
Zimní pneumatiky jsou díky své výrazně měkčí směsi vynikající za nízkých teplot a jejich dezén zaručuje bezpečnou jízdu v zimních podmínkách. Jakmile však sníh ze silnic zmizí a rtuť teploměru začne šplhat vzhůru, měl by každý řidič myslet na přezouvání zimních pneumatik za letní. Měkké zimní pláště se totiž při vyšších teplotách velmi rychle opotřebovávají.

„Určit správný okamžik pro výměnu zimních plášťů za letní nebývá při jarním aprílově proměnlivém počasí příliš jednoduché. Obecně se doporučuje přezout v okamžiku, kdy se venkovní teplota pravidelně dostává přes +7 oC,“ upozorňuje Petr Stoklasa, vedoucí prodeje společnosti Michelin Česká republika.
Naprostá většina motoristů si pneumatiky, resp. celá kola, nechává měnit v odborných pneuservisech. Je to nejjednodušší, nepříliš náročné a z mnoha důvodů i výhodné řešení. „Naši prodejci a servisní partneři jsou připraveni nabídnout motoristům nejenom samotnou výměnu pneumatik, ale většina z nich jim sezónní pneumatiky také uskladní,“ říká Petr Stoklasa. Proč by měla právě nepoužívaná sada zimních nebo letních pneumatik překážet v garáži nebo někde ve sklepě, když se o ně perfektně postarají odborníci?! I uložení sezónních pneumatik má totiž svá pravidla!
Specialisté značky Michelin, která má ve výrobě a užívání pneumatik více než stoletou tradici, doporučují následující způsob ukládání plášťů:
Pokud ukládáme pneumatiky namontované na ráfcích, ideální je pokládat celá kola na plocho, pokud možno ne více než čtyři kola na sebe. Pneumatiky by měly být nahuštěny na běžný tlak. Alternativním způsobem uložení celých kol je jejich zavěšení např. na pevné háky u stěny garáže.
Samotné pneumatiky sundané z ráfků je nejlepší ukládat nastojato, doporučuje se čas od času s nimi pootočit.
Největším nepřítelem uskladněných plášťů je sluneční záření, na němž směs pneumatiky rychleji stárne, škodí samozřejmě i výpary agresivních chemikálií, jako například ředidel, ale i benzinu. Na ukládané pláště je dobré vždy křídou označit jejich polohu na voze a při příštím „obouvání“ ji respektovat – od dříve doporučovaného obměňování polohy pneumatik na voze se dnes už upouští. Při každém přezouvání – ať už celých kol nebo jenom plášťů – by si motoristé měli nechat kola také vyvážit. Nesprávné vyvážení zkracuje životnost pláště a zhoršuje jízdní vlastnosti.
Okamžik přezouvání zimních plášťů je zároveň nejlepší příležitostí k jejich kontrole a zhodnocení stavu. Mnoho řidičů si stále neuvědomuje, že 1,6 mm hloubky dezénu, kterou jako minimální vyžaduje zákon, je u zimního pláště už naprosto nedostačující hodnota. Michelin doporučuje vyřadit zimní pneumatiky, pokud hloubka dezénu poklesne pod 3,5, nejvýše 3 mm. Pod touto hodnotou už plášť nemůže mít očekávané vlastnosti.
Návštěva prodejen Michelin se na jaře motoristům určitě vyplatí: vyškolení specialisté poradí a pomohou při výměně a uskladnění sezónních pneumatik a každý zájemce si může zároveň vybrat z bohaté nabídky pneumatik koncernu Michelin.S uložením sezónních plášťů pomohou prodejci Michelin a zajistí tak jejich skladování podle pravidel.