BMW Concept ActiveE je součástí projektu společnosti BMW Group, v jehož rámci se po MINI E jedná již o druhý plně elektrický výzkumný a vývojový automobil.
BMW Concept ActiveE se představí na detroitském autosalonu NAIAS 2010 (North American International Auto Show) a bude jasnou ukázkou intenzivního vývoje elektřinou poháněných automobilů společnosti BMW Group, jenž probíhá v rámci projektu i.
Prvním krokem v tomto směru bylo MINI E známé jak v Evropě, tak USA.
Druhým krokem projektu i bylo zahájení vývoje druhé série zkušební flotily elektřinou poháněných automobilů vycházejících právě z BMW Concept ActiveE. Tyto automobily budou zapůjčené vybraným privátním a fleetovým zákazníkům pro jejich každodenní používání v běžném provozu. Bude se tak jednat o velmi rozsáhlý testovací program. Právě poznatky získané z reálného provozu ovlivní i vývoj připravovaného elektřinou poháněného automobilu. Ten začne BMW Group vyrábět pod samostatnou značkou v první polovině následujícího desetiletí.
Koncepční vůz BMW Concept ActiveE prověřuje nové koncepční uspořádání budoucích automobilů, vyvíjených pro použití v hustě obydlených oblastech. Promyšlená integrace jednotlivých funkčních celků do karoserie BMW řady 1 Coupé zajistila, že automobilu zůstala plnohodnotná čtveřice míst a současně i zavazadlový prostor s objemem 200 l. Speciálně pro tento vůz vyvinutý elektromotor je umístěn v zadní nápravě a disponuje největším výkonem 125 kW/170 k a točivým momentem 250 Nm. Z 0 na 100 km/h je schopen zrychlit za 9 s.
Elektrický pohon čerpá elektřinu z pokrokových lithium-iontových akumulátorů, které jsou vyvinuté přímo pro vůz BMW Concept ActiveE ve spolupráci BMW Group a specializované společnosti SB LiMotive. Kapacita akumulátorů vystačí na ujetí 160 km v běžném provozu. Inteligentní řízení teploty akumulátorů zajišťuje vysokou účinnost za každé teploty. Předností použitého druhu akumulátorů je také krátký čas nabíjení. Za použití speciální nabíječky je možné akumulátory z běžné elektrické sítě o napětí 220 V (50 A) nabít za 3 hodiny.
Pokroková technologie pro radost z jízdy bez produkce CO2.
BMW Concept ActiveE je ztělesněním zcela nové dimenze čistě elektricky poháněného automobilu. Dynamika, jež se opírá o vysoký točivý moment, je spolu s pohonem zadních kol, který je pro značku BMW typický, zárukou charakteristické radosti z jízdy. To vše přitom bez produkce CO2. Každodenní použitelnost je další vlastností, která dokládá, jak vypadá elektromobil podle BMW.
Koncept BMW Concept ActiveE dalším krokem směrem k výrobě čistě elektrického automobilu, protože jeho jednotlivé komponenty jsou navržené tak, aby mohly být v budoucnu použity v připravovaném dopravním prostředku pro přeplněná centra velkých měst.
Elektrický pohon: bez emisí, výkonný, kompaktní.
Zcela nový synchronní elektromotor se vyznačuje mimořádnou účinností, suverénní dodávkou výkonu a současně i malými rozměry. Kompaktní motor je totiž plně integrován do modulu zadní nápravy vozu BMW Concept ActiveE. Zabírá přibližně stejně prostoru jako konvenční diferenciál, jehož funkce je v ústrojí pohonu integrována.
Motor disponuje největším výkonem 125 kW/170 k. Točivý moment 250 Nm je k dispozici již od nulových otáček. Na rozdíl od asynchronních se synchronní elektromotory vyznačují relativně velkým točivým momentem také ve vyšších otáčkách a rychlostech. Průběh točivého momentu je současně s tím plynulejší a bez náhlého úbytku, což je vlastnost, jež použitý synchronní elektromotor přibližuje klasickému spalovacímu motoru.
Použitá koncepce pohonu podle provedených simulací zajistí zrychlení z klidu na 100 km/h za 9 sekund. Nejvyšší rychlost koncepčního vozu je elektronicky omezena na 145 km/h.
