
V pořadí už pátý titul „Truck of the Year“ získal pro rok 2001 nákladní automobil MAN nové těžké řady TG-A (Trucknology Generation). Odbornou porotu oslovil především optimální vyvážeností parametrů, důsledně modulární koncepcí modelových variant s různými budkami, hnacími agregáty, převodovkami, podvozky včetně jejich pérování a elektronickými řídícími systémy.
Při vývoji nové těžké řady TG-A s celkovou hmotností nad 18 tun byla věnována značná pozornost konstrukci budky, která odpovídá nejnovějším ergonomickým požadavkům včetně bezpečnosti a pohodlí. Zákazník si může dnes vybrat celkem z pěti kabin:
- krátká a nízká budka M pro rozvážkové vozy
- prodloužená a nízká budka L pro regionální provoz
- prodloužená a vysoká budka XL pro regionální provoz
- prodloužená budka s nízkou střechou XL pro dálkovou přepravu
- prodloužená budka s vysokou střechou XXL pro dálkovou přepravu
Výbava budky XXL (rozměry 2110 x 2362 x 2100 mm) nabízející dnes největší interiér ze všech evropských výrobců, zahrnuje mj. luxusní sedadla, klimatizaci, navigační systém, dvoulůžko o rozměru 2200 x 800 mm, chladničku, tónovaná skla, audiosoustavu atd. Všechny budky jsou koncipovány s důrazem na aktivní a pasivní bezpečnost. Nová generace sedadel nabízí větší pohodlí a také dobré držení těla, příjemnou atmosféru dotváří propracované větrání a vytápění. Přední polyfunkční čelo rámu nese ochranu proti podjetí osobních vozů a vytváří tak účinnou deformační zónu dovolující posun budky o 300 mm vzad. Všechny budky jsou zesíleny horizontální bezpečnostní výztuhou, která dává řidiči při čelním nárazu větší šanci na přežití.
Zákazník si také může vybrat vedle osvědčených motorů Euro 2 také z pěti nových vznětových šestiválců 12.0 Euro 3 ve výkonových třídách od 228 kW (310 k) až po 375 kW(510 k) a točivém momentu od 1500 N.m až po 2300 N.m. Konstrukce nových motorů a vlastnosti moderních olejů umožnily také zvýšení servisního intervalu až na 80 tisíc kilometrů.
V základní verzi jsou vozy MAN řady TG-A vybaveny plně synchronizovanou šestnáctistupňovou převodovkou s hydrostatickým řazením a pneumatickou podporou ServoShift. Za příplatek si lze objednat zařízení ComfortShift dovolující řazení stupňů bez pedálu spojky – pouhým stisknutím tlačítka na řadicí páce. Vrcholem nabídky je pak dvanáctistupňová převodovka s automatickým elektropneumatickým ovládáním spojky i mechanickým řazením TipMatic. Řidič může volit mezi plně samočinným režimem a režimem okamžité volby.
Nad obvyklé standardy vyniká komplexně propojený brzdový systém Brake Matic ovládající vnitřně větrané kotouče na všech kolech, elektronickou regulaci, motorovou brzdu či přídavný retardér.
Centrální řídící jednotka a řídící jednotka FFR společně se sběrnicí dat kromě základní funkce řízení činnosti pohonné jednotky sleduje a vyhodnocuje mj. také rychlost, provozní náplně, teploty, případně zasahuje do činnosti motoru nebo brzdové soustavy.
K přednostem nové těžké řady MAN TG-A patří stavebnicová modulová koncepce, šetrnost k životnímu prostředí, nízké náklady na údržbu, vysoká pasivní i aktivní bezpečnost, nejvyšší komfort atd. Není proto divu, že MAN získal prestižní titul nejlepšího trucku už po páté.