Koncept Audi Avantissimo s motorem 316 kW
Vracíme se ještě k mezinárodním autosalonu v německém Frankfurtu nad Mohanem, kde byl vystaven koncept Avantissimo, který zhmotňuje představy návrhářů automobilky Audi o vysoce výkonném luxusním voze blízké budoucnosti.
Název studie Avantissimo se zřetelně odvolává na modely Audi Avant, které se staly průkopníky nového designerského pojetí vozů kombi – modely Audi Avant už více než deset let dokazují, že praktičnost vozů kombi lze dobře skloubit s atraktivním dynamickým stylingem. Celkem 506 cm dlouhý, 191 cm široký a 143 cm vysoký koncept Audi Avantissimo rozpracovává design modelů Avant osobitým způsobem – jemně stoupající boční křivka propůjčuje vozu image síly, dynamičnosti a vysokých výkonů, stylisticky čistě řešené plochy boků i předních a zadních partií zase studii Avantissimo okamžitě zařazují do segmentu prestižních limuzín.
O dynamice konceptu Audi Avantissimo hodně naznačuje i použitá pohonná jednotka: Pod přední kapotou se ukrývá benzinový vidlicový osmiválec objemu 4,2 litru s dvojitým přeplňováním „biturbo“ vycházející z agregátu vozů Audi R8 které triumfují na mnoha vytrvalostních závodech včetně legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Tento motor dosahuje maximální výkon 316 kW/430 k, což spolu s mohutným točivým momentem 600 Nm konceptu Audi Avantissimo zaručuje dynamické vlastnosti srovnatelné se supersportovními vozy.
Výkonnému motoru 4.2 V8 biturbo odpovídá i podvozek: Dokonalou trakci za všech podmínek zaručuje propracovaný systém pohonu všech čtyř kol quattro, který v uplynulých letech prokázal své kvality v úspěšných soutěžních a závodních vozech Audi.
Vyspělé zavěšení kol je klíčovým prvkem, kterému Audi Avantissimo vděčí za své excelentní jízdní vlastnosti. V konstrukci zavěšení kol našel hojné uplatnění lehký hliník, který se výrazně uplatnil i ve skeletu a karoserii vozu. Audi Avantissimo dále rozvíjí koncepci prostorového rámu ASF, který zaručuje nejenom nízkou hmotnost ale i vynikající tuhost celého vozu – malá hmotnost umocňuje dynamické vlastnosti konceptu Audi Avantissimo a vysoká torzní tuhost se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech.
O přenos výkonu motoru V8 se stará nová šestistupňová samočinná převodovka, která umožňuje i manuální volbu rychlostních stupňů. Řidič může řadit sekvenčním způsobem buď krátkými pohyby páky voliče na středovém tunelu nebo tlačítky umístěnými ve čtyřramenném volantu.
Do výbavy konceptu Audi Avantissimo patří nejenom vyspělý protiblokovací systém brzd ABS, ale také např. nejmodernější elektronický stabilizační systém ESP či brzdový asistent, který při panickém brždění zkracuje dráhu nutnou pro zastavení vozu.
Prototyp Audi Avantissimo obouvá pneumatiky inovativního systému „Pax“, které díky speciálnímu systému uchycení prakticky eliminují riziko svléknutí pláště z ráfku. Další výhodou pneumatiky systému „Pax“ je schopnost dojezdu i při ztrátě tlaku až do vzdálenosti 200 km rychlostí do 80 km/h. Do konstrukce pláště jsou začleněná čidla tlaku vzduchu uvnitř pneumatik.
„Méně je více“ – toto přísloví platí nejenom o hmotnosti prototypu Audi Avantissimo, ale např. i o uspořádání pracoviště řidiče. Stylisté soustředili všechny ovládací prvky do několika málo ergonomicky propracovaných modulů, takže řidič se může stále plně věnovat situaci před vozem. Dobrým příkladem je ovládací modul MMI (Multi Media Interface), jehož prostřednictvím se nejenom jednoduchým otáčením a stlačováním masivního knoflíku řídí činnost palubního audiosystému, televize, DVD přehrávače a navigačního zařízení, ale také pomocí modulu MMI se posádka může např. napojit i na celosvětovou internetovou síť.
Dvě zadní samostatná sedadla svojí konstrukcí připomínají letecká sedadla první třídy – pomocí elektrického ovládání lze jejich sedáky posunout asi o 11 cm dopředu a zároveň sklopit jejich opěradla o 19 stupňů, takže cestující mohou v maximálním komfortu relaxovat. Nastavovat lze i výšku loketních opěrek, a to jak vnějších v dveřních výplních, tak i vnitřních na středovém tunelu. Nakládání a vykládání zavazadel usnadňuje elektricky ovládaná podlaha nákladového prostoru, která se v případě potřeby vysouvá směrem z vozu až o 46 cm.
30. října 2001, Jan Hamza st.