Šampiónem letošního ročníku Shell Eco-marathonu Europe se stal francouzský tým Polytech’ Nantes, kterému se podařilo zdolat rekordní nejdelší ujetou vzdálenost na jeden litr paliva, kterou v roce 2005 urazil tým ETH Zürich ze Švýcarska.

Již beztak obdivuhodný rekord 3 836 km na 1 litr se nedařilo zdolat pět let. O to větší překvapení bylo překonání tohoto historického rekordu hned dvakrát. První den ujel francouzský tým s vozítkem poháněným vodíkovým pohonem závratných 4 414 km/l a v závěrečný den soutěže svůj zbrusu nový rekord překonal o dalších 482 kilometrů, když ujel na 1 litr paliva rekordních 4 896,1 km. Ujetá vzdálenost odpovídá přibližně jízdě napříč celou Evropou z nejsevernějšího na nejjižnější cíp – například ze Severního mysu v Norsku na samotný konec Apeninského poloostrova.
Týmy z Nantes již tradičně na soutěži Shell Eco-marathon Europe září: letošní ročník je již druhým za sebou, kdy tým zapsal výborný rekordní výsledek a ještě ho v rámci stejného ročníku překonal. Loni tým La Joliverie, též z Nantes, zdolal rekord v kategorii prototypů se spalovacím motorem a ještě ten samý den svůj vlastní rekord překonal. Tým Polytech’ Nantes letos dokázal nejen překonat hranici 4 tisíc kilometrů, ale naznačil rovněž, že i pětitisícová meta není zdaleka tak nedosažitelná.
Ve svém komentáři věnovaném vynikajícím výkonům v rámci letošního ročníku uvedl Niel Golightly, vicepresident pro komunikaci společnosti Royal Dutch Shell: „Letošní ročník dokázal, že se týmy, které se na soutěž vracejí, učí z průběhu minulých ročníků a také od jiných týmů. Aplikují poznatky jiných ve své vlastní práci. Letošní ročník byl klíčovým v dalším vývoji inovativních řešení – i proto jsme letos svědky tak skvělých výsledků a rekordů, na které by i před několika málo lety těžko někdo dokázal pomýšlet.“
Vedoucí týmu Polytech’ Nantes, Pauline Tranchardová, vysvětlila, co stojí za neuvěřitelnými výkony jejího týmu: „Za překonáním vzdálenosti 4 896 km na litr paliva stojí pět let usilovného výzkumu a vývoje. Tohoto pro mnohé nepředstavitelného cíle nám pomohly dosáhnout především poznatky a zkušenosti kolegů z týmu Lycée de La Joliverie de Nantes.“ Tranchardová také nastavila laťku pro budoucí výsledky svého týmu: „Věříme, že máme i na lepší výsledek. Kdyby nebyl takový vítr a kdybychom nejeli poslední kolo na prasklé pneumatice, tak jsme mohli ujet i větší vzdálenost,“ tvrdí Tranchardová.
Důležitým prvkem inovace letošního ročníku byl zkušební test bateriemi poháněných vozů, jehož se účastnilo 12 týmů. Cílem bylo ověřit možnost vzniku nové kategorie elektromobilů v budoucích ročnících Shell Eco-marathonu, což by jistě povzbudilo zájem studentských týmů o oblast elektromobility a jejího dalšího rozvoje.
I letošní ročník soutěže Shell Eco-marathon se rozhodly potrápit živly – bouřky a silný déšť dokonce přerušily první oficiální den závodů. Po pečlivé analýze předpovědi počasí využili organizátoři středečních příznivých podmínek a zahájili rozjížďky brzy ráno, aby týmy, jejichž kvalifikace a závody byly nepříznivým počasím narušeny, mohly svůj program dokončit a aby celý harmonogram dohnal vzniklý skluz.
Níže jsou uvedeni vítězové jednotlivých kategorií:
Prototypy
Pořadí | Startovní číslo | Tým | Pohon | Ujetá vzdálenost |
1 | 202 | Polytech’ Nantes, Francie | Palivový článek | 4 896,1km/l |
2 | 001 | La Joliverie Projet Microjule, Francie | Spalovací motor | 2 964,7km/l |
3 | 225 | University of Applied Sciences, Offenburg, Německo | Palivový článek | 2 794,9km/l |
UrbanConcept
Pořadí | Startovní číslo | Tým | Pohon | Ujetá vzdálenost |
1 | 402 | De Haagse Hogeschool, Nizozemí | Palivový článek | 747,2km/l |
2 | 413 | Fachhochschule Trier, Německo | Palivový článek | 700,9km/l |
3 | 411 | Université de Liege, Belgie | Palivový článek | 470,8km/l |
CO2
Kategorie | Startovní číslo | Tým | Pohon | Emise |
Prototype | 202 | Polytech’ Nantes, Francie | Palivový článek | 0,7g/km |
UrbanConcept | 413 | Fachhochschule Trier, Německo | Palivový článek | 4,67g/km |
Český tým z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava se letošního ročníku nezúčastnil.
Kompletní seznam cen podle typu pohonu a ocenění v „nezávodních“ kategoriích naleznete na www.shell.com/ecomarathon/europe
O Shell Eco-marathonu
Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat studentské týmy středních a vysokých škol z celého světa k tomu, aby navrhly, postavily a otestovaly energeticky co nejúspornější vozidlo. Vítězem se stává tým, jehož vozidlo ujede nejdelší vzdálenost při spotřebě minimálního množství energie. Tato soutěž také poskytuje vynikající příležitost pro zapojení současných i budoucích vůdců, kteří nadšeně hledají trvalá řešení světových energetických problémů.
Shell Eco-marathon Americas již proběhl 26. – 28. března v Houstonu, USA a Shell Eco-marathon Europe proběhl 6. – 7. května Lausitz, Německo.