Kdo to zavinil? (I)

Pokusme se najít odpověď na otázku, kdo vlastně může za to, že dnes jezdíme automobily. Byli to pánové Karl Benz, Gottlieb Daimler, nebo snad někdo jiný?

Kdo to zavinil? (I)

Lidstvo si několik tisíc let lámalo hlavu, jak si ulehčit nejen práci, ale i přesun z jednoho místa do druhého. Zpočátku využívalo síly větru a vody, jenže přirozené síly nebyly vždy po ruce. První zásadní obrat nastal, až když člověk odhalil možnost páry a James Watt zkonstruoval v roce 1765 parní stroj. Ten posloužil sice k mnoha účelům, včetně pohonu kočárů a samohybů, ale který automobil byl vlastně první?

Pokud označíme za definici automobilu silniční vůz poháněný vlastní silou, potom bychom za první mohli označit vozidlo čínského misionáře Verbiesta, který údajně v roce 1655 postavil čtyřkolový stroj, poháněný reakční silou páry. Dalším už prokazatelným automobilem bylo párou poháněné vozidlo, zkonstruované v roce 1771 Francouzem Cugnetem. Na přelomu 18. a 19. století se především v Anglii hodně experimentovalo s parním pohonem.


Kdo to zavinil? (I)

Doslova převrat však způsobili v druhé polovině 19.století Karl Benz, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach a Nikolaus August Otto, označovaný za vynálezce spalovacího motoru. Otto vycházel ve svých výzkumech z plynového motoru Belgičana Lenoira, který si jej nechal v roce 1860 patentovat a o tři roky později postavil tříkolový „samohyb“. Ovšem Otto si dobře uvědomoval, že svět potřebuje pro pohon vozidel lehký motor. Dosavadní svítiplyn nahradil tekutým palivem a po dílčích pokusech postavil v roce 1874 čtyřválec s čtyřdobým cyklem. Sám mu nepřisuzoval velkou budoucnost, neboť nepochopil jeho dosah a zabýval se jednoválcem. Jenže, jak se ukázalo, Otto nebyl první i když deset let žil a jeho firma Otto-Langen Gasmotorem Deutz v přesvědčení, že mají monopol na čtyřdobé motory. Rok před patentem „běhal“ už v Mnichově, kde jej zkonstruoval hodinář Reithmann k pohonu svých soustruhů.

Od roku 1870 působili v Deutzu ve funkci technického ředitele Gottlieb Daimler a jako šéf technické kanceláře Wilhelm Maybach. Daimlerovi bylo jasné, že dosud existující velký a neforemný Ottův motor nevyhovuje praktickému použití, proto se osamostatnil v roce 1882 a v Cannstattu zřídil dílnu, v níž Maybach systematicky pracoval na malém a lehkém motoru a značnou měrou se tak v roce 1885 zasloužil o konstrukci prvního rychloběžného čtyřdobého spalovacího motoru, podle tvaru nazvaného „stojící hodiny“. Stojatý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 264 ccm, u něhož poprvé použil benzínu namísto drahého svítiplynu, zabudovali do dřevěné dvoukolky a předchůdce motocyklu byl na světě. V následujícím roce jej použil, ovšem se zvětšeným objemem na 462 ccm (výkon 1,1 k) ve čtyřkolovém kočáře. Kromě toho poháněl také člun, vzducholoď, tramvaj a požární stříkačky.


(Pokračování zítra)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....