Vysoce hodnotím celkovou prvotřídní bezpečnost modelu LS 460, který je vybaven nejmodernějšími systémy i nejmodernějšími přednárazovými preventivními bezpečnostními systémy. V souhrnu tyto systémy spolu s ostatními prvky výbavy a celkovou konstrukcí vozu zajišťují maximální bezpečnost všech cestujících a současně usnadňují a zpříjemňují vedení vozu řidiči.
Design Lexusu LS 460 na mě zapůsobil svou důstojnou elegancí a osobitým pojetím. Přes větší délku – 503 cm, šířku – 188 cm a rozvor – 297 cm, které umožnily poskytnout cestujícím velkorysý vnitřní prostor pro komfortní cestování, nepůsobí na mě Lexus LS 460 těžkopádně. Naopak jeho design zdůrazňuje dynamiku vozu, kterou potvrzuje i akcelerace – testovaný model s motorem V8 zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekund.
Lexus mě mile přivítal již při příchodu k němu: rozpoznal, že mám elektronický klíč v kapse a jakmile jsem se dotkl kliky dveří, mně umožnil jejich otevření. Po nastoupení pak systém automatického dovírání všech dveří přitáhl dveře, nebylo nutné ani žádoucí, abych dveře musel přirazit. Ultratichý elektromotor to udělal za mě. Systém dovírání dveří je funkční pro všechny dveře i pro víko zavazadlového prostoru.
Interiér Lexusu přes svou prostornost působí útulně a příjemně. Přední sedadla všestranně elektricky seřiditelná jsou pohodlná a anatomicky velmi dobře vytvarovaná s výborným bočním vedením. Jednotlivá sedadla jsou vybavena nejen vyhříváním, ale i ochlazováním a větráním s individuálním ovládáním. Jednoduše lze elektricky seřídit i polohu volantu ve dvou osách. Pro vyšší komfort a bezpečnost jízdy je na volantu umístěno ovládání multifunkčního displeje, audia, mobilního telefonu a tempomatu.
>
Na palubní desce jsou rozmístěny všechny sdělovače i ovládače tak, aby neodváděly nadměrně pozornost řidiče od provozní situace. Velmi jsem ocenil hluboce zapuštěné sdělovače, jejichž výborně i ve dne čitelné stupnice jsou podsvíceny pro oči příjemným světlem, které neunavuje zrak řidiče tak jako v poslední době bohužel u řady značek používané červené nebo modré osvětlení. Kladně hodnotím i informaci o zařazeném režimu automatické převodovky, při manuálním řazení pak informaci o právě zařazeném rychlostním stupni.
Uprostřed palubní desky je umístěn elektronický multifunkční informační displej s barevnou osmipalcovou dotykovou obrazovkou, která poskytuje řidiči informace o klimatizaci, audiosystému, navigaci a ostatními systémy automobilu. Ovládání je nejen dotykem na obrazovce, ale i hlasem.
Pohodlné nastupování řidiči usnadňuje, že volant je v horní výchozí poloze. Po nastartování motoru, které se provádí pouze stiskem tlačítka, se volant, sedadlo i zpětná vnější zrcátka nastaví do jedné ze tří předem zakódovaných poloh. Po zastavení motoru stiskem tlačítka se volant vrátí do horní výchozí polohy, aby usnadnil řidiči vystoupení z vozu.
Velkou pomocí při couvání je minikamera umístěna vzadu vozu, která se uvádí do činnosti zařazením zpátečky. Obraz z kamery je přenášen na displej, na kterém je v závislosti na natočení volantu nepřetržitě znázorňována poloha auta a zamýšleného místa k zaparkování. Při zaparkovávání do mezery v řadě vozidel řidič pouze reguluje rychlost – vše ostatní provede inteligentní parkovací asistent.
Cestující na zadních sedadlech mohou sledovat na ze stropu výsuvné barevné širokoúhlé obrazovce LCD filmy z DVD anebo využít na zástrčku připojeného externího videorekordéru, kamery nebo herní konzoly. Aby nebyli rušeni ostatní cestující je možné využít i sluchátek. Elektricky ovládané clony na zadním okně a na oknech zadních dveří poskytují ochranu cestujícím pro ostrým slunečním paprskům a i větší soukromí.
