Proto vás tento týden budeme informovat ve čtyřech článcích o této problematice:
- včera – v pondělí to byl článek Co je to pneumatika
- dnes – v úterý Funkce a struktura pneumatiky
- zítra – ve středu Co říká zákon k volbě pneumatik
- a na závěr – ve čtvrtek Jak zvolit vhodnou pneumatiku přímo pro vaše auto vám poradí Michelin
Funkce pneumatiky: V dnešní době jsou pneumatiky a auta založeny na nejpokročilejších technologiích. Řidiči bohužel často zapomínají, že pneumatiky jsou jediným spojením automobilu s vozovkou, a z toho důvodu musejí mít celou řadu funkcí, například vedení směru, nesení zátěže, tlumení nárazů, valivý pohyb, přenos výkonu a životnost.
1) Vedení směru

Pneumatiky vedou vozidlo přesně, bez ohledu na stav povrchu a/nebo klimatické podmínky. Stabilita vozidla záleží na tom, jak pneumatiky dokáží držet stopu. Pneumatika musí vydržet příčné síly, aniž by vozidlo opustilo svoji trajektorii. Většinou má každý automobil na každé nápravě v pneumatikách jiný tlak. Dodržením správného rozdílu tlaku na přední a zadní nápravě dosáhnete ideální směrové stability vozidla.
2) Nesení zátěže

Pneumatiky jsou oporou vozidla nejen při jízdě, ale i když vozidlo stojí na místě. Kromě toho musejí být stále schopny odolat značnému přesunu zátěže při akceleraci a brzdění. Pneumatika osobního automobilu nese více než padesátinásobek vlastní hmotnosti.
3) Tlumení

Pneumatiky pohlcují nárazy při přejezdu přes překážky a chrání vozidlo před dalšími nerovnostmi na silnici. Tím zajišťují řidiči i cestujícím pohodlí a přispívají k prodloužení životnosti vozidla.Hlavní vlastností pneumatiky je její výjimečná, především vertikální, pružnost. Díky skvělé elastičnosti vzduchu, jímž je naplněna, se může pneumatika přizpůsobovat překážkám a nerovnostem terénu. Správný tlak v pneumatice potom zaručuje vysokou úroveň komfortu při zachování dobrých řídících vlastností.
4) Valivý pohyb

Čím se pneumatiky odvalují rovnoměrněji, jistěji a s nižším valivým odporem, tím je větší požitek řidiče z jízdy a nižší spotřeba paliva.
5) Přenos výkonu

Pneumatiky přenášejí výkon :užitný výkon motoru, brzdnou sílu. Úroveň přenosu výkonu je dána kvalitou několika čtverečních centimetrů v kontaktu se zemí
6) Životnost

Pneumatiky mají velkou životnost jinými slovy, i po miliónech otáček kola si zachovávají dostatečný výkon. Opotřebení pneumatiky samozřejmě závisí na podmínkách jejího použití, (zátěž, rychlost, stav povrchu vozovky, stav vozidla, způsob jízdy, atd.), ale z velké části také na kvalitě kontaktu se zemí. Důležitou roli proto hraje tlak v pneumatice. Má vliv na : – velikost a tvar styčné plochy, – rozložení tlaků na různých místech pneumatiky v kontaktu se zemí.
Těchto 6 funkcí zaručuje bezpečnost, komfort a hospodárnost.
Pneumatika poskytuje tyto funkce po celou dobu životnosti, ale základní bezpečnostní opatření musí vzít na sebe uživatel.
Aby pneumatika fungovala a vydržela, potřebuje vzduch. Proto je pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách životně důležitá. Vlivem přirozené (velmi drobné) pórovitosti gumy ztrácí pneumatika potřebný vzduch neustále, molekulu za molekulou. K tomuto pozvolnému ucházení se často připojují další náhodné události, jako je nedostatečná vzduchotěsnost ráfků a ventilů, malé perforace v pneumatice atd.
Na tlaku jsou závislé veškeré funkce pneumatiky: bezpečnost, hospodárnost a komfort. Z toho vyplývá, že nesprávný tlak naopak všechny tyto funkce narušuje. Stačí však zběžná pravidelná kontrola, a řidič může být téměř bez starostí.
Jaký by měl být v pneumatikách tlak?
Správný tlak je důležitým faktorem, jak z hlediska bezpečnosti tak i dlouhé životnosti pneumatik. Kontrolu tlaku je třeba provádět v době, kdy jsou pneumatiky chladné. Kontrolu tlaku provádějte pravidelně, přibližně jednou za čtrnáct dní.
Pokles tlaku může být způsoben :
- přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky
- poklesem teploty okolního prostředí
- malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází
Jaký je správný tlak u karavanů a přívěsů?
Pro dobrou jízdu osobním automobilem s přívěsem společnost Michelin radí:
Tlak radiálních pneumatik automobilů :Pokud nemáte k dispozici speciální návod k tahání přívěsu od výrobce automobilu, je třeba zadní pneumatiky nahustit na tlak pro „plně naloženo“. V případě, že tlak pro „plně naloženo“ je stejný jako „standardní“ tlak, je třeba ve srovnání se „standardním“ tlakem zvýšit tlak v zadních pneumatikách o 4 až 7 psi (0,3 – 0,5 bar), a to v chladném stavu.Tlak v pneumatikách karavanů a přívěsů :Pokud nemáte k dispozici návod od výrobce karavanu nebo přívěsu, obraťte se na společnost Michelin, musíte však uvést přesné rozměry pneumatiky (včetně indexu nosnosti) a udat skutečné zatížení nápravy, které mají tyto pneumatiky nést (například zvážením na mostní váze
Zítra ve středu Co říká zákon k volbě pneumatik
(Převzato z internetové prezentace Michelin ČR – www.michelin.cz.)