Pro nový model Škoda Octavia je na výběr celkem osm benzinových a čtyři naftové motory. Všechny benzinové motory jsou vybaveny elektronicky řízeným vstřikováním a zapalováním a mají řízený třícestný katalyzátor. Motory, které splňují požadavky normy EU 4 jsou vybaveny ještě druhým katalyzátorem a dvěma sondami lambda. Všechny nabízené naftové motory mají nejmodernější technologie přímého vstřikování, oxidační katalyzátor a zpětné vedení zplodin, tím je u nich dosahováno minimální množství škodlivin ve výfukových plynech. V jednotlivých zemích jsou platné různé podmínky pro schválení vozidla do provozu – těm odpovídají dodávané motory splňující emisní požadavky podle norem EU 2, EU 3 anebo EU 4.
Z nových motorů je nabízen benzinový motor o objemu 1,4 l s výkonem 55 kW(75 k) dosahovaným při 5 000 ot/min. Má blok a hlavu válců z hliníkové slitiny, čtyři ventily na každý válec a rozvod 2 x OHC. Maximální točivý moment 126 Nm dosahuje při 3 300 ot/min. Tento motor splňuje již požadavky normy EU 4 a proto v některých zemích pro něj platí daňové úlevy. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 171 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,3 sekundy a průměrnou kombinovanou spotřebu 6,7 l/100 km.
Další nově nabízený benzinový motor o objemu 1,6 l s výkonem 75 kW(102 k) dosahovaným při 5 600 ot/min. Má blok a hlavu válců z hliníkové slitiny, proměnnou délku sacího potrubí, rozvod OHC, elektronické vícebodové vstřikování a senzor klepání. Mimoto je vybaven elektronicky řízeným chlazením, které zabezpečuje, že motor pracuje při částečném zatížením s vyšší teplotou chladicí kapaliny, což nejen zvyšuje účinnost, ale současně snižuje spotřebu. Maximální točivý moment 148 Nm dosahuje při 3 800 ot/min. Tento motor též splňuje již požadavky normy EU 4 a proto v některých zemích i pro něj platí daňové úlevy. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy a průměrnou kombinovanou spotřebu 7,0 l/100 km.
Další nabízený benzinový motor splňující taktéž normu EU 4 o objemu 2,0 l má maximální výkon 85 kW (115 k) při 5 200 ot/min. Maximální točivý moment 170 Nm dosahuje již při 2 400 ot/min. Tento motor díky příznivé křivce výkonu a točivého momentu umožňuje velmi pružnou a dynamickou jízdu. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 198 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a průměrnou kombinovanou spotřebu 8,0 l/100 km.
Zákazníků s vysokými nároky na výkon je i nadále určen přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,8 l s výkonem 110 kW (150 k) dosahovaným při 5 700 ot/min. Tento turbomotor má dva vačkové hřídele v hlavě válců a pět ventilů na každý válec. Maximální točivý moment 210 Nm dosahuje v rozmezí 1 750 až 4 600ot/min. Tento motor též splňuje již požadavky normy EU 4. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 219 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 8,4 sekundy a velmi nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu vzhledem k jeho výkonu – pouze 7,9 l/100 km.
Z benzinových motorů je i nadále nabízen osvědčený motor 1,6 l s výkonem 74 kW (101 k) dosahovaným při 5 600 ot/min. Tento motor má nízkou váhu díky bloku motoru z hliníkové slitiny a sacího systému s proměnnou délkou sání, který přispívá ke zvýšení výkonu v nižších a středních otáčkách. Maximální točivý moment 145 Nm dosahuje při 3 800ot/min. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy a poměrně nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu 7,7 l/100 km.
V nabídce též zůstávají i dva benzinové motory: 1,6 l s výkonem 55 kW (75 k) a motor s nejnižším výkonem 44 kW (60k) o objemu 1,4 l, který je dodáván pouze pro limuzínu ve vybavení Classic.
Nejvyšší výkon 132 kW (180 k) dosahuje benzinový turbomotor 1,8 l, jehož každý válec má pět ventilů a je určen pro nově představený sportovní model Škoda Octavia RS. Další podrobnosti o tomto motoru v samostatném šestém pokračování, které bude pouze o modelu Škoda Octavia RS.
Téměř polovina všech vyrobených vozů Škoda Octavia je vybavena podle požadavku zákazníků naftovými motory. V naftových motorech je novinkou motor TDI s vysokotlakým vstřikováním čerpadlo – tryska, tak zvaná „Pumpe-Düse-Systém“. Tento nový motor 1,9 TDI s výkonem 74 kW (101 k) při 4 000 ot/min má nastavitelnou geometrii lopatek a nejmodernější způsob vstřikování nafty s obzvláště vysokým vstřikovacím tlakem, čímž dochází k jemnějšímu rozptýlení paliva a tím k lepšímu jeho spalování. Maximální točivý moment 240 Nm dosahuje tento motor v rozmezí od 1 800 do 2 400ot/min. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost 184 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,4 sekundy a poměrně nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu 6,2 l/100 km. Tento nový motor je určen pro model Škoda Octavia Combi 4×4.
V nabídce dále zůstávají naftové motory 1,9 SDI s výkonem 50 kW (68 k), dále osvědčený 1,9 TDI s výkonem 66 kW (90 k) a nejvýkonnější 1,9 TDI s výkonem 81 kW (110 k), který dosahuje při 4 150 ot/min. Tento motor díky turbodmychadlu s proměnlivou geometrií lopatek dosahuje velmi příznivých hodnot maximálního točivého momentu 235 Nm již při 1 900 ot/min. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy a velmi nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu 5,0 l/100 km. Všechny uváděné naftové motory splňují normu EU 3.
V dalším již třetím pokračování o využití nejmodernější elektroniky u modelů Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi 2001 a o inovacích na podvozku nových modelů zejména s ohledem na zkvalitnění jízdních vlastností a bezpečnosti.