Jistá investice do budoucna

BMW investuje 125 miliónů marek v Rusku – znamení důvěry v budoucnost tamní ekonomiky.

Zeptejte se ruského řidiče, jaké auto by si přál, a většina z nich odpoví, že BMW řady 5. Ctitelé značky modrobílé vrtule mají nyní mnohem větší naději získat jeden z těchto vytoužených vozů za mnohem příznivější cenu. BMW je prvním západoevropským výrobcem automobilů, který zprovozní svou vlastní automobilku a prodejní společnost v Rusku. BMW hodlá investovat 50 miliónů marek do továrny a 75 miliónů marek do prodejní sítě. Relevantní smlouvy s partnerskými společnostmi Avtotor a Vital Holding byly slavnostně podepsány v dubnu 1999 v Moskvě u příležitosti státní návštěvy bavorského premiéra Edmunda Stoibera.


Za místo pro stavbu továrny zvolilo BMW město Kaliningrad (původně Königsberg), který se těší statutu podnikatelské zóny a zákonům preferovaných zakázek. Má k dispozici poměrně dobrou infrastrukturu, přístav, který nikdy nezamrzá a kvalifikované pracovní síly. V případě automobilky musí logistika přesně fungovat: Z tohoto hlediska nabízí tato baltická lokalita ideální podmínky.


Od léta vyjíždějí modely BMW řady 5 a landrovery typu Defender z nové továrny v tomto městě na polské hranici. Ve spolupráci s Avtotorem jsou sestavovány podle principu „částečně/kompletně rozebrané“ (SKD/CKD – semi/completely knocked down). Částečně nebo úplně rozebraná vozidla se dovážejí v Německa, doplňkové díly jsou vyráběny v Rusku a oboje kompletují místní zaměstnanci: jde o modelovou spolupráci, kterou BMW praktikuje také v Egyptě a v Indonésii. Výhodou je, že tak není třeba platit ohromující dovozní daně. Do konce roku 1999 bude v továrně vyrobeno asi 650 vozů BMW 523i a 528i. Ve středně dlouhém výhledu je naplánováno vyrobit kolem 10 000 automobilů ročně. Modely řady 3 a 7 budou nadále dováženy jako zkompletované automobily.


Partneři ze společnosti Avtotor jsou již zkušenými staviteli montážních závodů pro automobilový průmysl. Zaměstnanci podstupují náročný výcvikový program provozovaný částečně v Mnichově a částečně na místě, aby se tak připravili na své úkoly. Dva němečtí inspektoři sledují kvalitu výrobků tak, aby produkty vycházející z továrny odpovídaly náročným standardům BMW. Do roku 2001 bude v tomto baltickém městě vytvořeno asi 3000 pracovních míst.


Z hlediska současných ekonomických a finančních bouří v Rusku by se mohlo rozhodnutí BMW investovat zde jevit jako poněkud překvapující. Od zániku plánovitého hospodářství socialismu prochází ruská národní ekonomika fází bouřlivého úpadku, opomineme-li krátký oddech v roce 1997. Neustálý pokles hrubého národního produktu – pokud jen bylo možno přesně statisticky předpovědět – bude pokračovat bez zmírnění i v roce 1999 pětiprocentním tempem. Až do roku 2001 nelze očekávat významné zlepšení.


Rozhodujícím faktorem této ekonomické slabosti byla kombinace poklesu reálných výdělků a vysoké úrovně inflace, kterou způsobil závažný pokles individuální spotřeby a investic. Ze všeho nejzávažnější je, že zahraniční investoři se kvůli výrazné a neustálé devalvaci rublu pouštěli do nových podniků jen velmi opatrně. Dalším působivým strašákem byla opakovaná neschopnost Ruska postarat se o narůstající zahraniční dluh, který dnes činí 50 % hrubého domácího produktu. Přitom 20 % klesajícího vývozu musí být využito k pouhé „údržbě“ národního dluhu.