Rekuperace energie zvětšuje dojezd.
V novém elektromobilu BMW může řidič pomocí plynového pedálu ovládat nejen zrychlení, ale také zpomalení. V okamžiku, kdy totiž řidič sundá nohu z plynového pedálu, se z elektromotoru stane generátor, který transformuje kinetickou energii automobilu na elektřinu. Častá rekuperace kinetické energie dokáže prodloužit dojezd až o 20 %.
Samotná rekuperace je navíc schopna vytvořit také účinné zpomalování. Tuto vlastnost řidiči ocení zejména při klidnějším jízdním stylu s mírnými změnami rychlosti. V městském provozu je právě rekuperace schopná až ze 75 % nahradit konvenční brzdovou soustavu. Při rekuperaci kinetické energie dochází k rozsvícení brzdových světel. Brzdná funkce způsobená výrobou elektřiny působí pouze na zadní kola. Když řidič potřebuje větší zpomalení, přichází ke slovu konvenční hydraulická brzdová soustava. Během brzdění v nouzové situaci zajišťuje účinné zpomalení a současně potřebnou jistotu stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control).
Brzdová soustava je vybavena elektricky poháněným vakuovým posilovačem, který spotřebovává energii pouze v případě, že je jeho činnost opravdu potřeba. Vysokou míru energetické účinnosti představeného konceptu zajišťuje také elektrický posilovač řízení EPS (Electric Power Steering), který je shodný se systémem používaným ve standardních modelech BMW řady 1.
Inovativní lithium-iontové akumulátory s vlastním kapalinových chladicím okruhem.
Speciálně pro BMW Concept ActiveE vyvinutý lithium-iontový akumulátor dodává elektřinu nejen pro hnací elektromotor, ale také pro ostatní systémy vozu. Vysokonapěťový akumulátor se vyznačuje značnou kapacitou a dlouhou životností. Poprvé se jedná o akumulátor, jehož články byly vyvinuté speciálně pro použití v automobilu. Jsou výsledkem spolupráce BMW Group a specializované společnosti SB LiMotive, která je společným podnikem společností Bosch a Samsung. Právě tato skutečnost je zárukou aplikací nejnovějších dostupných technologií.
Technologie lithium-iontových akumulátorů již několik let prokazuje své přednosti v podobě nadstandardní kapacity a absence tzv. paměťového efektu například v mobilních telefonech či přenosných počítačích. Technologické zkušenosti společnosti SB LiMotive jsou zárukou toho, že navržené akumulátory jsou schopné prokázat svoji účinnost, bezpečnost a dlouhou životnost také v automobilech.
Lithium-iontové akumulátory použité v BMW Concept ActiveE jsou kromě inteligentní řídicí jednotky vybavené rovněž vlastním kapalinovým chladicím okruhem. Díky tomu nabízejí značnou kapacitu a dlouhou životnost takřka ve všech myslitelných teplotách. Právě vysoká kapacita je zárukou dlouhého dojezdu na jedno nabití akumulátorů. V případě BMW Concept ActiveE se v reálném provozu jedná o 160 km. V simulovaném testu FTP72 byl vypočítán dojezd na 240 km.
Modulární koncepce, kompaktní rozměry, účelná integrace.
Další specifickou vlastností použitých akumulátorů jsou jejich malé rozměry. Akumulátory jsou rozdělené do několika skupin, což umožňuje jejich účelné umístění ve vozidle zejména s ohledem na výsledné rozložení hmotnosti. Největší část akumulátorů je umístěna pod zadními sedadly a ve středovém tunelu, což je zárukou nízkého těžiště. Další akumulátory jsou situované v původně motorovém prostoru. Zaměření na minimalizaci hmotnosti a maximalizaci účinnosti lithium-iontových akumulátorů zajistilo, že pohotovostní hmotnost konceptu BMW Concept ActiveE činí 1800 kg.
Tradiční radost z jízdy ve stylu BMW, prostor BMW řady 1 Coupé.
Umístění akumulátorů přispělo ke snížení těžiště automobilu a současně také k téměř optimálnímu rozložení hmotnosti vozu mezi nápravami v poměru 50:50.
