Michelin Challenge Bibendum 2003

Pohled na lidskou mobilitu budoucnosti.

Ukázat, kam směřuje vývoj technologií a paliv vozidel šetrných k životnímu prostředí, to je cílem celosvětově ojedinělé soutěže Michelin Challenge Bibendum, jejíž 5. ročník se letos konal na konci září ve slunné Kalifornii.

Michelin Challenge Bibendum 2003
Michelin Challenge Bibendum 2003
Michelin Challenge Bibendum 2003


Čistota emisí, hlučnost, jízdní vlastnosti, bezpečnost a spotřeba paliva – to jsou hlavní disciplíny, ve kterých se už několik let utkávají ryze experimentální i sériově vyráběné automobily. Své koně do soutěže, pojmenované podle maskota společnosti Michelin, přihlašují přední automobiloví výrobci, univerzitní týmy i nezávislé společnosti a organizace.


Stejně jako v loňských ročnících i letos spolu soupeřily různé energetické zdroje. Zatímco v roce 2002 dominovaly pohony na stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný zemní plyn (LNG) a na elektrickou energii, nyní převládaly vozy s vodíkovým pohonem (palivové články nebo přímé spalování), vznětové motory a hybridní technologie. Závodu se letos poprvé zúčastnily i nákladní vozy a autobusy.


Ceny pro vítěze v jednotlivých kategoriích si rozdělily všechny typy pohonu a dobrou zprávou je, že velká část vítězů (zejména v testu hlučnosti) jsou nejnovější sériové nebo částečně upravené sériové vozy. Zajímavé byly výsledky testu bezpečnosti: 35 % soutěžících vozů vykázalo výborné výsledky a dalších 60 % vozů výsledky dobré. To dokazuje, že ochrana životního prostředí se v žádném případě nevylučuje s bezpečností.


Dosavadní ročníky soutěže Michelin Challenge Bibendum potvrzují slibnou budoucnost alternativních zdrojů a prokazují, že některé technologické inovace jsou opravdu životaschopné. A to je samozřejmě základní předpoklad masového zavádění technologií ohleduplných k životnímu prostředí. Je obecně známo, že automobilisté začnou užívat ekologicky šetrná vozidla pouze pokud budou nabízet srovnatelný komfort, výkon, jízdní vlastnosti a atraktivní vzhled jako současné vozy, to vše za srovnatelnou cenu. Soutěž Michelin Challenge Bibendum dokázala, že takové požadavky lze splnit.

Energetické zdroje, zastoupené na Challenge Bibendum 2003:


Zemní plyn: Zemní plyn, který se používá k vytápění a ohřívání, může dobře posloužit i k pohonu automobilu jako efektivní a čisté palivo s nízkou úrovní emisí a CO2.


LPG (Liquid Petroleum Gas): Ropný plyn je vedlejším produktem ropného průmyslu, protože vzniká při rafinaci surové ropy. Je zajímavým kompromisem mezi zemním plynem a benzinem.


Benzin: Jako nejpopulárnější palivo dvacátého století se nejvíce zasloužil o rozvoj individuální dopravy. Díky velkém množství technologických vylepšení (hybridní pohony, přímé vstřikování) bude hlavním palivem i v následujících desetiletích 21. století.


Nafta: Vznětová technologie i přes svůj pokročilý věk zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný pokrok. Nové technologie přímého vstřikování a částicové filtry učinily z nafty vážného konkurenta všem ostatním energetickým zdrojům.


Biopalivo: Nejrůznější paliva vznikající ze zpracovávání biomasy. Pracují na stejném principu jako fosilní paliva, ale s tím rozdílem, že vykazují lepší výsledky v emisích CO2, protože oxid uhličitý vznikající ze spalování biopaliv je z části opět pohlcen rostlinami, které slouží k výrobě paliva.


Vodík: Nejlehčí plyn, který sloučením s kyslíkem (oxidací nebo spalováním) produkuje vodu. To z něj dělá velmi zajímavý energetický zdroj, který neprodukuje žádné lokální znečištění. Vodík může v palivových článcích sloužit k výrobě elektřiny, nebo může být použit přímo ve spalovacích motorech !


Elektřina: Vysoká efektivita a nulové lokální znečištění zaručuje elektromotorům budoucnost. Elektřina pro pohon automobilů může být dodávána z akumulátorů, z palivových článků nebo z fotoelektrických článků (solární panely).


Michelin se již tradičně angažuje ve výzkumu ekologických technologií, bezpečnosti dopravy a lidské mobility obecně. Je také stálým partnerem vývojových týmů, které se snaží vyvinout vozy s co nejmenším vlivem na životní prostředí. Stačí vzpomenout hospodárnou řadu pneumatik Michelin Energy, Pax System nebo pravidelný sponzoring soutěže Shell Eco Marathon, spočívající v ujetí co možná nejdelší vzdálenosti na pouhý jeden litr benzinu.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Z hračky na čtyřech se stává ještě větší hi-tech hračka. Po řadě průběžných vylepšení přijíždí Suzuki Swift v modernizovaném provedení. Má ještě výraznější design, bohatší...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Symbio otevírá gigafactory SymphonHy, největší závod na výrobu vodíkových palivových článků v Evropě

Symbio otevírá gigafactory SymphonHy,...

Symbio, společný podnik, který stejným dílem vlastní Forvia, Michelin a Stellantis, slavnostně otevřel SymphonHy, svou první gigafactory a současně centrum technologického a průmyslového...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dostavba Pražského okruhu už měla být dávno hotová, myslí si 88 % respondentů

Dostavba Pražského okruhu už měla být...

Dostavba Pražského okruhu vstoupila do další fáze. Projekt čeká na posouzení dokumentace EIA Ministerstvem životního prostředí. Podle většiny Pražanů a Středočechů už měl být okruh ale...