Zlepšující se stav silniční sítě mezi Evropou a Dálným východem otevírá nové možnosti pro mezikontinentální nákladní dopravu. Řidiči, kteří budou nuceni ujet přes 12 000 km a strávit tak na cestě více než dva týdny, budou od svých vozidel vyžadovat vysokou úroveň pohodlí, funkčnosti a bezpečnosti. Společnost Scania proto představila koncept nákladního vozu s prodlouženou kabinou.



Kabina Scania eXc (extended cab) s novým interiérem byla navržena ve spolupráci oddělení designu a ergonomiky Scania. Na základě komunikace s řidiči, kteří ve svém voze tráví nejméně čtyři noci v týdnu, postavili designéři a odborníci na ergonomii s využitím modulového systému spací kabinu Topline prodlouženou o 130 cm. Toto prodloužení poskytuje výjimečně prostorný a pohodlný interiér. Celková délka podvozku odpovídá tahači Scania T 4×2.
Koncept vozidla byl vytvořen s ohledem na jednoho řidiče,

jelikož dnešní vývoj se ubírá právě tímto směrem. Především byl Scanií sledován cíl vytvořit kabinu, která řidiči zajistí odpočinek a regeneraci na kvalitativně vyšší úrovni, což má následně pozitivní vliv i na bezpečnost provozu.
Prostor řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, ve které jsou všechny ovládací prvky pohotově po ruce. Přístup do obytné části je umožněn odsunutím sedadla a sklopením volantu. Větší prostor dává řidiči možnost využít jednoduše přístupný “obývací pokoj” s křeslem a skládacím stolkem. Výška interiéru je 230 cm. Na druhé straně od stolku je situována “ložnice”. Lůžko o rozměrech 90 x 200 cm zůstává na místě i při jízdě, není třeba nic skládat a uklízet. Pod ním jsou dvě velké zásuvky na věci osobní potřeby, šatstvo a ložní prádlo. Další – rezervní lůžko 90 cm široké Topline je umístěné tradičně nad čelním sklem.
Kabina je vybavena mikrovlnnou troubou, lednicí, kávovarem, umyvadlem s tekoucí vodou a přihrádkami pro další kuchyňské vybavení. Kabina je vybavena DVD přehrávačem a kvalitním sound systémem a plochou výklopnou obrazovkou namontovanou na stěně nad postelí. Satelitní komunikace, včetně navigačního systému a přístupu k internetu, jsou samozřejmým vybavením vozů pro tento typ přepravy.
Osvětlení celého prostoru zajišťují hlavní světla zabudovaná ve stropě a řada bodových světel umístěných po celé kabině. V obývacím prostoru jsou umístěny zásuvky na 12 a 24 V. Denní světlo do prostoru proniká postranními okny od řidiče, dveřními okny a velkým uzavřeným střešním oknem. Počet oken je však z bezpečnostních důvodů omezen. Jako zdroje elektrické energie, tepla a větrání lze použít přídavné generátorové jednotky. Kabina je vybavena dodatečnou izolací pro zamezení vlivu nepříznivých povětrnostních podmínek.
Zavazadlový prostor tvoří uzamykatelné skříňky po stranách kabiny. Skříňka za řidičem je určena pro nářadí a odpad. Je přístupná jak zevnitř, tak zvenku. Velká vnější skříň vzadu za řidičem slouží pro pohodlné ukládání zavazadel z vnějšku. Tato skříň tvoří základnu křesílka v kabině a je přístupná i zevnitř. Třetí úložný prostor za dveřmi spolujezdce je přístupný pouze zvenku. Cennosti jako peníze, kreditní karty a důležité dokumenty lze uzamknout do sejfu napevno zabudovaného do kabiny.
„Záleželo nám na vytvoření skutečně prostorné kabiny za použití modulového systému Scania. Vše ostatní jsme podřídili dosažení maximálního vnitřního prostoru. Koncept Scania eXc nám jistě poskytne základ a inspiraci pro další inovace. Jsme skutečně zvědaví, jaké reakce vzbudí u samotných dopravců,” uzavírá J. Lundén.