V otázce vnitřního prostoru neznamená BMW Concept ActiveE ve srovnání s konvenčními modely BMW řady 1 Coupé žádné omezení. Prostor na všech čtyřech sedadlech je naprosto shodný ve všech rozměrech. Umístění řídicí elektroniky nad motor integrovaný do zadní nápravy je optimální z hlediska bezpečnosti i funkčnosti.
Spolehlivost a bezpečnost: výkonná elektronika s vlastní monitorovací jednotkou.
Výkonová řídicí elektronika rozhoduje o dodávce potřebných ampér a napětí hnacímu motoru, ale také elektrické palubní síti vozu. Jedná se o jednotku, která je současně měničem napětí a inteligentním řídicím mechanismem pro obsluhu akumulátorů. Systém elektrického pohonu, stejně tak jako akumulátorů, je vybaven bezpečnostní monitorovací funkcí, která o případných potížích neprodleně informuje řidiče.
Moderní nabíjení: čerstvá energie se vstřebává rychle a flexibilně.
Lithium-iontové akumulátory prototypu BMW Concept ActiveE lze nabíjet různými způsoby. Nejrychlejší způsob nabíjení umožňuje speciální domácí nabíječka, jež dokáže z běžné elektrické zástrčky vytvořit velké nabíjecí proudy. Kromě toho je ale možné automobil nabíjet také z pouličních dobíjecích stojanů, které již začínají energetické společnosti ve vyspělých městech nabízet.
Předností Lithium-iontových akumulátorů vozu BMW Concept ActiveE je to, že bez ohledu na napětí či proud dokáží v krátkém čase pojmout mnoho energie. Se speciální nabíječkou, připojenou k běžné zástrčce s napětím 230/240 V, je možné akumulátory plně nabít proudem 50 A za pouhé 3 hodiny.
Rozšířené komfortní funkce: nezávislé topení a nezávislá klimatizace na dálkové ovládání.
Výkonný akumulátor, sloužící pro pohon elektrického konceptu BMW Concept ActiveE, umožňuje integraci dalších komfortních funkcí. Jedná se například o nezávislé topení a klimatizaci, které jsou napojené na elektrickou síť vozu a poháněné právě z vysokonapěťového akumulátoru. Z toho vyplývá, že automobil samočinně udržuje požadovanou vnitřní teplotu nezávisle na okolní teplotě nebo rychlosti svého pohybu. V případě, že je automobil v nabíjecím procesu připojen ke zdroji elektřiny a má plně nabitý akumulátor, lze topení nebo klimatizaci aktivovat také s předstihem před jízdou. Tím je zajištěn nejen větší komfort, ale současně se pasivně prodlužuje dojezd. Na topení nebo naopak chlazení se totiž nevyužívá elektřina z akumulátoru.
Klimatizaci vozu BMW Concept ActiveE však lze ovládat rovněž dálkově pomocí mobilního telefonu. Tím je možné klimatizaci nejen zapnout, ale současně nastavit také předehřátí nebo naopak vychlazení interiéru podle předem daného časového plánu. Tím se opět zvyšuje komfort a současně zlepšuje účinnost hospodaření s energiemi uvnitř automobilu. Ovládání klimatizace konceptu BMW Concept ActiveE prostřednictvím mobilního telefonu je zajištěno rozšířenou paletou služeb programu BMW ConnectedDrive, který je plně integrován do palubních systémů vozu.
BMW ConnectedDrive umožňuje dálkově ovládat i další funkce.
Kromě dálkového ovládání klimatizace je možné pomocí konceptu BMW ConnectedDrive získávat na mobilní telefon informace o stavu koncepčního vozu BMW Concept ActiveE. Nezáleží na tom, jak je řidič od svého vozu daleko, vždy může zjistit stav nabití jeho akumulátorů, stejně tak jako dojezd, který této hodnotě odpovídá. Součástí podávané informace je rovněž čas potřebný pro plné nabití nebo informace, zda energie v akumulátorech stačí například pro cestu domů, do zaměstnání nebo na jiné požadované místo. Mobilní telefon může také na dálku pomoci vyhledat veřejnou dobíjecí stanici v místě, kde se vozidlo momentálně nachází, nebo i kdekoli jinde. Tímto řešením lze například snadno plánovat cesty včetně zastávek na doplnění energie.
Vzhled: jednoznačně BMW řady 1 Coupé, jednoznačně velmi speciální koncepční vůz.
