V modelovém roce 2001 nabízí nový model ŠkodaOctavia řadu zajímavých změn a inovací. Nejde o markantní zásah do nadčasového elegantního designu karoserie, spíše o zdokonalení a perfekcionalizaci vybraných detailů. Výsledky kontinuálního vývoje modelu jsou patrné ve větším vnitřním prostoru a v lepší vybavenosti, kvalitě a bezpečnosti. Všechny nové a inovované prvky se zákonitě projeví nejen v provozu vozidla, ale také ve vyšší hodnotě ojetého vozu při prodeji. Další významnou změnou je bohatší nabídka výbav, jejichž jednotlivé stupně mají nyní nové slovní označení – Classic, Ambiente a Elegance. Nová je rovněž nabídka barev.
Vůz ŠkodaOctavia v provedení modelového roku 2001 se pozná již na první pohled podle nové přední části vozu. Nyní jsou pro tento vůz charakteristické tři dominantní otvory, táhnoucí se po celé délce spodní části nárazníku. Nad nimi je stejně jako dosud umístěna užší plastová lišta odolná proti nárazu, která vůz účinně chrání před drobnými poškozeními. Mřížka chladiče je nově opatřená širokým chromovaným rámem. V jejím sousedství jsou rozměrné podlouhlé do boků protažené světlomety s čirou optikou. Přední blikače a u luxusnějších verzí i mlhové světlomety jsou integrovány do hlavních světlometů. Také směrová světla mají čirou optiku. Na přání mohou být vozy ŠkodaOctavia vybaveny moderními xenonovými světlomety, které jsou opatřeny standardně i ostřikovači a automatickou dynamickou regulací sklonu světlometů, řízenou senzory umístěnými na přední a zadní nápravě. Nově je u limuzíny v nabídce na přání také stěrač zadního skla s ostřikovačem. U verze kombi byla optimalizována poloha trysky ostřikovače zadního okna.
Dalšími charakteristickými rysy jsou úzké ochranné lišty proti nárazu umístěné i na bocích, nový zadní nárazník, vnější kliky dveří lakované v barvě vozu (počínaje verzí výbavy Ambiente) a lišta s osvětlením SPZ na víku zavazadlového prostoru. Koncové svítilny doznaly u limuzíny designových změn použitím materiálu s takzvaným briliantovým a neonovým efektem, který byl u verze kombi k dispozici již dříve. Dosahují vysokého stupně svítivosti a zároveň propůjčují vozu zajímavý vzhled – a to i díky bílým krytům pro směrová světla a zpětné světlomety. Nový tvar mají také ozdobné kryty kol a kola z lehkých slitin, která se dodávají pro luxusnější verze v kombinaci s výkonnými motory sériově a pro většinu ostatních jako mimořádná výbava. Důsledná aerodynamická optimalizace tvaru nových prvků karoserie přinesla zlepšení součinitele odporu vzduchu Cx na hodnotu 0,30.
Přístroje s novým rozmístěním kontrolních světel mají nové grafické řešení a byly doplněny o několik funkcí. Důležitým vylepšením v interiéru je zvětšení prostoru pro cestující na zadních sedadlech o 22 mm, kterého bylo dosaženo novou koncepcí rámu zadního opěradla a pěnové výplně. Velikost zavazadlového prostoru (528 l u limuzíny až 1512 l u verze kombi) zůstala nezměněna. Nové je to, že už i základní verze Classic má asymetricky dělené zadní sedadlo. To umožňuje uložit větší, resp. delší předměty, využít jak zavazadlového prostoru, tak i interiéru a přitom zachovat tři nebo čtyři místa k sezení.Nové je barevné řešení potahů i plastových dílů. Zvýšena byla také bezpečnost posádky pro případ nehody, a to především optimalizací konstrukce přední části vozu a zesílením předních dílů vozu, které mají význam pro bezpečnost. Pro lepší ochranu v případě bočního nárazu byl zesílen střední sloupek. Zadní sedadlo lze opatřit třetím tříbodovým bezpečnostním pásem spolu s třetí nastavitelnou a sklopnou opěrkou hlavy v rámci výbavy na přání. Přední dveře jsou na spodní vnitřní hraně vybaveny přídavnými bezpečnostními světly, která upozorní řidiče zezadu jedoucích vozidel na otevřené dveře a osvětlením vozovky zároveň usnadní nastupování (základní verze Classic je vybavena odrazovými skly).
Významnou novinkou je, že u vozů ŠkodaOctavia od modelového roku 2001 dochází k postupnému prodlužování servisních intervalů. U vybraných typů motorů a při dodržení předepsaných podmínek se prodlouží servisní intervaly z dosud obvyklých 15 000 km až na 30 000 km u benzinových motorů a u některých naftových motorů dokonce až na 50 000 km. Časový limit mezi servisními prohlídkami je v těchto případech stanoven na maximálně dva roky. Tím dojde nejen ke značnému snížení provozních nákladů, ale i k úspoře času při návštěvě servisů.
Intervaly pro údržbu jsou stanovovány individuálně pomocí počítače v závislosti na používání vozidla a jsou signalizovány na sdruženém palubním přístroji. Vozidla s tímto prodlouženým intervalem pro údržbu (WIV) mají i ukazatel stavu opotřebení brzdového obložení, kontrolku stavu motorového oleje a nový typ bezúdržbového akumulátoru. Pokrok a kvalita se u nového modelu ŠkodaOctavia projevuje i v zákaznicky výhodnějších záručních podmínkách: na lak je poskytována tříletá záruka, na neprorezivění karoserie dokonce desetiletá záruka.
Záruka mobility platí dokonce po celou dobu životnosti vozu. To znamená, že pomoc v případě poruchy, odtažení vozidla, při větších poruchách dokonce pokračování v cestě veřejnými dopravními prostředky nebo zapůjčeným vozem jsou kryty zárukou. Tato záruka se prodlužuje o další rok po absolvování předepsané inspekční prohlídky v autorizovaném servisu obchodníka ŠkodaAuto.
V zítřejším již šestém pokračování o novém modelu Škoda Octavia RS – sportovní versi modelové řady.