Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)

V tomto již třetím pokračování o využití nejmodernější elektroniky u modelů Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi roku 2 001 a o inovacích na podvozku nových modelů zejména s ohledem na zkvalitnění jízdních vlastností a bezpečnosti.


Všechny benzinové motory splňující nejpřísnější emisní normu EU 4 jsou vybaveny palubní diagnostikou „On Board Diagnose” – EOBD (European On Board Diagnose). Všechny naftové motory splňují normu EU 3. Motory, jako např. nový 1.4 l/55 kW, mají dva třícestné kazalyzátory a emise jsou kontrolovány dvěma sondami lambda, z nichž jedna je umístěna před katalyzátorem a druhá za ním. Všechny součásti motoru, jejichž funkce má vliv na složení výfukových plynů, jsou průběžně elektronicky kontrolovány. Pokud hodnoty neodpovídají požadavkům, rozsvítí se kontrolní světlo na přístrojové desce, které řidiče upozorní na to, aby co nejdříve zajel do servisu. Příčina se uloží do paměti závad, což servisu usnadní nalezení a odstranění problému. Vozidla vybavená palubní diagnostikou „On Board Diagnose” jsou dodávána do zemí, jejichž předpisy vyžadují plnění norem EU 3, EU 3D, popř. EU 4. Dojde-li v některé zemi ke zpřísnění exhalačních norem, je ŠkodaAuto připravena dodávat ihned vozy v odpovídajícím provedení. Vozy řady ŠkodaOctavia modelového roku 2001 mají značně rozšířenou elektroniku. Pomocí nejmodernější sběrnice dat je navzájem propojeno až devět elektronických řídicích jednotek. Ty regulují vstřikování a zapalování i ABS, ASR a ESP, dále pak například elektronicky řízený plynový pedál, elektronicky řízenou klimatizaci, elektronické udržování předvolené rychlosti – tempomat nebo „inteligentní” zámky dveří. Pokud tiskneme tlačítko dálkového ovládání pro uzavírání cca 3 sekundy, lze jeho pomocí uzavřít všechna okna včetně střešního.


Podvozek vozů řady ŠkodaOctavia byl optimalizován z hlediska zlepšení jízdních vlastností, komfortu, větší životnosti a bezpečnosti. Na přední nápravě jsou použity vzpěry McPherson s vinutou pružinou a tlumicí jednotkou v kombinaci s dolním trojúhelníkovým příčným ramenem. Toto uspořádání dobře zajišťuje jízdu vozu v přímém směru i jeho stabilitu při brždění. Zkrutný stabilizátor snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. Přední náprava je upevněna na pomocném rámu, čímž se snižuje přenos hlučnosti do interiéru. Hydraulické uložení motoru zamezuje přenášení vibrací motoru na karoserii. Zadní náprava je konstruována jako kliková se zkrutnou příčkou a stabilizátorem. Pérování a tlumiče jsou řazeny za sebou, čímž je dosaženo velké šířky zavazadlového prostoru.


Ve srovnání s vozy řady ŠkodaOctavia předcházející generace dochází ke značnému rozšíření elektronicky řízených soustav podvozku: U všech modelů je dodáván elektronický rozdělovač brzdného účinku – EBV, který podle potřeby a zatížení vozidla omezuje brzdnou sílu kol zadní nápravy. Tento systém reguluje brzdné síly podle jízdních podmínek mnohem pružněji než mechanický omezovač. Stabilizuje vozidlo a zkracuje brzdnou dráhu. Protiblokovací systém brzd ABS je sériově dodáván u verzí s vyššími výkony motoru. U verzí s motory o nižším výkonu je ABS dodáváno na přání. Protiprokluzový systém hnacích kol ASR patří k sériovému vybavení u benzinových turbomotorů o výkonu 110 kW/150 k a 132 kW/180 k i u motoru TDI o výkonu 81 kW (110 k). U některých dalších typů motoru jej lze obdržet na přání. ASR zamezuje protáčení kol při rozjezdu a při zrychlování. Vozidlo je stabilnější především na vlhké nebo kluzké vozovce. V případě, že chceme, aby se kola protáčela (pro sportovní účely nebo za určitých podmínek na sněhu a v písku), lze ASR vypnout. Vozy vybavené systémem ASR mají samozřejmě nadále i ABS. Elektronickým systémům kraluje dnes elektronický stabilizační program ESP. Pomocí počítače je nepřetržitě porovnáván směr, který udává řidič otáčením volantu, se skutečnou dráhou vozidla. Pokud se vozidlo začíná dostávat do smyku a dráha se proto liší, pak zasáhne systém ESP přibrzděním jednotlivých kol, popřípadě samočinným „ubráním” plynu, čímž se směr vozidla stabilizuje. K systému ESP patří vždy ABS a ASR. I tento systém lze odpojit, například při motoristických soutěžích. Systém ESP je k dispozici na přání u všech modelů ŠkodaOctavia, počínaje motorem o výkonu 66 kW, a sériově u verze ŠkodaOctavia Combi 4×4 s motorem 1.8 l Turbo/110 kW.

Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)
Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)
Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)


V zítřejším již  4.pokračování o modelu ŠkodaOctavia Combi 4×4 a o jeho jízdních vlastnostech, které jsem měl možnost poznat na vytyčené šestikilometrové trati v Maďarsku a dále o nově uváděné šestistupňové převodovce a prvních poznatcích z testovacích jízd s ní na 60ti kilometrovém okruhu okolo Budapešti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....