To jsou důvody, proč odborníci v ekonomice považují rozhodnutí BMW investovat do budoucnosti Ruska za výjimečně odvážné. Ale BMW k tomu má dobré důvody: Potenciál ruské ekonomiky je obrovský díky rozsáhlým zdrojů energie a surovin na jedné straně a široce neuspokojenému trhu na straně druhé. V zemi s asi 150 milióny obyvatel je každoročně registrováno jen přes milión automobilů. Pokud by tam byly podmínky podobné Německu, toto číslo by se blížilo sedmi miliónům.


Rusové navíc nezapomínají na přítele, který jim pomůže v nouzi. „Věřím, že trpělivost německých investorů v Rusku se vyplatí,“ řekl nedávno starosta Moskvy Jurij Lužkov na sešlosti uspořádané Nadací Herberta Quandta v Mnichově. Z toho hlediska nelze zapojení BMW považovat za krátkodobou maximalizací profilu, ale spíše za dlouhodobé umístění na trhu založené na principu, že dnešní investice určuje zítřejší trh.


BMW náležitě vyhodnocuje dlouhodobé vyhlídky svého ruského podniku, a to s „opatrným optimismem“. Přes vysokou nezaměstnanost je v této obrovské zemi rostoucí počet bohatých občanů s kupní silou, která zahrnuje i výrobky BMW. Preferovanými modely jsou velká, pohodlná a silná auta s nadprůměrnými vlastnostmi. Velmi oblíbená jsou také vozidla s pohonem na všechny čtyři kola. Podle předpovědí lze očekávat, že v roce 2005 bude registrováno 1,5 miliónu nových automobilů, tj. o asi půl miliónu více než dnes. Tento nárůst neprospěje jen tradičním modelům BMW, ale i novému terénnímu modelu X5, který vyhovuje potřebě luxusních vozů s pohonem čtyř kol a s výbornými jízdními vlastnostmi.


Místní výroba má další výhodu. Podle ruského zákona si smějí úředníci a podniky ve státním vlastnictví nebo se státním podílem pořizovat pouze vozidla vyrobená v Rusku. Proto bylo až dosud BMW vyloučeno z tohoto významného potencionálního trhu. Nyní si mohou BMW koupit podniky a veřejné instituce, jako je policie.


Kromě továrny buduje BMW v Rusku ve spolupráci se zkušenou společností Vital vlastní prodejní společnost (mimochodem, dvaadvacátou na světě), čímž výrazně posílí svou přítomnost a služby na ruském trhu. BMW je již zastupováno sedmnácti dealery ve všech důležitých městech země. Za posledních pěl let prodali asi 4500 vozidel. V nadcházejících letech bude za pomoci investice v hodnotě 75 miliónů marek prodejní síť systematicky rozvíjena a rozšiřována, aby pokryla celou zemi. Tím vznikne i dalších 1000 pracovních příležitostí.


Aby byla zaručena vysoká úroveň spokojenosti současných 120 000 řidičů BMW a potencionálních zákazníků, bude v Moskvě vybudováno centrum s náhradními součástkami, které tak budou moci být rychle distribuovány po celé zemi.


BMW přináší do dnešního Ruska nejen kvalitu světové úrovně, ale zároveň ukazuje ostatním investorům novou cestu. V neposlední řadě tím přispívá k upevnění německo-ruských vztahů. Velká investice BMW odráží důvěru v budoucnost země, kterou budou určovat odvážní podnikatelé ve spolupráci s ruskými partnery. „Evropa potřebuje silné, hospodářsky úspěšné Rusko,“ zdůraznil Horst Teltschik, člen rady BMW odpovědný za ekonomiku a politiku při podpisu smluv. Společnosti ukazuje tato investice v obtížných dobách, že BMW se vytrvale drží své globální strategie. Na prahu do příštího tisíciletí je globální hráč BMW přítomen ve více než 130 zemích po celém světě.

Hans Bergmann
BMW magazín 3/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...