Letos již pošesté bude projekt „Na kole jen s přilbou“ pomáhat chránit zdraví a životy cyklistů

Se společným projektem Týmu silniční bezpečnosti a Horské služby „Na kole jen s přilbou“ se letos setkají cyklisté v osmi horských oblastech a na řadě cyklostezek a cyklotras po celé České republice.

1sprilboukolo

K projektu se připojuje stále více měst a dalších partnerů ze soukromého a veřejného sektoru 

Cílem projektu Na kole jen s přilbou je přispět ke snižování výskytu nehod cyklistů spojených se zraněním či dokonce usmrcením. Letos se jedná již o šestý ročník. Zatímco v roce 2011, kdy byl projekt spuštěn, se mohli cykloturisté setkat s příslušnými cyklohlídkami v Jizerských horách a v Krkonoších, letos půjde o hlavní horské oblasti v rámci celé České republiky. Kromě Jizerek a Krkonoš se tak cykloturisté budou moci seznámit se zásadami bezpečné jízdy na kole také v Orlických a Krušných horách, v Beskydech a Jeseníkách, na Šumavě či Vysočině. A také na vinných stezkách Lednicko-Valtického areálu. „I v loňském roce musela Horská služba zasahovat zhruba 700x při úrazech cyklistů a koloběžkářů. A právě jezdci na koloběžkách nám začínají dělat velké starosti. Mnohdy na nich jezdí lidé, kterým nejde ani tak o poznávání přírodních krás, ale spíše o absolvování adrenalinových sjezdů strmých horských cest. Už to samo o sobě je nebezpečné. Když se k tomu přidá nejednou slabá tělesná kondice svátečního jezdce, může být zaděláno na pořádný průšvih,“ varuje Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR. Navíc se projekt dostává i do řady našich měst. Během uplynulých pěti let se tak stal významným prvkem přispívajícím k propagaci nejen bezpečné cykloturistiky, ale jízdy na kole obecně. A přibývá i počet přímo oslovených cyklistů. Zatímco v roce 2014 jich bylo zhruba 15 000, loni se jednalo již o 22 000 osob.

Projekt si postupem času získal důvěru desítek institucí

Letos se mezi jeho partnery řadí např. Ministerstvo pro místní rozvoj, Asociace krajů, Svaz měst a obcí či Česká kancelář pojistitelů. Podporu vyslovilo také 13 krajů a 11 měst.

Původně projekt ne náhodou cílil na propagaci používání cyklistických přileb. „Pokud dojde k těžkému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve 3/4 případů zasažena právě hlava či krk. Přitom ve 2/3 případů by bylo možné následky kolize zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Dnes jsou cyklistům poskytovány komplexní informace, jak mohou zvýšit vlastní bezpečnost při jízdě na horských stezkách i po silnicích. Např. se dozvědí, jak se přesvědčit o řádném technickém stavu svého kola a jaká je jeho povinná výbava. Pozornost je věnována i tomu, jak být viditelný pro ostatní, a to nejen za snížené viditelnosti, ale i za dne. „Cyklisté by měli dbát na svou viditelnost permanentně. Lze proto doporučit používat oblečení a přilby ve výrazných barvách, přinejmenším vhodné pestře zbarvené doplňky. Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů zajistí svou viditelnost pro ostatní za denního světla i za tmy,“ doporučuje Roman Budský. Pochopitelně je hovořeno i o vlivu alkoholu na schopnost bicyklisty bezpečně ovládat kolo. Každoročně řada našich občanů holduje cykloturistice i v zahraničí. I pro ně je připravena řada cenných informací, mj. jak je to s povinností používat přilbu v jednotlivých státech EU28 a nakolik přísně se posuzuje jízda po nějaké té vypité sklence alkoholu.

Projekt se postupně stále více rozšiřuje i do desítek měst po celé naší zemi

Tedy nejen pro cykloturisty, ale i běžné jezdce na kolech je připravena řada cenných rad, jak se bezpečně pohybovat v silničním provozu. Budou se tak moci například dozvědět, jaká nová pravidla musí dodržovat. Jsou to především cyklisté, kdo doplatí na případnou jezdeckou chybu, ať vlastní, nebo svého motorizovaného kolegy. V loňském roce zahynulo při dopravních nehodách 68 bicyklistů, o 11 více než v roce 2014. Dalších 394 utrpělo zranění těžká. „Pokud dojde k nehodě cyklisty, je ve srovnání s nehodou obecně 2,25x vyšší pravděpodobnost, že bude smrtelná,“ varuje Budský. To, že se do projektu zapojuje stále více měst, zaručí, že se důležité rady dostanou i ke starším bicyklistům. V loňském roce, podobně jako v roce 2014, totiž v téměř dvou třetinách případů umíraly na kole osoby starší 55 let.

Narazíte-li na stanoviště projektu „Na kole jen s přilbou“, neváhejte se alespoň na chvilku zastavit

Budete si moci odpočinout a občerstvit se. A navíc se dozvíte řadu zajímavých informací a rad, jak se bezpečně pohybovat na kole u nás i při případné návštěvě některého ze států EU. Pro cyklisty je navíc připraveno na 80 000 cykloturistických map v 10 mutacích. „Náš tým připomene základní zásady bezpečné jízdy na kole. Poukáže, na co si dát nejvíce pozor a jak nejlépe ochránit sebe a své blízké,“ upřesňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Široká plejáda informací ze světa bezpečné cykloturistiky se nachází na:

www.nakolejensprilbou.cz

Návštěvníci portálu se také mohou zúčastnit soutěže o zajímavé ceny.

Bližší informace podá:

Roman Budský, tým silniční bezpečnosti, e-mail: budsky.roman@volny.cz

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity

– nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti.

Více informací na:

http://www.tymbezpecnosti.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Etiketa na silnici: Proč se na mě lepí a jak mají vypadat rozestupy

Etiketa na silnici: Proč se na mě lepí...

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtou nejčastější příčinou dopravních nehod. Přitom stačí nechat si před sebou jen pár metrů navíc, kdyby auto před vámi prudce zabrzdilo. Jak by...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 50 odstínů nejexkluzivnějšího bavoráka

50 odstínů nejexkluzivnějšího bavoráka

Jubilejní rok k výročí 50 let divize BMW M nemohl být zakončený v lepším stylu. Bavoráci představili nejexkluzivnější model, jaký kdy vyrobili – mistrovské technické dílo ztělesňující...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - I poranění hrudníku lze za volantem předejít

I poranění hrudníku lze za volantem...

Dopravní nehody, kdy se jedno vozidlo dostává do čelního střetu s jiným vozidlem nebo pevnou překážkou často končí mimo jiné závažným poraněním hrudníku. V bezprostředním ohrožení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes EQE SUV: Luxus v pohorkách

Mercedes EQE SUV: Luxus v pohorkách

Mercedes-EQ luxusně elektrizuje. Před rokem představil „základní“ novinky, elektrické modely – EQA, EQB. K tomu pak přidal luxusní sedan EQS a sportovní manažerský sedan EQE. A letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche 911: Do Paříže i na Dakar

Porsche 911: Do Paříže i na Dakar

Neexistuje moc aut, se kterým můžete jet z afrického safari do Le Mans, pak do divadla a do ulic Paříže. Možná jediné. Nové Porsche 911 Dakar… Rallye Dakar nikdy nebyla hrou v pískovišti. Hned...