Koncept Toyoty FT-86 II na ženevském autosalonu

Nový sportovní vůz značky Toyota se začne od roku 2012 prodávat na evropských trzích.

Koncept Toyoty FT-86 II na ženevském autosalonu

Tradice Toyoty – půl století vášně pro sportovní výkony:

„Když poprvé vyjela Toyota 2000 GT, bylo mi 11 let – a zamiloval jsem se do ní. Řekl jsem: Až vyrostu, chtěl bych jezdit s něčím takovým. Můj sen se splnil ve chvíli, kdy jsem seděl za volantem 2000 GT v rallye veteránů. Byl to úžasný zážitek. Chtěl bych, aby dnešní mladí lidé pocítili při spatření nové sportovní Toyoty stejnou touhu. Chci do našich vozů přenést atmosféru závodních okruhů, aby naši zákazníci při řízení vozu pociťovali čistou radost a vzrušení “Akio Toyoda – Prezident společnosti Toyota Motor Corporation

Toyota již od roku 1962, kdy zahájila vývoj modelu Sports 800 poháněného dvouválcovým motorem konstrukce boxer, udržuje tradici výroby vzrušujících sportovních vozů zaměřených na řidiče, které zaznamenaly úspěchy nejen mezi zákazníky, ale i v motoristických soutěžích.

Krásná Toyota 2000 GT

poprvé představená na tokijském autosalonu v roce 1965, pomohla Toyotě po celém světě při budování pověsti výrobce sportovních vozů. Toto kupé poháněné řadovým šestiválcem o objemu 2,0 l obsadilo třetí místo na Velké ceně Japonska v roce 1966 a postupně zaznamenalo tři světové rekordy ve vytrvalostních soutěžích, včetně nejvyšší průměrné rychlosti (207 km/h) při vytrvalostní jízdě na vzdálenost přes 16 000 km.

Model 2000 GT v provedení se skládací střechou si kromě toho v roce 1967 zahrál ve filmu s Jamesem Bondem Žiješ jenom dvakrát. Je škoda, že kabriolet se nikdy běžně neprodával – vznikl pouze při této příležitosti, protože hlavní hvězda filmu Sean Connery se v běžném kupé necítil dostatečně pohodlně.

Carroll Shelby, někdejší vítěz Le Mans, pak v USA v roce 1968 usedl za volant 2000 GT ve třídě C sériových vozů amerického klubu sportovních vozů SCCA (Sports Car Club of America’s). Přestože vůz neprodělal žádné významnější úpravy, dokázal celkem čtyřikrát zvítězit nad modelem Porsche 911, který do té doby soutěžím dominoval.

V reakci na každoroční Velkou cenu Japonska hostující sportovní vozy s větším zdvihovým objemem Toyota v roce 1968 představila svůj závodní speciál Toyota 7 poháněný vidlicovým osmiválcem 3,0 l umístěným před zadní nápravou, později nahrazeným jednotkou o objemu 5,0 l. Toyota 7 Turbo byla v roce 1970 jediným závodním vozem na světě, který poháněl přeplňovaný motor.

Před uvedením nového modelu MR2 v roce 1984 požádala Toyota legendárního amerického závodního jezdce Dana Gurneyho o spolupráci v rámci testování a vývoje. Toyota si vždy vysoce cenila přínosů motoristického sportu a využívala zkušeností závodních jezdců i k postupnému vylepšování modelů homologovaných pro běžný provoz. Model MR2 si získal zaslouženou pověst jednoho z nejlépe ovladatelných sportovních vozů všech dob.

Model Celica v sedmi generacích

– se po celém světě prodával dlouhých 36 let: od r. 1970 do r. 2006

První vozy s označením Celica měly poháněnou zadní nápravu a nadšenci do sportovních vozů vysoce oceňovali jejich agilitu. Model Celica GT, představený v Evropě roku 1974, byl vybaven pětistupňovou převodovkou a širšími pneumatikami.

Přepracovanou Toyotu Celica z roku 1985 s pohonem předních kol, velice oblíbenou mezi evropskými zákazníky, poháněl výkonný motor 3S-GE o zdvihovém objemu 2,0 l.

