Karel Loprais už šestkrát na dakarské rallye zvítězil, právem ho již nyní nazývají „Pán Dakaru“. Zvítězí-li i letos – posedmé – stane se nesmrtelnou legendou tohoto závodu.
Na fotografiích Lopraisova Tatra před autoklubem v Praze v době konání tiskové konference, uprostřed – předsednictvo tiskové konference zleva Karel Loprais, Josef Kalina, Bedřich Sklenovský a za Michelin Veronika Motalíková a Katalin Roy:
Hrozivá havárie v posledním ročníku Dakaru, kdy Lopraisovu Tatru doslova katapultovala písečná duna, neodradila Karla Lopraise z účasti na letošní rallye přes těžké zranění, z kterého se musel tři měsíce léčit a poté absolvovat dlouhodobou rehabilitační léčbu. Na prosincové tiskové konferenci prohlásil, že se cítí dokonale fit.
Jeho dlouholetý navigátor Josef Kalina zdůraznil, že letošní ročník bude z hlediska náročnosti nejtěžší ze všech ročníků. Některé etapy měří přes 800 km. Po celou dobu budou soutěžící pod kontrolou satelitního systému GPS a tak dodržet předpis, neodchýlit se od vytyčené trasy více jak 300 metrů, rozhodně bude obtížné splnit. Pořadatelé mají právo za tři prohřešky soutěžící tým vyloučit.
Konkurence pro Lopraisův tým bude silná: Zejména Rusové se svými třemi Kamazy nejen, že získali v minulých ročnících značné zkušenosti, ale jejich Kamazy jsou skutečná závodní auta s vysokými výkony. Stejně kvalitní a rychlé Daafy Holanďanů budou nebezpečnou konkurencí pro Lopraisovu Tatru. Navigátor Josef Kalina však předpokládá, že právě Rusové s Holanďany po sobě půjdou a Lopraisův tým se bude spíše takticky držet zpátky a bude spíše čekat na jejich chyby, kterých se mohou dopustit z jejich vzájemné silné rivality. Další konkurencí je i Tatra Tomáše Tomečky, který má živější motor než Lopraisova Tatra.
Z Lopraisovy Tatry po havárii byla prakticky použitelná pouze malá část prvků: rám, motor a převodovka. Pro letošní rok upravená sériová Tatra T 815-2 s náhonem 4×4 pohání vodou chlazený přeplňovaný motor KHD Deutz se zdvihovým objemem přes 15 litrů. Má výkon 550 kW při 2100 ot./min a maximální točivý moment 3150 Nm při 1200 ot./min. Čtrnáctistupňová převodovka umožňuje vozu maximální rychlost až 155 km/h. Spotřeba na silnici je cca 31 litrů/100 km, v terénu samozřejmě podstatně vyšší. Palivové nádrže mají kapacitu 900 litrů nafty.
Tatra o hmotnosti přes 11 tun je dlouhá 672 cm, široká 250 cm a vysoká 305 cm. Její rozvor je 409 cm. Má speciální pneumatiky Michelin, které umožňují jízdu i při velmi nízkém tlaku (0,8 bar), což je právě v africké poušti velice důležité, protože s nižším tlakem se zvyšuje přilnavost pneumatiky. Tlak se mění při jízdě podle pokynů řidiče. Na Michelinech a pneumatikách BFGoodrich patřících do koncernu Michelin jelo v posledním ročníku dakarské rallye 98 % osobních automobilů a kamionů a dokonce všechny motocykly.