Na letošním autosalonu v Ženevě v březnu 2001 byla představena nejen faceliftovaná verze krátkého Mercedesu třídy A, ale tentýž model v prodloužené verzi – cestujícím, kteří již v původní krátké verzi měli rozhodně dostatek místa pro nohy – se dále toto místo prodloužilo. Mercedes třídy A, první Mercedes s předním náhonem, je rozhodně vozem s osobitým elegantním designem, prodloužená verze mu na líbivosti ještě o něco přidala.
Nejmenší Mercedes má i v prodloužené verzi malé vnější rozměry umožňující pohyblivost v městě a dobré zaparkování. Přes malé vnější rozměry je vnitřek vozu prostorný a pohodlný pro všech pět cestujících Pohodlná anatomická sedadla vpředu a sedadlo pro tři cestující vzadu umožňují absolvovat i dlouhé jízdy bez nadměrné únavy. Nastupování do vozu je pohodlné, zvýšený posaz umožňuje výborný přehled provozní situace, i když masivní levý přední sloupek nepatrně tento přehled řidiči omezuje. I zavazadlový prostor je dostatečný – má objem 390 litrů. Variabilita využití vnitřního prostoru včetně vynětí zadních sedadel i předního sedadla spolujezdce významně zvětšuje přepravní kapacitu podle potřeby rodiny nebo podnikatele. V interiéru vozu je řada vhodných odkládacích prostor. Sklopná loketní opěrka mezi předními sedadly mě ztěžovala ovládání stahování oken a parkovací brzdy – je to však snad jediný nedostatek, který jsem na voze během testu objevil. Máte však možnost si ji nekoupit, protože je v příplatkové výbavě za 7 374 Kč.
Ergonomické řešení palubní desky a optimální umístění všech sdělovačů a ovládačů mě zpříjemňovalo řízení vozu. Ani po ujetí více jak 400 km jsem nepociťoval únavu. K tomu nemalou měrou přispělo konstrukční řešení podvozku, účinné kotoučové brzdy na všech kolech se systémem ABS s urychlovačem brzdného účinku (BAS) a elektronický systém stability vozu (ESP), který významně přispívá k velmi dobré stabilitě vozu i v prudkých zatáčkách, které jsem projížděl vyšší rychlostí. .
Velmi kladně hodnotím přeplňovaný vznětový šestnáctiventilový čtyřválcový motor obsahu 1,7 litru s přímým vstřikováním paliva a mezichladičem stlačeného vzduchu, který má maximální výkon 70 kW při 4 200 ot/min. a dosahuje maximální točivý moment 180 Nm již při 1 600 ot/min. a uvedenou hodnotu má až do 3600 ot/min. Motor ochotně akceleruje i při nižších otáčkách a průměrnou kombinovanou spotřebu 5 litrů nafty na 100 km, kterou jsem během testu docílil, lze hodnotit pouze kladně. A přitom jsem polovinu ujetých kilometrů (cca 450) ujel v obsazení pěti osobami. Kladně hodnotím i automatickou pětirychlostní převodovku, která řadila plynule – přeřazení jsem registroval jen změnou otáček motoru. Výrobce udává maximální rychlost vozu 180 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy – s automatickou převodovkou za 12,4 sekundy.
Základní cena testovaného Mercedesu-Benz A 170 CDI Long je 636 000 Kč. Uvedená cena základního provedení – Classic obsahuje velmi bohatou základní výbavu. Mimo jiné ABS, elektronický systém stability vozu (ESP), airbagy pro řidiče i spolujezdce včetně bočních, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná zpětná zrcátka včetně jejich vyhřívání a další prvky výbavy dnes u základní výbavy Mercedesů běžných. Ve vyšším stupni výbavy v provedení Elegance anebo Avantgarde (mají rozdílný rozsah výbavy) je cena o 57 946 Kč vyšší. Seznam příplatkové výbavy je opravdu rozsáhlý – obsahuje celkem 85 položek – ku příkladu: mechanická převodovka s automatickou spojkou (22 598 Kč), automatická 5ti stupňová převodovka (47 955 Kč), klimatizace (36 032 Kč), parkovací systém (16 690Kč), tempomat (7 526 Kč), závěsné odnímatelné zařízení (18 835 Kč) a řadu dalších prvků příplatkové výbavy, které nejen zpříjemňují jízdu, ale činí ji též bezpečnější.
Podnikatelé mohou testovaný model zakoupit s pohyblivou přepážkou s možností odpočtu DPH, to znamená docílení úspory přes 100 000 Kč. Další úsporu docílí podnikatelé při zakoupení příplatkové výbavy taktéž s možností odpočtu DPH. Přitom zůstává ve voze pět sedadel a za ní přepážka, kterou je možné po velmi jednoduchém vyjmutí zadních sedadel posunout lehkou manipulací za přední sedadla, čímž vznikne velký prostor pro náklad.