Počet zájemců o terénní vozy vykazuje celosvětově vzestupnou tendenci. Stejně tak na našem trhu, kde v minulém roce bylo prodáno 3 375 terénních vozů, z toho bylo 149 luxusních off – road Mercedesů ML.
Tmavá barva Mercedesu s masivními chromovanými rámy a litými koly zdůrazňuje jeho eleganci a luxus. Oblé tvary jeho mohutné karoserie, pokud jsem ho na silnici potkal, mě připomínaly medvěda, který se důstojně a rychle žene za svou kořistí. Testovací jízdy mně přesvědčily, že Mercedes ML by zvládl i těžší terény, pokud by řidič nemusel brát ohled na sice poměrně krátký přední i zadní převis avšak spodek nárazník umístěný poměrně nízko nad silnicí. Lehký terén jsem zdolával s tímto vozem bez problémů a bezpečně. Pro snadnější nastupování do vozu mohou cestující využít pod prahem vozu umístěný trubkový rám, zavazadlový prostor dobře přístupný má objem 633 litrů, lze jej zvětšit sklopením zadních sedadel až na 2 020 litrů.
Po usednutí za volant vozu, jsem musel konstatovat, že tento off-road je stejně bohatě vybaven jako ostatní luxusní limuzíny Mercedesu: elegantní interiér, pohodlná sedadla, přední sedadla všestranně elektricky nastavitelná, elegantní palubní deska s ergonomicky vhodně umístěnými sdělovači i ovládači, 4 airbagy, 2 boční airbagy, klimatizace, tempomat a řada dalších prvků, které zpříjemňují cestování. Vyšší posaz mě umožňoval dobrý přehled přes celkovou provozní situaci, účinný posilovač řízení, brzdový systém ABS s protikluzovým systémem, brzdovým asistentem, elektronickým systémem stability pak bezpečné vedení vozu na silnici i v terénu. I při rychlém projíždění zatáček vůz dobře držel stopu. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, v interiéru vozu je překvapivě nízká hladina hluku.
Testovaný terénní Mercedes ML měl pětiválcový dieslový dvacetiventilový motor 270 CDI s vysokotlakým vstřikováním paliva Common – Rail s turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a chlazením stlačeného vzduchu. Výrobce udává nejvyšší výkon motoru 120 kW při 4 200 ot/min a maximální točivý moment 370 Nm dosahuje tento motor již při 1 800 ot/min a udržuje si jej ve stejné hodnotě až do 2 600 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km dosahuje Mercedes ML za 11,7 sekund. Maximální rychlost vozu je 185 km/h. Podle mého názoru výkon uvedeného motoru spolu se šestistupňovou mechanicky řazenou převodovkou umožňuje svižnou jízdu s tímto vozem přes jeho poměrně značnou pohotovostní hmotnost – 2 070 kg.
Během testu jsem dosáhl průměrnou kombinovanou spotřebu včetně zvýšené spotřeby při jízdě cca 60 km v terénu 9, 5 l/100 km, což s ohledem na hmotnost vozu a zkoušky zrychlení není rozhodně spotřeba nadměrná.
Základní cena testovaného Mercedesu ML s motorem 270 CDI je 1 595 000 Kč včetně DPH. Po přičtení příplatkového vybavení se cena vyšplhala na 2 036 192 Kč (luxusní interiér – 133 625 Kč, elektr. nastavitelné paměti u předních sedadel – 22 042 Kč, palubní počítač – 10 770 Kč, boční airbagy vzadu – 17 595 Kč, dešťový senzor stěračů 5 099 Kč, elektr. ovládané střešní okno – 53 099 Kč, kryt zavazadlového prostoru – 5 009, rádio s RDS a kazetovým a CD přehrávačem v zavazadlovém prostoru – 61 051 Kč, přední a boční ocelové leštěné rámy – 55 229 Kč, elektr. ovládaná boční okna vzadu – 9 706 Kč, elektr. vyhřívání předních sedadel – 15 279 Kč, nárazníky a zrcátka v barvě vozu – 17 595 Kč, metalíza – 35 003 Kč).
Mercedes ML je dodáván též se třemi benzinovými motory ve spojení s automatickou pěti stupňovou převodovkou: se šestiválcovým ML 320 s výkonem 160 kW, s osmiválcovým ML 430 s výkonem 200 kW a s nejvýkonnějším osmiválcovým ML 55 AMG s výkonem 225 kW, který zrychluje z 0 na 100 km za 6 sekund a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Základní ceny Mercedesů s uvedenými motory jsou: s motorem ML 320 – 1 731 000 Kč, s ML 430 – 2 348 000 Kč a s ML 55 AMG – 2 887 000 Kč.