Ovládání zábavního zařízení, klimatizace, zadních clon oken a polohy zadních sedadel je umístěno na středové sklopné konzole uprostřed zadních sedadel.
Zavazadlový prostor má objem 505 litrů. Víko zavazadlového prostoru má elektrické otevírání i zavírání.
Aktivní bezpečnost a jízdní dynamiku zabezpečují: protiblokovací systém brzd (ABS), přizpůsobivé zavěšení s proměnnými vlastnostmi (AVS), brzdový asistent (BA), elektronická distribuce brzdné síly (EBD), signalizace nouzového brzdění (EBS), elektronicky řízený brzdový systém (ECB), elektronická parkovací brzda (EPB), systém přidržení brzd, elektrický posilovač řízení reagující na rychlost vozu (EPS), pneumatické odpružení, systém sledování tlaku v jednotlivých pneumatikách (TPWS), protikluzový systém (TRC), variabilní převod řízení (VGRS), řízení stability vozu (VSC) a integrované řízení dynamiky vozu (VDIM).
Bezpečnostní výbava je velmi bohatá: čelní, boční, hlavové airbagy a i airbagy chránící kolena řidiče a spolujezdce. Vnitřní výbava Lexuse plně odpovídá výbavě luxusní třídy – od elektrického ovládání bočních oken až po Bi-xenonové světlomety s ostřikovači, dešťový senzor, čtyřzónovou elektronickou klimatizaci, tempomat, klimatizovaná sedadla, elektricky ovládané střešní okno, kvalitní audiosoupravu světové jedničky mezi audiovýrobci Mark Levison s 11ti reproduktory s měničem na 6 CD s ovládáním na volantu, navigaci, vodu odpuzující sklo na oknech předních dveří, tepelně izolující tónovaná skla s ÚV filtrem a další prvky u luxusních automobilů dnes již běžné. Volitelná výbava obsahuje tři druhy paketů, jejichž prvky dále zvyšují komfort a bezpečnost vozu jako ku příkladu: adaptivní tempomat udržující jednu ze tří zvolené vzdálenosti za vozidlem, monitorovací systém únavy a pozornosti řidiče, systém udržování vozidla v jízdním pruhu atd.
Dynamickou jízdu s tímto vozem s pohonem zadních kol umožňuje třicetidvouventilový benzinový osmiválec do V objemu 4,6 litrů s variabilním časováním ventilů VVT-i s maximálním výkonem 280 kW při 6400 ot/min s nejvyšší hodnotou točivého momentu 493 Nm dosahovanou při 4100 ot/min. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekund a maximální rychlost elektronicky omezenou 250 km/h. Osmistupňová automatická převodovka umožňuje i ruční řazení jednotlivých rychlostních stupňů a to krátkým pohybem řadící páky dopředu (+) a dozadu (-). Automatické řazení je nepostřehnutelné, přeřazení zjistíme pouze sledováním otáčkoměru. Pokud řidič dá pokyn náhlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru, pak Lexus neprodleně podřadí a prudce i přes svou vyšší hmotnost (celková 2495 kg) vyrazí vpřed. K možnosti bezpečné a dynamické jízdy přispívá i technicky propracovaný podvozek se systémy a prvky shora již uvedenými. Řidič může zvolit jeden ze tří stupňů tvrdosti pneumatického pérování – od komfortního až po sportovní.
Vedení vozu bylo pro mě příjemným řidičským požitkem: vůz se ani v prudkých zatáčkách téměř nenaklání a drží přesně stopu. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, hluk pronikající do interiéru voze je minimální.
Výrobce udává kombinovanou spotřebu 11,1 litrů na 100 km, ve městě 16,5 a mimo město 7,9 l. Během testu jsem sice uvedené hodnoty nepřekročil, musím však dodat, že jsem jezdil převážně pouze se spolujezdcem a bez zavazadel i když svižným způsobem jízdy. Pokládám však spotřebu vzhledem k charakteru tohoto vozu za spíše nižší.
Je vhodné na závěr připomenout, že Lexusy, jsou podle průzkumu také vozy mimořádně spolehlivé s poruchovostí jednou z nejnižších.
Základní cena Lexusu LS 460 je 2 399 000 včetně DPH. Volitelná výbava ji může zvýšit podle rozsahu až o 862 000 Kč. Cena je sice vyšší, ale podle mého názoru úměrná celkové hodnotě vozu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.