Celica doznala významných úspěchů i v motoristických soutěžích. Celica Twin-Cam Turbo dokázala v letech 1984 až 1986 třikrát za sebou zvítězit na Safari Rally. Celica GT-Four se stálým pohonem všech kol v roce 1989 poprvé zvítězila v závodech světového rallyového šampionátu v Austrálii a poté si v letech 1993 a 1994 odnesla mistrovské tituly pro závodní jezdce i konstruktéry v soutěžích WRC.

GT-Four byl vůbec prvním japonským vozem, který současně získal titul WRC v kategorii pro závodní jezdce i konstruktéry.

V roce 1979 se představila Toyota Supra.

První dvě generace tohoto vozu vycházely z modelu Celica. Jako svébytný model lze označit až třetí generaci Supry vyráběnou od roku 1986. Kořeny lze vystopovat až k modelu 2000 GT, neboť pro všechny čtyři generace modelu Supra je typický řadový šestiválec a pohon zadních kol.

S každou další generací se zvětšoval zdvihový objem motoru, z původních 2,5 l na 2,7 l, a poté na 3,0 l v roce 1993 u provedení Mk. VI Supra s motorem o výkonu 320 k s přeplňováním, který tomuto vozu udílel zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 s a umožňoval dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Model Corolla Levin AE86 si vydobyl pověst vozu, který rozdává vzrušení a radost za volantem. Proto také inspiroval vývoj nejnovější studie Future Toyota-86 II. Toyotu Corolla Levin AE86 charakterizovalo umístění motoru vpředu, pohon zadních kol, kompaktní rozměry, nízká hmotnost, dokonalé rozložení hmotnosti a nadprůměrný kilogramový výkon. V době výroby (1983 až 1987) se proto jednalo o jasnou volbu pro rallyové soutěže i závodění na okruzích. AE86 je dokonce i dnes oblíbeným vozem soukromých rallyových týmů.

Koncept FT-86 II

– sdílí se svým předchůdcem koncepci s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy a představuje novou generaci sportovního vozu, který dokonale evokuje vzrušující auru doprovázející poslední model Corolla Levin AE 86.

Dynamické křivky konceptu FT-86 II reálně ukazují na finální design příštího sportovního vozu značky Toyota. Ten zaujme proporcemi s dlouhou a nízkou kapotou, vysokými blatníky a kabinou posunutou vzad, vzdávajíce tak hold bohaté tradici automobilky Toyota ve světě motorsportu.

FT-86 II představuje koncept orientovaný výhradně na řidiče, navržený tak, aby zhmotnil nejčistší radost z jízdy díky přesné a okamžité odezvě i na nepatrné pokyny od plynového pedálu nebo řízení, a je určen pro všechny, kteří si pobyt za volantem vychutnávají a nepovažují jej za pouhou nutnost.

Smělé proudnicové křivky jsou výsledkem požadavků funkčnosti a aerodynamiky pocházejících ze závodních zkušeností ve světě F1. Designová koncepce přezdívaná „funkční krása“ je dílem Evropského vývojového centra designu ED2.

Nízká a vysoce aerodynamická karoserie FT-86 II těsně obtékající konstrukční prvky tohoto konceptu vyniká svými atletickými tvary a maximálně kompaktními rozměry. I přes dlouhý rozvor 2 570 mm měří tento koncept na délku jen 4 235 mm, je široký 1 795 mm a vysoký pouze 1 270 mm.

FT-86 II je návratem ke sportovním kořenům značky, a tak k dosažení dobrých výkonových parametrů se zde namísto těžkého motoru o velkém zdvihovém objemu používá vysokootáčkový zážehový motor konstrukce boxer a šestistupňová manuální převodovka s kompaktními rozměry, nízkou hmotností a nízkým těžištěm s ohledem na co nejlepší kilogramový výkon.

Pohonná jednotka i sedadlo řidiče leží co nejníže a co nejdále vzadu kvůli optimální rovnováze, co nejvyšší stabilitě za vysokých rychlostí a dynamické agilitě vozu. FT-86 II používající koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol vyniká svým živým projevem, výkonovou rezervou, zábavností, snadno využitelnými dynamickými schopnostmi a maximálním potěšením za volantem.

Koncept FT-86 II navazuje na prohlášení společností Toyota a Fuji Heavy Industries ze srpna 2009 o společném uvedení kompaktního sportovního vozu s pohonem zadních kol.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...