Technologie použité uvnitř BMW Concept ActiveE jsou zdůrazněné tak, aby byly vidět na první pohled. Koncept je postaven na základě BMW řady 1 Coupé, které se vyznačuje sportovním výrazem okořeněným nápadnou linií pontonu karoserie s krátkými převisy. BMW Concept ActiveE je vybaven speciálními aerodynamicky optimalizovanými litými koly, jejichž průměr 18 palců opticky zvětšuje i modrá linka na jejich límci. Spodní část zadního nárazníku je nyní jednolitá – bez koncovky výfuku. Další odlišností od standardních modelů je použitá metalická barva Liquid White, stejně tak jako modré grafické motivy na všech karosářských dílech symbolizujících elektrický pohon. Modrá barva, která je pro BMW symbolem pro elektrický pohon, je použita také pro zvýraznění anténové ploutve na střeše, podsvícena je rovněž zástrčka pro dobíjení v místě plnicího hrdla nádrže konvenčních modelů nebo též modře lakované boky žeber tradiční masky chladiče.
I v interiéru lze nalézt několik odlišností upozorňujících na elektrický pohon. Jedná se především o speciální kůži použitou na čalounění s elektrickými motivy známými z karoserie vozu, stejně tak jako modrými švy. Specifické jsou rovněž bílé dekorační lišty uvnitř vozu s trojrozměrnou grafikou, jedná se o stejný odstín Liquid White použitý na laku karoserie. Do celku dokonale zapadá také modré podsvětlení bílého startovacího tlačítka a voliče jízdních režimů umístěného mezi sedadly. Displej mezi přístroji, stejně tak jako hlavní informační displej systému iDrive, dostal nová menu, zaměřená na monitoring a informování o elektrickém pohonu.
Místo otáčkoměru a tradičního ukazatele aktuální spotřeby (v některých modelech teploty oleje) je umístěn přístroj zobrazující stav akumulátorů. Spodní ukazatel navíc podává informaci o množství aktuálně používané elektřiny, stejně tak jako o intenzitě rekuperace kinetické energie.
V podlaze zavazadlového prostoru je možné pod průhledným plexisklem vidět modře osvětlenou výkonovou elektroniku, která je dalším vizuálním prvkem upozorňujícím na elektrický pohon daného konceptu. Kabel pro dobíjení je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru ve schránce mezi levým podběhem a zmiňovanou řídicí elektronikou.
Technologie budoucnosti ve všech značkách: elektřina je jedním z hlavních pilířů programu EfficientDynamics.
Prototyp BMW Concept ActiveE je reálnou ukázkou kontinuity vývoje projektu i, který pro BMW Group představuje vývoj dopravních prostředků s nulovými emisemi bez závislosti na fosilních palivech.
Vývoj elektřinou poháněných automobilů je jednou z hlavních strategií přístupu BMW EfficientDynamics. Elektrický pohon se totiž jeví jako jedna z dalších možností pro individuální mobilitu zejména pro městské oblasti, ale také jako doplnění stávajících spalovacích motorů. Tento trend je patrný na již představených hybridních modelech s technologií BMW ActiveHybrid.
Projekt i společnosti BMW Group si klade za cíl vyvinout a pro sériovou výrobu připravit nový druh dopravního prostředku, určeného pro nejhustěji osídlené megapole naší planety. Je jisté, že jednou z alternativ pohonu tohoto budoucího automobilu je i čistě elektrický pohon.
BMW Group v rámci projektu i provádí ve světovém měřítku unikátní testovací provoz 600 čistě elektrických vozů MINI E, které jsou v Kalifornii, New Yorku, New Jersey, ale také v Evropě provozovány soukromými zákazníky. Cílem tohoto projektu je získání reálných informací o chování a potřebách zákazníků, stejně tak jako o jízdních charakteristikách samotných automobilů. BMW Concept ActiveE je dalším krokem této vývojové strategie. Cílem je vyrobit přibližně stejné množství těchto vozů, jako tomu bylo v případě MINI E, a na nich dále testovat specifické vlastnosti elektřinou poháněných automobilů.
Jednotlivé komponenty elektrického pohonu jsou navržené s ohledem na potřeby nového dopravního prostředku pro hustě obydlená města a současně pro jejich sériovou výrobu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií