Na fotografiích Lopraisova Tatra před autoklubem v Praze v době konání včerejší tiskové konference, uprostřed – předsednictvo tiskové konference zleva Karel Loprais, Josef Kalina, Bedřich Sklenovský a za Michelin Veronika Motalíková a Katalin Roy:



Letošní trasa maratónu Telefónica-Dakar 2004 měří celkem 11 090 km rozdělených rovným dílem mezi speciální zkoušky a spojovací trasy. Soutěž začíná 1. ledna 2004 prologem v centrální části Francie shodou okolností blízko centra společnosti Michelin v Clermont-Ferrand. Po dalších dvou etapách na evropském kontinentu čeká na závodníky dlouhých 9332 „afrických“ kilometrů rozdělených do 14 etap. Trasa závodu povede přes pět zemí: Maroko, Mauretánii, Mali, Burkina Faso a Senegal. Do cíle v Senegalském Dakaru závodníci dojedou v neděli 18. ledna 2004.
O průběhu Dakaru 2004 vás budeme denně informovat tak jako v letošním roce.
Dojet do cíle se považuje ze velký úspěch, vítězství je považováno za vstupenku do síně slávy motoristického sportu… Karel Loprais dokázal „Dakar, patrně nejobtížnější motoristický podnik světa, vyhrát zatím šestkrát! Na samém začátku roku 2004 se vypraví do Francie na start maratónu Telefónica-Dakar 2004, aby se pokusil vybojovat titul sedmý, který by z něj udělal skutečnou legendu – vyhrát sedmkrát se totiž nepodařilo žádnému jezdci v celé více nez čtvrtstoleté historii největšího pouštního dobrodružství.
,,Monsieur Dakar“, jak Lopraisovi s respektem přezdívají soupeři i motoristický tisk, bude se svoji Tatrou určitě patřit k největším favoritům závodu. Ovšem cestu za dalším titulem mu budou komplikovat nejenom desítky zdatných konkurentů, ale především více než 11 tisíc extrémně náročných kilometrů rozbitých cest, které důkladně prověří posádky i jejich vozy. Nejvíce přitom trpí pneumatiky…
Soutěžní Tatra Karla Lopraise bude stejně jako v loňském roce obuta do speciálních terénních pneumatik MICHELIN XZL 14 R20. „Kromě čtyř pneumatik na voze máme připraveno ještě jedenáct náhradních gum. Dvě si veze soutěžní vůz s sebou, dalších devět je v doprovodném voze,“ vysvětluje Karel Loprais.
,,Dakarská“ pneumatika musí být schopna podávat výkon na písku i na kamenitém povrchu, ale především musí odolávat nárazům a množství ostrých kamenů, kterých je na celé trase více než dost. To se týká všech složek pneumatiky: Kostry, běhounu i bočnic. „Pro pneumatiku je nejhorší ostrý kamenitý terén, kde hrozí proříznutí pneumatiky z boku. Přímých defektů na běhounu bývá málo,“ říká Karel Loprais. „A letošní trasa bude na pneumatiky náročná, protože například dvě ze čtyř etap v Maroku vedou přesně tímto typem nebezpečného kamenitého terénu!“
Stejně jako při jízdě v těžkém terénu i na Dakaru je třeba upravovat tlak v pneumatikách podle momentálního typu povrchu. Před písčitými pasážemi se tlak snižuje, čímž se rozšíří kontaktní plocha běhounu s povrchem. Pneumatika pak přenáší více výkonu a snižuje se riziko zapadnutí do písku. Podhuštěná pneumatika se ale daleko rychleji zahřívá a je celkově zranitelnější. Po výjezdu z písku se tedy musí pneumatiky okamžitě dohustit na optimální tlak. „Náš vůz je samozřejmě vybaven systémem centrální regulace tlaku, který nám umožňuje upravovat tlak v pneumatikách dokonce i přímo za jízdy,“ vysvětluje Karel Loprais. Podle typu povrchu se tlak nastavuje v rozmezí 0,8 až 8 baru. Správné nastavení tlaku pneumatiky klade velké nároky i na navigátora, který musí být schopen určit jaký druh terénu na vůz v nejbližších kilometrech čeká.
Michelin XZL je radiální, bezdušová, terénní pneumatika pro těžké nákladní vozy. Mezi její hlavní kvality patří ohromná odolnost proti poškození a proražení, kterou zajišťují čtyři ocelové nárazníky pod běhounem a jeden na bočnicích. Specialitou pneumatik Michelin XZL je unikátní kostra, která umožňuje jízdu i při velmi nízkém tlaku (0,8 bar). Právě tato schopnost je na Dakaru obzvláště důležitá. Nesměrový dezén s masivními otevřenými bloky zajišťuje vynikající prostupnost všemi typy těžkého terénu (písek, bahno, sníh, kamenitý terén). Pneumatiky Michelin XZL používá například i americké armáda pro své těžké vojenské vozy HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck).
Značka Michelin už po léta neodmyslitelně patří k Rallye Dakar. Od svého prvního závodu v roce 1980 získala množství titulu v kategoriích automobilu, motocyklů i kamionů na čemž se značnou měrou podílel i šestinásobný vítěz Rallye Dakar Karel Loprais. V loňském roce obouvalo pneumatiky Michelin nebo BFGoodrich (patřící do koncernu Michelin) 98 % osobních automobilů a kamionů, motocyklů to bylo dokonce 100 %.