Proto vás tento týden budeme informovat ve čtyřech článcích o této problematice:
- Dnes – v pondělí Co je to pneumatika
- v úterý Funkce a struktura pneumatiky
- ve středu Co říká zákon k volbě pneumatik
- ve čtvrtek Jak zvolit vhodnou pneumatiku přímo pro vaše auto vám poradí Michelin
Co je to pneumatika?
Výrobek složený z různých součástí

Pneumatika je celek složený z několika součástí, jinými slovy, je to neoddělitelný soubor materiálů s velmi odlišnými vlastnostmi, jejichž výroba vyžaduje velkou přesnost.
Pneumatika se skládá z následujících polotovarů :
(1) Vnitřní vložka. Vrstva vzduchotěsné syntetické pryže. Nachází se uvnitř pneumatiky a má stejnou funkci jako duše, která se používala u starších typů pneumatik.
(2) Vrstva kostry. Tato kostra se skládá z tenkých textilních vláken, uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Tyto textilní vlákna jsou klíčovou složkou ve struktuře pneumatiky a zajišťují její odolnost proti tlaku. Tkanina jedné automobilové pneumatiky obsahuje asi 1400 vláken, z nichž každé může odolávat síle 15 kg.
(3) Patka pláště. Její úlohou je přenášet točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.
(4) Patní lana, kterými je patka vyztužena, pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Mohou nést zátěž až 1800 kg bez rizika přetržení.
(5) Ohebné pryžové bočnice pomáhají chránit pneumatiku proti nárazům které by mohly poškodit plášť, například proti menším nárazům o obrubníky, výmoly atd. Místo, kde se pneumatika dotýká ráfku, je zpevněno tvrdou gumou.
(6) Nárazníky zpevněné jemnými, velmi pevnými ocelovými lanky mezi dvěma vrstvami pryže. Tyto 2 vrstvy (někdy jich bývá i větší počet) jsou přilepené k sobě a k ploše běhounu a svírají spolu úhel asi 60o. Ocelová lanka kříží tkaninu pláště a tvoří s ní výztužné trojúhelníky. Tato metoda, která se nazývá triangulace, přispívá k pevnosti koruny. Tyto nárazníky výztužné vrstvy obemykají pneumatiku po celém jejím obvodu a mají velmi složitou úlohu: kolem obvodu pneumatiky musí mít dostatečnou pevnost, aby nebyly nataženy odstředivou silou, a tímto způsobem zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek. Rovněž musí být pevné i v příčném směru, aby odolávaly tlakům a namáhání při změně směru jízdy. Zároveň musí být ve svislém směru dostatečně ohebné, aby „absorbovaly“ deformace způsobené nerovnostmi povrchu a jinými překážkami. Při výrobě těchto vrstev je třeba přilepit ocel k pryži. To je sice velmi obtížné, ale společnosti Michelin se podařilo docílit dokonalé soudržnosti mezi těmito různorodými materiály, což je bezpodmínečným předpokladem úspěchu.
(7) Na náraznících leží běhoun. To je vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. V místě kontaktu musí být běhoun schopen odolávat značným tlakům. Směs běhounu musí být schopna uchycení na všech typech povrchu, odolávat opotřebení a obrušování a měla by se co nejméně zahřívat.
A nyní zbývá pouze vytvarovat vzorek dezénu a všechny výše zmíněné polotovary vulkanizovat do jednoho výsledného produktu, kterým je kompletní pneumatika.
Zítra v úterý Funkce a struktura pneumatiky
(Převzato z internetové prezentace Michelin ČR – www.michelin.cz.)