Každé páté auto se prodává mladší, než ve skutečnosti je

U každého pátého ojetého auta (19,2 %) si kupující nevědomky pořídí auto, které je ve skutečnosti starší, než jim uvedl prodejce. Vyplynulo to z analýzy inzerce 10 500 náhodně vybraných aut, kterou provedla společnost Cebia, jež dlouhodobě pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých aut.

foto: archiv

Rok výroby je přitom jedním z klíčových kritérií, podle nichž lidé vybírají ojeté auto. „Drtivá většina těchto aut je uměle omlazena o jeden rok, najdou se však i taková auta, u nichž rozdíl mezi uvedeným rokem a skutečným rokem výroby činí více let. Největší rozdíl, který jsme kdy objevili, činil šest let,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která působí na trhu už více než 30 let. Omlazení vozidla spočívá v tom, že se v inzerci uvádí datum uvedení vozidla do provozu, nikoli rok výroby. Rok výroby přitom nelze vyčíst ani z velkého technického průkazu, který má navíc skončit a kupující kvůli tomu přijdou například o informaci o zemi dovozu. „Řada prodejců nemusí skutečný rok výroby ani znát a nemusí se jednat o cílený podvod, ale důsledky jsou pro kupujícího stejné. Koupí si starší vůz za vyšší cenu, než je jeho hodnota. Je ale třeba také říci, že nemálo prodejců skutečný rok výroby zná, ale zákazníkovi prezentuje jen rok uvedení do provozu, aby auto omladili a rychleji a za více peněz ho prodali,“ upozorňuje Martin Pajer.

Prolustrujte si to…

Rok výroby se od roku uvedení do provozu liší nejčastěji u aut, která byla vyrobena od září do prosince a registrována začátkem následujícího roku. I když se jedná o zhruba šest měsíců, auto je kalendářně starší a jeho hodnota nižší. U mladších ojetých aut činí rozdíl v průměru 30 000 Kč, u luxusních vozů samozřejmě více. V případě, že auto sloužilo jako vystavovaný vůz, bývá rozdíl mezi oběma roky dva i více let. Nejjednodušším a nejrychlejším způsobem, jak se o skutečném roku výroby dozvědět, je prověřit si jeho historii online na www.cebia.cz. Systém AUTOTRACER, který Cebia na těchto stránkách provozuje, obsahuje data o autech z celého světa a zejména z Evropy, a to i více než 30 let zpětně. Údaje o roku výroby pocházejí přímo od výrobců, stejně jako země původu, výbava či informace o svolávacích akcích. Díky dalším zdrojům se lze dozvědět také to, zda vozidlo nebylo havarované a pokud ano, jak vysoká byla škoda a jak vozidlo vypadalo po havárii, zda nemá stočený tachometr, zda není odcizené či zatížené financováním, jaká je jeho servisní historie, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované či například zda nebylo provozováno jako taxi.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...