Na čtrnáctém mezinárodním autosalonu v Tokiu v roce 1967 se představily hned tři modely s motory Wankel. Dobře známá Cosmo Sport 110S a dvě novinky: kupé R100 (projekt RX85) a větší luxusní kupé R130 (RX87), které bylo prvním automobilem s motorem Wankel a předním pohonem. Zatímco Cosmo Sport byla jen prestižním výrobkem v limitované sérii a velká R130 se do sériové výroby nedostala, slavila R100 Coupé velké úspěchy nejen v prodeji, ale i v exportu a na závodních tratích. V letech 1968 až 1973 se vyrobilo celkem 95 706 automobilů řady R100, přičemž produkce dosáhla vrcholu s 31 238 vozy v roce 1970. Výrobu usnadnila skutečnost, že R100 využívala shodné karoserie s řadou Familia (předchůdce 323), kterou poháněly klasické pístové čtyřválce v objemových třídách 1000, 1200 a později 1300. Na domácím japonském trhu se verze s motorem Wankel prodávala jako Familia Rotary a to nejen s karoserií kupé, ale i čtyřdveřovou sedan. Export byl zaměřen na R100 Coupé, především do USA a Evropy (prvním trhem bylo Švýcarsko). Mazda R100 Coupé měla menší verzi dvourotorového motoru Wankel 2x 491 cm3 (typ 10A) o výkonu nejprve 73 kW (100 k), postupně zvyšovaném v pozdějších sériích až na 88 kW (120 k) při 7000 ot/min. Motor poháněl zadní tuhou nápravu, odpruženou podélnými listovými pery, prostřednictvím čtyřstupňové plně synchronizované převodovky a uděloval vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 s a největší rychlost 175 km/h. Vpředu bylo nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami a kotoučové brzdy, řízení bylo šnekové. Vůz měl rozvor náprav 2260 mm, celkové vnější rozměry 3830 x 1480 x 1345 mm a pohotovostní hmotnost 805 kg. Palivová nádrž na 60 l dovolovala dojezd do 500 km. Interiér byl ve sportovním stylu, většinou v černé barvě, tříramenný volant měl dřevěný věnec, před řidičem byl velký rychloměr a otáčkoměr. Předpokládalo se obsazení dvěma osobami, zadní sedadla byla nouzová (uspořádání 2+2). V roce 1969 se kupé R100 objevilo na závodní dráze a debut ve Velké ceně Singapuru přinesl první vítězství, následované triumfem v All Japan Grand Cup na okruhu Suzuka. Mezitím se však týmy s vozy R100 vypravily do Evropy a absolvovaly největší vytrvalostní závody cestovních vozů. V belgických 24 h Spa jim patřilo páté a šesté místo za armádou vozů Porsche 911, jeden obsadil páté místo v Marathonu de la Route 1969 na Nürburgringu. Evropská posádka Enever (GB), De Fierlant (B), Kelleners (D) a Bertinchamps (B) ujela 311 kol a před ní zůstaly jen silnější vozy Triumph, BMW, IKA Torino a vítězná Lancia. V první polovině sezony 1970 dojely tovární Mazdy R100 Coupé na britské Tourist Trophy (osmé, desáté a dvanácté místo), ve Velké ceně Německa cestovních vozů (čtvrté, páté a šesté) a ve 24 h Spa-Francor-champs (páté), čímž prokázaly spolehlivost motorů Wankel, jejichž výkon vzrostl v závodní úpravě až na 148 kW (200 k).
převzato z Mazda news podzim – zima ´99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií