Firma Honda Motor Co., Ltd. ohlásila, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, vybavené firmou HONDA vyvinutými proudovými motory HF118, tento měsíc úspěšně dokončilo na letišti Piedmont Triad Airport v Severní Karolině v USA úvodní letové zkoušky.
HondaJet (prozatímní název)
- 6 sedadel, z toho 2 posádka + 4 cestující nebo 1 + 5
- letadlo je dlouhé 12,5 m, široké 12,2 m a vysoké 4,1 m.
- nejvyšší rychlost 778 km.
- výškový dostup 12,497 m
- dolet 2,037 km
- vzletová délka 807 m
- přistávací vzdálenost 694 m
Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento experimentální letoun velmi nízkou spotřebu paliva a mimořádně prostornou kabinu. Motory jsou umístěny optimálně na horní ploše hlavního křídla v ojedinělém uspořádání, které snižuje odpor vzduchu při vysokých rychlostech a zvyšuje letovou výkonnost. Toto uspořádání také odstraňuje potřebu strukturálního zabudování motorů do trupu letadla, což umožňuje zvětšení prostoru v kabině oproti konvenčním letadlům o více než 30%.
Trup je celistvou a lehkou konstrukcí z uhlíkových kompozitů a jeho kabina je největší v dané třídě. Hlavní křídlo tvoří hliníkové panely, vyražené z jednotlivých hliníkových plechů, které poskytují hladší povrch než obvyklé struktury křídel, společně s firmou Honda patentově chráněnými laminárními nosnými plochami, snižujícími turbulenci a významně zlepšují aerodynamické parametry. Další odpor vzduchu snižující technologie se týká nosu trupu, který je formován tak, aby vytvářel laminární proudění. Tyto vlastnosti v kombinaci s úsporným proudovým motorem s turbodmychadlem Honda HF118 umožnily snížit spotřebu paliva ve srovnání s běžnými letadly o více než o 40%.
Toto experimentální letadlo je také vybaveno nejmodernější skleněnou pilotní kabinou s nejmodernější avionikou, autopilotem, protinámrazovým zařízením a dalšími vymoženostmi. Letoun má podstoupit přibližně 200 hodin zkušebních letů, při nichž se má prokázat a ověřit jeho ovladatelnost a výkonové charakteristiky jednotlivých systémů.
Honda začala s výzkumem na úseku kompaktních komerčních proudových letadel v roce 1986, s motory od jiných výrobců. Experimentální kompaktní proudový letoun HondaJet s proudovým motorem s turbodmychadlem HF118 je prvním firmou vyvinutým Honda letadlem používajícím motory Honda a je významným milníkem pro společnost i pro letecký průmysl.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií