F1,“ říká Edouard Michelin, šéf francouzského koncernu Michelin. Michelin si nenechává příliš nahlížet pod pokličku, některé informace však na veřejnost prosakují; o dalších lze spekulovat z informací Pierre Dupasquiera, šéfa sportovního oddělení Michelinu: „Tajemství jízdních vlastností pneumatik nespočívá pouze ve vlastnostech, jako jsou směs či struktura, ale hlavně v souladu mezi pneumatikou a autem celkově. Například aerodynamika je tak důležitá, že je nutné věnovat velkou pozornost změně průměru pneumatik na automobilu v pohybu“.
Odborníci Michelinu si vývoj pneumatik rozvrhli do deseti sekcí, testování začalo už v březnu a probíhalo na osmi okruzích (Ladoux, Miramas, Barcelona, Jerez, Monza, Silverstone, Estoril a Mugello). Zkušební jezdci Tom Kristensen a Jorg Müller najeli s monopostem Williams FW21B/BMW) a s Jaguarem přes 10 000 kilometrů, při nichž vyzkoušeli vlastnosti stovky různých druhů pneumatik. Zkušební tým spotřeboval celkem přes tři tisícovky prototypových plášťů!
Michelin se netají, že současné předpisy, nařizující aby i „suché“ pneumatiky měly podélné drážky, považuje za překonané. Před časem FIA k tomuto kroku přistoupila s cílem zvýšit bezpečnost jezdců (drážky zmenšují styčnou plochu pneumatiky s dráhou a nedovolují tedy tak rychlé průjezdy zatáčkami). Výrobci pneumatik pro F1 toto nařízení obcházejí tím, že jejich drážkované pneumatiky se rychle ojedou, drážky zmizí a monopost jede na „slickách“. „Pokud se má výkonnost monopostů omezovat pneumatikami, měly by být drážky dokonalejší, aby byla auta snáz ovladatelná. Možná k tomu dojde v roce 2002 nebo 2003,“ odhaduje další vývoj P. Dupasquier.
„Náš hlavní úkol se zdá jednoduchý. Musíme umět objektivně posoudit, zda s určitými pneumatikami jsem za srovnatelných podmínek rychlejší než s jinými,“ shrnuje svoji roli Tom Kristensen, který se netají tím, že by je i role zkušebního jezdce Michelinu mohla vynést do pozice pilota F1. „Konkurentů je mnoho, ale který z nich najezdil za jediný rok s monopostem přes šest tisíc kilometrů“, říká Tom Kristensen.
Značka Michelin není ve Formuli jedna žádným nováčkem. V roce 1977 způsobily radiální pneumatiky Michelin v F1 doslova revoluci a když v roce 1984 Michelin šampionát opouštěl, měl na svém kontě 59 vítězství, tři světové tituly v jezdcích a dva ve značkách.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.